חגים ומועדים

כל האמת על חנוכה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, קבלה לעם- ניב נבון
לכבוד חג חנוכה הבא עלינו לטובה חשבנו שהגיע הזמן להאיר מספר מקומות אפלים בתפיסה שלנו, לחפש אחר פך השמן שיצית את הנר שבלב, וללמוד איך באמת עושים ניסים.

לכבוד חג חנוכה הבא עלינו לטובה חשבנו שהגיע הזמן להאיר מספר מקומות אפלים בתפיסה שלנו, לנפץ כמה אלילים מחשבתיים, לחפש אחר פך השמן שיצית את הנר שבלב, וללמוד איך באמת עושים ניסים. אולי כדאי גם להכיר אחת ולתמיד מי אנחנו, מי המכבים ומי הם היוונים האמיתיים
בואו ננסה לרגע לנער את האבק מעל תפיסת המושגים הישנה שהוטמעה בנו כבר בגן הילדים, עת האביסו אותנו בסופגניות ולביבות נוטפות שמן, והעמידו אותנו בשורה כנרות חנוכייה, כשעל ראשינו מתנוססים נרות נייר מוזהבים. וננסה להביט מבעד לוילונות הפסטיגלים והמופעים שמציפים את המדינה מידי חנוכה, בתקווה למצוא מענה ל"מה באמת אנחנו חוגגים בחנוכה"?

בתוך כל המולת החג אנו עשויים לגלות עולם פנימי עשיר, חדש ומופלא שקיים בתוכנו דווקא. היכן שבכלל לא חשבנו למצוא את התשובות.

חנוכה הוא חג בעל קסם אישי בלתי מוטל בספק. מבין ימי החורף הקצרים והעננים הקודרים, מבליח לו לפתע חג האור. הוא מְכנס אותנו הביתה, יחד עם המשפחה והחברים, עוטף את כולנו במין רכות חמימה, ומפנק בשפע מטעמים.

אבל הקסם הזה נובע דווקא ממה שמסמל החג בעולמו הפנימי של האדם, ותכליתו היא גבוהה הרבה מעבר להתרפקות על שמונה ימים נעימים באמצע המרוץ המהיר של החיים.


הלב הפועם בחג האור
הקבלה מסבירה שלחנוכה יש משמעות רוחנית מיוחדת. כזו שפותחת עבור האדם כיוון חדש בחייו. ואין המדובר בהסבת מקצוע, החלפת בן זוג, או צביעת השיער לפלטינה.

מדובר במי שכבר עבר מהפכים רבים בחייו, הבשיל, וכעת הוא מגיע להתעוררות פנימית, שבה מקיצה "הנקודה שבלבו" משנת חורף עמוקה ושואפת לגלות מהי סיבת החיים, ומהו הטעם העמוק שגלום בהם.

בשלב זה האדם עדיין אינו יודע מה בדיוק הוא מחפש, הוא רק מתחיל לחוש שאינו יכול להסתפק יותר במה שמציע לו העולם.

המחשבות, הרצונות, התענוגים והערכים שעד כה קסמו לו כל כך, נעשים כעת תפלים בעיניו. הוא רוצה יותר מזה. הוא רוצה להתרומם מעל הטבע שלו, להבין, ולהרגיש תחושה גבוהה מהחיים הארציים הללו.

את חנוכה מסמל "האור". כוח רוחני שנמצא מעל מציאות היומיום, ומעל העולם הגשמי שבו אנו חיים.לכן יותר מכל מאותת חנוכה על התזמון הפנימי שבו האדם מתחיל לשאוף לעבר גילוי מימד רחב יותר, שכביכול נמצא מעליו.

אז נורית לאוויר יריית הפתיחה, והוא יוצא לחפש אחר פך השמן שיצית את אותו האור הפנימי בליבו, ויאיר את חייו ברובד רוחני נאור יותר.

המכבים נגד המקבעים
כאן מתחיל המאבק המפורסם שאותו כולנו מכירים בשם "מלחמת מעטים מול רבים", או "מרד המכבים ביוונים".
לצד הסיפור ההיסטורי, על פי הקבלה, מדובר במלחמת כוחות – רצונות, שקיימים בתוך כל אחד מאיתנו.
היוונים מסמלים את ההיגיון הקר, המחשבה שמקבעת אותנו ל"קרקע", וכופה עלינו להרגיש רק מציאות אחת, מוגבלת – זו הגשמית.

היוונים שבתוכנו, טוענים בכל תוקף שאין שום טעם לחפש "משמעות עמוקה יותר לחיים", אלא מה שיש הוא רק מה שנגלה לשכל הישר – כלומר, החיים הגופניים על פני האדמה.


ואילו המכבים בסיפור שלנו, הם הכוחות שמושכים את האדם לעבר גילוי תמונת המציאות השלמה. אלה אותם רצונות פנימיים שבסופו של דבר מובילים אותו לפתח התבוננות מעמיקה במציאות, מקנים לו שליטה אמיתית בגורלו, ופותחים בפניו את השער למציאות שכורכת אור ואהבה בכל צעד ושעל בחייו.

ומה זה נס?
נס החנוכה מתרחש בתוכנו.

למה הכוונה?
האדם שחי את חייו בעולם הזה אינו יכול להחליט לעזוב את המציאות הגשמית ולהתעלות למציאות רוחנית בכוחותיו הוא.
לחולל נס או מהפך אמיתי, הוא יכול רק על ידי השקעת מאמצים בתהליך פנימי, אליו הוא יכול להגיע בעזרת לימוד חכמת הקבלה.

כאשר הוא מגיע ל"מילוי הסאה", כלומר ברגע שהשקיע את כמות המאמצים הנדרשת על מנת להתעלות להרגשת המציאות הרוחנית והשלמה, אז קורה לו ה"נס" – ונפתח לפניו העולם העליון. או אז הוא מגלה את החוק הרוחני – חוק האהבה, המנהל את חייו מאחורי הקלעים, וכעת הוא יכול לחוות חיים חופשיים, נצחיים, מלאי אהבה, שהם ה"נס" האמיתי.

אז שיקרה לכולנו נס רוחני עוד בחג חנוכה הזה…


מאמרים קשורים

Back to top button