מודעות והגשמה עצמית

הצורך בשינוי

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, מיכל בן – עמי מראת דרך
לעיתים משהו מציק לנו מבפנים, משהו לא ברור, משהו לא מובן, והדבר היחיד שברור לנו הוא שנדרש כאן שינוי. השאלה היא כיצד לבצע השינוי – למי פונים?

העידן בו אנו חיים כיום מציע לנו שפע אפשרויות, וכל שנדרש מאיתנו הוא לבצע את הבחירה. במה אני רוצה לעסוק? היכן אני רוצה לגור? מה עלי ללמוד? וכך הלאה. לא תמיד הבחירה שביצענו היא האידיאלית עבורנו, וכאשר זה המצב, עם הזמן נוצרת בנו התחושה שמשהו 'לא עובד'.

לעיתים משהו מציק לנו מבפנים, משהו לא ברור, משהו לא מובן, והדבר היחיד שברור לנו הוא שנדרש כאן שינוי. השאלה היא כיצד לבצע השינוי – למי פונים? בעידן שלנו קיים מגוון רב של אפשרויות – סדנאות מודעות, פסיכולוגיה, אימון אישי (קואצ'ינג) ועוד שיטות רבות וטובות.

עבורי השינוי החל בשנות העשרים המוקדמות לחיי – כאשר התחלתי את דרכי בעולם הרפואה המשלימה והמודעות העצמית.


בחיפוש אחר משמעות התנסיתי בדרכים ושיטות שונות, אותן גם למדתי, ובאמצעותן נחשפתי לצדדים נוספים באישיותי. 
במקביל ללימודי האקדמיים שהתמקדו בפסיכולוגיה וקרימינולוגיה, התחלתי לעסוק בשיטות טיפול רבות ומגוונות, החל ברייקידמיון מודרךתקשור ועוד.
גיליתי שהלמידה יכולה להיות מהירה או איטית – בהתאם לרמת הפתיחות והנכונות של כל אחד ללמוד על עצמו, הרצון הפנימי לשנות, והיכולת לשמוע גם דברים שאינם נעימים.

אין ספק שמצאתי את דרכי בעולם זה של מודעות ורוחניות – אבל עם "רגליים על הקרקע", כל הסדנאות שעברתי תמיד התמקדו ב"כאן ועכשיו" ולא ב"אירועים שעיצבו את אישיותי בשנות ילדותי המוקדמות".

למדתי שאף פעם לא מאוחר לבצע שינוי, במידה ואתה באמת רוצה בו, בין אם אתה צעיר ובין אם כבר יצאת לפנסיה.

בעולם המספק לנו כל כך הרבה כלים ושיטות לטיפול והדרכה, החל בפסיכולוגיה ובשיטות שונות של ריפוי בעיסוק וכלה בשיטות אלטרנטיביות שונות כגון דימיון מודרך ואימונים אישיים, כל אחד מוצא את דרכו ואת ההדרכה המתאימה לו. יש אפילו המשלבים מספר שיטות שונות המתגבשות לסגנון טיפולי חדש. עבורי, כל שיטה שמדברת אליך בגובה העיניים, שאינה מגיעה ממקום חברתי – שיפוטי או תחרותי 'כי צריך להספיק לעשות…', שיטה שמתמקדת באדם שהנני כיום ולא במי שהייתי בילדותי, בצבא או אפילו לפני חודש, נכונה לי.

מנקודת מוצא זו, פיתחתי את השיטה שלי כמראת דרך. שיטה המותאמת באופן אישי לכל אדם הניצב מולי, תוך שימוש במקום, בכלים, ביכולות ובשאיפות שלו ככלי עזר לניטרול המכשולים והבעיות הניצבות בדרכו אל המטרה. המטרה הסופית היא הקניית 'כלי עבודה' מגוונים אשר ישמשו אותו בהמשך דרכו. מניסיוני נוכחתי לדעת כי שיטה זו מסייעת להגיע לתוצאה מהירה יותר ומדוייקת.

כשמחפשים דרך חדשה, פתרון לבעיה או כל שינוי אחר, חשוב יותר לדעת מה המטרות שלי: לאן אני רוצה להגיע ומה הייתי רוצה לממש, מאשר לדעת מאיפה באתי והיכן אולי נכשלתי או טעיתי בדרכי.


בדרך אל השינוי, חלק גדול מהלמידה הוא ההבנה שבמהלך הדרך ולאורך התהליך, הכלים הניתנים לך מותאמים במיוחד עבורך, גם אם בתחילה אינך מתחבר אליהם. כל שנדרש הוא הקשבה וקבלה של הדברים כפשוטם – בלי פרשנויות, בלי חיפוש אחר משמעויות נסתרות – מתוך הבנה כי הפשטות למעשה מכילה בתוכה את כל המידע הנדרש.

לאורך כל תהליך השינוי חשוב לבחון 'האם אני מקבל כלים שישמשו אותי בהמשך דרכי?', כלים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי בשלל דרכים – האם יש שינוי בדרך בה אני מעבד מידע שניתן לי? האם יש שינוי בצורת ההתנסחות שלי? האם התייחסותי כלפי הסובבים אותי – משפחה, חברים, עמיתים השתנתה? שאלות אלו צריכות ללוות את כל תהליך השינוי ולאחריו, שהרי אם חזרתי למנהגים הישנים שלי כנראה שלא הטמעתי את השינוי ואולי נדרש 'חיזוק' נוסף.

מרגע שמתחילים את התהליך ובעקבותיו את העבודה על 'העצמי' והמכלול שבו, מגלים שלמעשה מדובר בעבודה של גילוי אינסופי בו הכל אפשרי. כל שנדרש הוא הצבת מטרה ובחינת האפשרויות לנוע לכיוונה.

כמובן, שיש צורך בסבלנות בדרך להשגתה, שכן כל מטרה דורשת מאיתנו עבודה נוספת.

עם הכלים הנכונים וההדרכה הנכונה – כשם שאמרו לפני: "השמים הם הגבול…!!!"


מאמרים קשורים

Back to top button