מודעות והגשמה עצמית

מה בין שליטה עצמית, מודעות אישית וחופש?

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, דוד חזון
הרוב הגדול לא מזהים את השלבים השונים בשרשרת התגובות ולכן לא יכולים לשלוט על התגובה שלנו הנובעת ממחשבות ורגש שהציפו אותנו.

רבים האנשים המגיעים אלי לקליניקה ומביעים את ספקנותם לגבי יכולתם להיכנס למצב הרפיה ולזרום מתוך כך שהם מכירים עצמם כ"פריקים של שליטה". הם מתכוונים לכך שהם זקוקים להרגיש בשליטה כל הזמן ומצב של איבוד שליטה מפחיד אותם ולא יתנו לזה יד. אני לעומתם מבין מהגדרה זו שהם אינם חווים שליטה אמיתית בחייהם ולכן לא יוותרו על המעט שיש להם גם אם זו אשליה. רק אדם שנימצא בשליטה עצמית יודע שאינו יכול לאבד אותה ברגע ויכול להחליט מתוך שליטה בעצמו שהוא משחרר ומתמסר לתהליך זה או אחר ואין שם כל פחד. הרבה אנשים מצליחים לשלוט ביצרים, בדחפים ובמעשיהם ואפילו ברגשות, אבל שליטה במחשבות זה כבר סיפור אחר אבל אפשרי. הדבר היחיד שאין לנו שליטה עליו באמת הוא כל הפעילויות הבלתי רצוניות בגופינו כגון: נשימה, הזעה, מצמוץ ותגובות אוטומטיות של הגוף לגירויים חיצוניים. לעומת זאת, על האוטומטיות שלנו להגיב לתגובה הראשונית אפשר לשלוט וזה נקרא מודעות. תמונת המצב היא כזו שאנו חווים את העולם קודם כל דרך הגוף. בתוך הגוף מוטבע כל מערך האמונות שלנו ולכן תגובות גופניות אוטומטיות לגירויים חיצוניים מעוררות מיד גם את הרגש והמחשבה. מתוך כך אנו מגיבים לתגובה הראשונית וכך נוצרת שרשרת של תגובות עד לעשיה בפועל הגוררת תגובה מן הסביבה.


 לדוגמה, אני נוסע בכביש בכיף שלי ולפתע חותך אותי נהג אחר. הגוף מגיב מיד במתח של השרירים ואין לי שליטה על כך ואז, מכיוון שאני מאמין שהתנהגות כזו על הכביש אינה מתקבלת על הדעת ומכיוון שאני נכנס לסרטים לגבי מה עלול היה לקרות, אני מתמלא כעס ורצון להגיב מילולית או פיסית למה שקרה. ללמד את הנהג החצוף לקח. אם איישם את מה שעולה בראשי, אגרור תגובה מהסביבה ומאותו נהג וישנה סבירות גדולה לסיום טראגי ורבים נופלים למלכודת הזו.


הרוב הגדול לא מזהים את השלבים השונים בשרשרת התגובות ולכן לא יכולים לשלוט על התגובה שלנו הנובעת ממחשבות ורגש שהציפו אותנו. בתרגילי מדיטציה שונים כגון- זן מדיטציה, מתרגלים את השליטה שלנו על התגובה האוטומטית ומפתחים את המודעות האישית. משתדלים לזהות את הגירויים והתגובה הגופנית הראשונית ולהמנע מלהגיב ברמת הרגש והמחשבה ע" מיקוד בכאן ועכשיו. אנחנו בעמדת עדים בלבד למה שקורה. מה שעוזר לנו להתמקד בכאן ועכשיו זו הנשימה שאכן מתרחשת בכל רגע ורגע נתון. כל עניינו של תרגיל זה הינו משמעת ושליטה עצמית. אם יגיע אדם מסוים למצב בו הוא בוחר אם להגיב או לא הרי שזכה במודעות אישית גבוהה, בשליטה עצמית וחופש. את התחושה הזו לא אוכל להעביר לכם במילים.


מאמרים קשורים

Back to top button