ספרי מיסטיקה

ספר מילון האמונות התפלות

מערכת אלטרנטיבלי
אמונה תפלה ניתנת להגדרה בדרכים שונות, כאשר אנו מבדילים בין שתי גישות מרכזיות – הגדרת האמונה התפלה דרך עיני האדם והגדרת האמונה התפלה דרך הבנתה העצמית.

בכל מקרה של אמונה תפלה, מדובר על רעיון, לו אנו מייחסים תכונות של התממשות – רעיון זה יכול לעלות בצורה של מחשבה, או בצורה של טקס, תפילה וכדומה. לעיתים אמונה תפלה קשורה "לאות" כלשהו, המבשר על מאורע עתידי. אבל בכל מקרה חשוב לזכור – האמונה התפלה הינה רעיון, ביטוי מחשבתי, שהאדם מאמין כי הוא מסוגל לבוא לידי ביטוי בעולם החומר.

אמונה תפלה תלויה, קודם כל, ברקע התרבותי של האדם עצמו – לדוגמא, מנהגים דתיים רבים נחשבים בעיני חילוניים כאמונות תפלות, בכל דת. לגבי אתאיסט גמור כל טקס דתי הינו אמונה תפלה לשמה. בנצרות, למשל, יש הבדלה ברורה בין "אמונה דתית של אמת" ובין אמונה תפלה "של שקר".

מקורן של רבות מבין האמונות התפלות הינו בדת או במאגיה קדומה, ושרידי האמונה הקדומה מגיעים אלינו הן כהלכות דת… והן כאמונות שהן לכאורה ללא הסבר. כאשר בני שבט אינדיאני מרקדים מתחת לרקיע כדי להוריד גשם, זו אמונה תפלה או דת? וכאשר מתפללים את תפילה הגשם או חגים מעגל ונשארים בתוכו, כמעשי חוגי המעגל, זו דת או אמונה תפלה?


לגבי כל מנהג, כל אמונה, עלינו לבחון את הרקע ממנו בא המאמין עצמו. נשיקה על המזוזה הינה מנהג דתי של יהודים… אבל אין ספק שבעיני נוצרי יראה מנהג זה כאמונה תפלה. אכילת לחם הקודש הינה מנהג דתי של הנוצרי – אבל בעיני יהודי תחשב כאמונה תפלה.

לעיתים, אותה אמונה, אותו מנהג, מקבל משמעויות שונות, ולעיתים הפוכות, בתרבויות שונות, מספר 13 יכול להיות מבשר רע בתרבות אחת…ואות מבשר טוב בתרבות אחרת!

חשוב לזכור כי אמונה תפלה הינה, בראש ובראשונה, ניסיון לממש את הבלתי ניתן למימוש, לקשור תכונות של "חומר" לרעיון שהינו "רוח".

ניקח לדוגמא "מעבר מתחת לסולם הנשען על הקיר". האמונה כי מעבר כזה מביא למזל רע הינה "אמונה רוחנית" – אבל אם נבצע את הפעולה עצמה, את המעבר הפיזי, התוצאה תהיה, לפי האמונה, מזל רע שיתבטא בצורה פיזית.

גם כאשר האמונה התפלה מתייחסת לגורם מוחשי – כמו קמיע או סימן פיזי – או לטקס מסוים, חשובה האמונה יותר מאשר החפץ עצמו. לפרסת סוס יש השפעה רבה לא כיוון שהיא פרסת סוס…אלא מכיוון שאנו מאמינים כי היא משפיעה!

רבים משווים את האמונה התפלה לפעולה של "רפלקס מנטלי" הטבוע במורשת האדם.
כדי להבין זאת, נחשוב על מצב בו עומד אדם, ומולו מונפת במהירות חרב כבדה. תגובתו הראשונה של האדם תהיה להירתע, למצמץ, לדרוך שריריו וכדומה; זו תגובה גופנית סבירה בהחלט. כאשר אותו אדם ישב בבית קולנוע, בכיסא נוח ובטוח, ואותה חרב תונף על המסך מולו, התגובות הגופניות של האדם תהיינה זהות למקרה הראשון, אף שהאדם יודע כי הוא לא צפוי לשום סכנה גופנית של ממש!

מדוע? אמונות תפלות מעצבות את חיינו, לטוב ולרע. ישנם אנשים אשר אמונה תפילה עבורם היא אמונה – ואף מצווה – דתית ממש, וישנם אנשים אשר לכאורה אינם מאמינים באמנות תפלות, אבל לעולם לא יעברו מתחת לסולם נטוי ולא יחצו את נתיבו של חתול שחור.

בספר זה לוקטו האמונות התפלות הנפוצות ביותר בעולם המערבי (תוך הדגשה על היהדות). לאמונות שונות יש פירושים או "גוונים" שונים בארצות שונות ובתרבויות שונות.

אמונות תפלות מופיעות בחיי המציאות – במודע – ובתת מודע. הפסיכולוג קרל יונג טען כי חקר האמונות התפלות הינו הכלי הטוב ביותר להבין דרכו את נפש האדם.

111 עמודים, כריכה רכה


מאמרים קשורים

Back to top button