הגשמה עצמית והעצמה

האושר

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, תחיה כהן אביאלי
מהו האושר? האם כל אחד מאושר? אני רואה את השכן שלי מאושר, כל יום חג אצלו ואילו אני אינני מאושר בכלל, מה לא בסדר איתי?

"…מודרכת על ידי האושר העילאי שבתוכך,
הולכת על פיו באמצעות מעשייך,
בלי להזדקק לעולם לאישורו של אחר
האמת שבלבבך היא המובילה…"

(מתוך 13 האמהות הקדומות של השבט/ג'יימי סאמס)

השאלה הגדולה היא מהו האושר? האם כל אחד מאושר? אני רואה את השכן שלי מאושר, כל יום חג אצלו ואילו אני אינני מאושר בכלל, מה לא בסדר איתי? וכרגיל – "הדשא של השכן ירוק יותר".
אנו חיים בתקופה של שינויים באורח החיים במאה הנוכחית, יש שינויים ממתמידים כמעט מדי יום, אין לנו זמן להתרגל לשינוי אחד וכבר נופל עלינו שינוי נוסף. הדבר גורם לחוסר ביטחון בעבודה, בבית ובמצב הכלכלי. על מנת להיות IN אנו מפעילים שרירים דורכים על גופות בדרך, ואז השגנו והצלחנו אנחנו מאושרים. אך כמה זמן נמשך האושר? תקופה קצרה ושוב אנחנו בדאון זה לא היה האושר הנכסף, שוב הוא בורח מאתנו והשכן שלנו מאושר יותר.


פילוסופים בכל הזמנים ניסו להבין מה גורם לאושרו של אדם , וניסו להגדיר את המושג "אושר". ואולם לגבי מהותו של האושר חלוקות הדעות. אריסטו הגיע למסקנה,שהתכלית העליונה של האדם היא הפעלת המחשבה שלו, וכך ממש האדם את אושרו. ככל שאדם ממש את מה שמייחד אותו כאדם כך הוא מאושר יותר. גישה אחרת טוענת שההנאה גורמת אושר לאדם והוא צריך לבקש את הנאת הרגע. דעה נוספת טוענת שהערך העליון של האדם הוא העוצמה והכח, ורק אלה מקנים לו תחושה של סיפוק ואושר. רוב הפילוסופים בדעה שהתכלית העליונה של האדם היא האושר, וכל אדם חייב לפעול למען השגת האושר בדרכו שלו.

רוסו אומר שכל האנשים רוצים להיות מאושרים, אך השאלה כיצד.
משמעותה של המילה אושר אינה ברורה, וברור עוד פחות אילו ערכים אמיתיים היא משמשת. אין שום אפשרות למדוד את אושרו של הזולת, ותמיד קל לייחס אושר למצב שמבקשים לכפות עליו: דווקא אלה שנכפה עליהם קיפאון מוכרזים כמאושרים, בתואנה שהאושר טמון בנייחות"
(סימון דה בובואר, המין השני)

הזן-בודהיזם אומר כי אין דרך אל האושר – הדרך היא האושר.
וון דייר בספרו: אזורי המשגה שלך  אומר שאין לחפש את האושר אלא להסתכל היטב הוא בתוכנו.
מהטמה גנדי כתב כשאני מתפעל מפלאי הזריחה או מיפי הירח, נפשי מתרחבת בסגידה לבורא.

לפני מספר שנים התקיימו בארץ סדנאות ה-I AM בהנהלת פט גרוב, שפעולתן הופסקה על ידי משרד הבריאות. במשך הסדנה העבודה היא על גוף נפש, אם כי בזמנו לא התייחסו לכך כאל גוף נפש. מטרת הסדנה היא שהאדם יגיע לאושר. לדעתם האושר הוא מצב שבו אתה לא רוצה שום דבר יותר. קשה לנו לשמור על כך ש"אני לא רוצה יותר כלום" , כפי שהסדנה ניסתה להשיג כיון שאם היינו ממשיכים בדרך הזאת היו אומרים עלינו שאיבדנו את הדרך ויצאנו מדעתנו.

היום, אנחנו מבולבלים, ומחפשים את אושרנו בכל מקום כמו בפונה שבהודו, כאשר לאחר תקופה האושר נעשה הרגל ושוב צריך ריגושים לקבלת אושר חדש מנסים סמים, מדיטציה, דמיון מודרך וכל מיני כתות שקמו במשך השנים, ולבסוף חוזרים ליהדות והופכים יהודים דתיים כיון ש"לדתיים טוב, תמיד הם שמחים ומאושרים ואם קורה דבר מה, הכל בא מאלוהים".
לאחר שקראתי מספר ספרים על האושר (קיבלתי ספרים אלה כמתנת פרידה מאנשים עמם עבדתי) נראה לי שהאושר הוא חוויה אישית.


פסיכולוגים טוענים כי האושר הוא תכונה גנטית. יש אנשים שנולדים עם זה ויש כאלה שתכונה זו חסרה להם. פסיכולוגית ידועה, עמה שוחחתי בנושא טוענת שמרבית הפציינטים שלה מגיעים לדיכאון כיון שאינם מוצאים אושר, למרות שאינם מגדירים זאת כך, נראה לה שזוהי בעיה גנטית ויחד עם זאת הינה בעיה הנובעת  כתוצאה ביחס הסביבה לילד בשנות הילדות הראשונות. לדעתה אדם מאושר הוא אדם שיש לו בעיות ותסכולים אבל הוא יודע כיצד להתמודד אתם ואיך להסתגל אליהם, ואז הוא מוצא את האושר. האושר לדעתה הוא מה שיכול אדם לעשות עם מה שיש לו בלי להזדקק לזולת.

ניסיתי לבדוק עם אנשים עמם אני נפגשת מהו האושר לדעתם? והתשובות מעניינות רוב האנשים מבקשים בריאות, אחרים כסף, משפחה תומכת, חברים, אהבה, פרסום, עבודה קבועה וכו'. אבל כאשר יש לנו בריאות אנחנו מחפשים ריגושים שיביאו לנו אושר תמיד יהיה משהו חסר ברקע לכן לא נראה לי שאנשים בריאים מאושרים ואם יש הרבה כסף שוב חסר לי משהו וכך לגבי שאר הפריטים הרשומים לעיל.

"אין בחיים הנאה גדולה מזו הכרוכה בהתגברות
על קשיים במעבר משלב אחד של הצלחה למשנהו,
בטיפוח משאלות חדשות והבאתן לידי מימוש. כל
מי שעמל למען מפעל נעלה או ראוי לתהילה,
תחילה מפרנסת אותו התקוה ואחר כך שמחת העשיה."

סמואל ג'ונסון.

לסיכום, היו מאושרים ואם אתם לא מאושרים זה לא סוף העולם! דעו שגם השכן שלכם לא תמיד כל כך מאושר.
המון אור ושמחה ואושר

ליצירת קשר ופרטים מלאים על תחיה כהן אביאלי


מאמרים קשורים

Back to top button