הגשמה עצמית והעצמה

מאובססיה עד ליצירתיות מרפאה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ד"ר פינקי פיינשטיין
לכל אדם יש מרכיבים אובססיביים, אם יודה בכך ואם לאו. האובססיה היא חשיבה מטרידה, שאינה נותנת מנוח ואינה יודעת למצוא לעצמה מוצא או הפסקה.

לכל אדם יש מרכיבים אובססיביים, אם יודה בכך ואם לאו. האובססיה היא חשיבה מטרידה, שאינה נותנת מנוח ואינה יודעת למצוא לעצמה מוצא או הפסקה. המצב האובססיבי הוא סוג של אנרגיה הפועלת כביכול על הילוך סרק, מסובבת שוב ושוב את גלגלי המוח, מבלי להניע לשום מקום שמועיל באמת. בחשיבה האובססיבית יש לרוב מרכיבים של דאגה מוגזמת וחרדות אך שום ניסיון לצמצם את הדאגות והחרדות על ידי הסברים הגיוניים לא יפחיתו בעוצמת ובתדירות האובססיה. כל אחד מאיתנו לוקה בכך, אם מעט ואם הרבה, אם באופן רך ואם באופן מטריד יותר ויותר.

הרבה לפניי ראו פסיכולוגים ופסיכואנליטיקאים את האובססיה כמנגנון הגנה. דחפים תוקפניים ומיניים שנתפסים כאסורים הוחלפו באופן לא מודע בחשיבה אובססיבית, שהעיסוק החוזר בה מונע מהאדם מלהתעמת עם דחפיו ותשוקותיו הפראיים והראשוניים. לפי תפיסה זו, ויתור על האובססיה וריפויה עלול לסכן את האדם ולהפגיש אותו עם מה שאינו מעוניין לפגוש, בתוך תוכו. זו סיבה אפשרית מדוע לא ניתן להיפרד בקלות מהאובססיות. הן משרתות אותנו ומסייעות לנו לברוח ממה שאיננו רוצים לראות במראה הניבטת מול עיננו.

הפעילות היצירתית האינטואיטיבית מסייעת דרך מוצא יעילה ומהנה לצמצום מימדיה והשפעתה של האובססיה. האובססיה היא מצב שיש בו תנועת סרק, תנועה תוך מוחית בלתי פוסקת. בזמן אובססיה מטרידה במיוחד אנו חשים את המוח שלנו פועל ומתייגע, הכל זז בפנים ואינו זז לשום מקום. זו פעולה הגוזלת מאיתנו משאבים רבים, זו פעולה העושה שימוש מעייף באנרגיות הטבעיות הקיימות ברשותנו. הפעולה היצירתית האינטואיטיבית מסוגלת להגיע אל אותו מקום במוח,  אל אותה תנועת סרק אובססיבית, ולרתום אותה אל בריאת ציור חדש, פסל חדש, שיר או בניין.

ברצוני להדגיש – פעולה יצירתית אינטואיטיבית היא כזו העוסקת בבריאת דבר מה חדש, בהפעלת הרגשות ככוח יצירתי שממציא דברים שלא תוכננו מקודם, מתוך דמיונו הפרטי של המצייר. סוג אחר של פעילות יצירתית עלול שלא לסייע בהפחתת האובססיה.

אחד ממרכיביה הבולטים של האובססיה הוא קושי לקבל החלטות, קושי לזרום בקלות ובהרמוניה, לבטים רבים והיסוסים לא פוסקים. היצירה האינטואיטיבית מלמדת ומתרגלת את האדם לבחור ולהוציא לפועל עם מינימום ביקורת עצמית ומכסימום תעוזה והתנסויות קודמות. היצירה האינטואיטיבית היא מרחב שאין בו טעיות ואין בו כישלונות. כל מי שיוצר, כל מי שבורא וממציא מתוך עצמו הוא מוצלח ומבורך. אין תוצאה טובה יותר מאחרת. ביצירה האינטואיטיבית מותר לבחור הכל, במסגרת ככללי המשחק. לאובססיביים שבינינו, שחושבים  שבזמן לבטים אמורה להיות רק תשובה אחת נכונה, אומרת היצירה האינטואיטיבית שניתן להגיע למצב שבו אנו מבינים שכל ברירות הן טובות, כולן צעדים יצירתיים אפשריים, ובכולם ניתן ללמוד ולצמוח באופן משמעותי.

כל מי שחווה את האובססיה יודע את עוצמתה ואת נוכחותה וכן את השפעתה המזיקה. אובססיה היא תופעה עתירת כוח ואנרגיה. ניתן להמיר את הכוח הזה לכוונים של צמיחה ושל שינוי באמצעות היצירה, ואז עוצמת ותדירות האובססיה מתחילה לרדת.

לסיום פרק זה אציין שהפעולה היצירתית האינטואיטיבית המבוצעת אצלנו מושתתת לכל אורך הדרך על שילוב בין חופש לבין מסגרת. אנו מודעים היטב לקשיים ולמחסומים העומדים בפני כל מי שרוצה לגלות את צפונות היצירתיות העמוקה שלו. ההתמודדות עם קשיים אלה עוברת בין השאר דרך כללי משחק, דרך חוקי הפעלה, המגבילים את המצייר אך מעניקים לו גם חופש רב. חופש בלתי מוגבל עלול להגביר את האובססיה. חופש מוגבל שבתוכו ניתן לגלות ולהפעיל את הכוחות היצירתיים נראה כיעיל יותר ובמיוחד מעשי יותר.

מאמרים קשורים

Back to top button