מודעות והגשמה עצמית

הכרות חדשה עם הביוגרפיה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, יהודית אביטל וענת הרשקוביץ
בתקופתנו כל אדם ניצב בחייו מול קשיים, משברים וצמתים. כל אחד מהם מעורר שאלות כגון: מהי דרכי, מה היעוד שלי? כל השאלות הללו הן חלק מהחידה.

"אין חידה גדולה בעבור האדם מאשר הוא עצמו". דר' רודולף שטיינר, מייסד האנתרופוסופיה (1861-1925). 

בתקופתנו כל אדם ניצב בחייו מול קשיים, משברים וצמתים. כל אחד מהם מעורר שאלות כגון: מהי דרכי, מה היעוד שלי, מדוע אני "תקוע", מדוע יש לי קשיים ביצירת קשרים חברתיים, מדוע אני לא מצליח בקשר הזוגי, איך אני מתמודד עם המשבר שפקד אותי? – כל השאלות הללו הן חלק מהחידה. 
האדם פוגש את השאלות האלה במהלך חייו מול עצמו, מול האחר (ההורה שלו, בן או בת הזוג שלו, החברים שלו, אנשים במקום העבודה שלו) ומול התופעה האנושית בכלל. 
בזמננו נטייתו של האדם היא לפתח את האינדיבידואליות שלו, תהליך שמצד אחד הוא חשוב להתפתחותו של האדם ומאידך מביא אותו להיות יותר ויותר מרוכז בעצמו, בצרכיו, בכישרונותיו, בהצלחותיו, בקשייו ובמכאוביו. ככל שהאדם מלא ומרוכז בעצמו כך קשה לו לראות את האחר ולהבין אותו, דבר שגורם לקצר בתקשורת בין בני האדם. 
 


העבודה הביוגרפית נשענת על ידע האנתרופוסופיה – מדע הרוח – שהובא לעולם על ידי דר' רודולף שטיינר בסוף המאה ה- 19 ותחילת המאה ה – 200 במרכז אירופה. האנתרופוסופיה מהווה מקור השראה וידע בכל תחומי החיים, ידע המיושם כיום ברפואה, בחקלאות, בחינוך, באמנות, בתרפיות שונות ובביוגרפיה . 

הביוגרפיה עוסקת בהתפתחות האדם ומתארת על ידי החוקים הביוגרפים את המסע האנושי מלידה ועד מוות, את התפתחותו הגופנית, הנפשית והרוחנית של האדם ואת הצמתים החשובים בחייו.

דר" רודולף שטיינר בהתייחסו לביוגרפיה הדגיש את החשיבות של הכרת האחר כחלק הכרחי להתפתחותו של האדם. "אם ברצונך להכיר את עצמך הכר את חברך, אם ברצונך להכיר את חברך הכר את עצמך". העבודה הביוגרפית מציעה דרכים וכלים להכרת עצמך, להבנת הזולת ולתקשורת טובה יותר. 

העבודה הביוגרפית מהווה הזדמנות, לכל אדם, לעשות מסע הכרות עם חייו. היא מאפשרת לו לראות את חייו בתוך הקשר האמיתי של חיים אנושיים כוללים, להבין את מקומם של האנשים האחרים בחייו ולהתמודד עם השאלות שחייו מציבים בפניו.
 

החוקים הביוגרפים מאירים את המסתורין של ההתפתחות ונותנים לנו כלים להכיר ולהבין את השלב בו אנו מעוצבים על ידי הסביבה שגדלנו בה וכן את ההתפתחות של הכוח הרוחני בתוכנו המאפשר לנו, משלב מסוים, לעצב את גורלנו מתוך האקטיביות שלנו.
כאשר אדם עושה תהליך של עבודה ביוגרפית ומתבונן בחייו באופן שיטתי, עשוי להתגלות לעיניו ה"חוט המקשר" העובר דרך התקופות השונות, דרך העליות והמורדות ומעניק להן משמעות. בתהליך הזה מוצעים כלים מודרניים של התפתחות עצמית בעזרתם האדם יכול לבנות יחסים חדשים בינו לבין חבריו ובינו לבין עצמו.
העבודה הביוגרפית נעשית הן בסדנאות והן בייעוץ אישי.
הסדנאות כוללות 6-12 מפגשים בני 3 שעות. כל מפגש כולל: לימוד חוקים ביוגרפיים, עבודת התבוננות (בקבוצות קטנות) באירועים מחיי המשתתפים בסדנא , ביטוי בצבע (אין צורך לדעת לצייר).

בהמשך, לאחר סיום הסדנא, מתקיימות פגישות תקופתיות לשאלות ולמעקב.
הכלים שהעבודה הביוגרפית מציעה מאפשרים לכל אדם לעשות דרך של התפתחות רוחנית, השתנות וצמיחה.


מאמרים קשורים

Back to top button