פירוש חלומות

חלומות ארוטיים- חלק ראשון

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, שגיא מנדלבוים
מהם החלומות הארוטיים, מדוע הם מופיעי ומה הם באים ללמד אותנו? חלק ראשון.

כשפרוייד קישר, לפני יותר ממאה שנים, סימבולים וחלומות רבים למין, היו לו מתנגדים רבים, אך גם היה לו טיעון מצוין להתבסס עליו – הטיעון הפיזיולוגי. זאת כיוון שבכל חלום, מבחינה פיזיולוגית, הגוף מייצר סימפטומים אותם פוגשים בזמן התעוררות מינית ובזמן קיום יחסי מין.

במאמר "סוגי חלומות, מחזורי שינה וחלום נבואי" כתבתי על מאפייני השינה והסברתי כיצד לזהות חלום. אנו כבר יודעים שחלום מתאפיין בריצוד עיניים מהיר, בגלי מוח לא סדירים ויש עוד כמה מאפיינים פחות בולטים, אולם מאפיין אחד לא הזכרתי במאמר. מאפיין אחד שאותו תמצאו בכול חלום, אם תחפשו: במהלך החלום מתרחשת אצל הגברים זקפה. זהו תהליך פיזיולוגי טבעי ובלתי רצוני, אך החלק המעניין אף יותר הוא שהתופעה הפיזיולוגית לא מתרחשת רק אצל גברים. גם אצל נשים המוח נותן פקודה ומעביר דם לאיזור איבר המין, בדיוק כפי שקורה בזמן התעוררות מינית.

לכן פרוייד , שטען שהכול (כמעט) בחלום קשור במין, לא טעה, בכול אופן לא מבחינה פיזיולוגית, והטיעונים ה"מוזרים" שלו נשמעים על רקע זה הגיוניים. אם יש פעילות פיזיולוגית בזמן חלום (ושימו לב –בזמן חלום ולא בזמן שינה) שמקבילה לפעילות הפיזיולוגית המתרחשת בזמן התעוררות מינית, מדוע איפה שהחלומות שהמוח מייצר לא יהיו מיניים. טיעון זה אמנם נשמע הגיוני, אך מה רבה הייתה בוודאי אכזבתו של פרוייד (אם כמובן הוא היה בחיים כדי לגלות את זה) ואחרים כשמכוני השינה בשנות השמונים הוכיחו כי אחוז החלומות הארוטיים הוא מאד קטן ואף שולי (אגב, הם גם הוכיחו את הקשר הפיזיולוגי בין זקפה לחלום).

על אף שהחלומות הארוטיים אינם נפוצים כפי שהפיזיולוגיה רומזת, הם עדיין קיימים ואלו יהיו החלומות אותם נזכור זמן רב. הם יעוררו את הדמיון שלנו, יעלו שאלות רבות ותהיות, ואני מזמין אתכם בשני מאמרים אלו להכיר ולהבין קצת יותר חלומות אלו ואת השפה בה משתמש הלא מודע כשהוא מייצר חלום ארוטי – מיני.

למעשה ישנם שלושה סוגי חלומות ארוטיים ולא כולם מייצגים מיניות. במאמר זה אכיר לכם אותם ובמאמר הבא נכיר את הסימבולים השכיחים המופיעים בחלומות ארוטיים ונלמד להבין טוב יותר מה הם רוצים להגיד לנו.

סוגי חלומות ארוטיים

חלום אינטימי
"חלמתי שאני נכנסת לחדר של הבוס שלי", סיפרה יום אחד אחת מהמשתתפות בקורס חלומות, "ושם במקום לנאום כהרגלו הוא ניגש אליי והתחיל ללטף אותי בצורה אינטימית. ואני, במקום לצרוח עליו, או לתת לו סטירה, התפלאתי לגלות שהגוף שלי קורא לי בתשוקה עזה לעשות מעשים שאפילו לדבר עליהם אני מתביישת." "אין סיכוי שאני נמשכת אל הבוס שלי", היא אמרה. "אני נשואה, אוהבת את בעלי והבוס הזה קרוב לגיל 70, וממש אין לי משיכה כלפיו.אך החלום מציק לי, מה זה אומר?".

התשובה לשאלתה, ולשאלת רבים שבוודאי נתקלו בחלום מסוג זה, למרבה הפלא, שזהו לא חלום ארוטי המייצג משיכה מינית. אתם יכולים להירגע. רוב החלומות הארוטיים מסוג זה כלל לא מייצגים מיניות. הם מייצגים צורך בקרבה ואינטימיות.

חלומות מסוג זה, בו השותפים למעשה הם דווקא אלו הקרובים לנו שאין לנו לקרבה מינית אליהם: מעסיקים, חברים טובים, אמא, אבא, אחים אחיות, חלומות אלו ברובם המוחלט אינם חלומות ארוטיים, אלא חלומות הבאים להראות לנו שאנו מחפשים את הקרבה אל אותו אדם.
החולמת שסיפרה את החלום קיבלה קידום חצי שנה לפני כן, ולדאבונה הבוס החדש שלה כמעט ולא התייחס אליה. היא לא קיבלה ממנו פידבקים, לא יכלה לדעת אם הוא מרוצה ממנה, אם יש לו הערות, בעיות. היא הייתה מתוסכלת ומה שהחלום רצה בפועל להראות לה, זה שהיא מחפשת קרבה, אישורים, קשר יותר חם עם אותו מעסיק. סביר להניח שהלא מודע של אותו חולמת ניסה להראות לה שמותר לה להתחיל ליצור קשר, לעשות משהו, שהתסכול שלה הופך לדחף לא בריא, אולם בוודאי שהחלום אינו מיני.

למרות היותם חלומות הזויים במקצת, הם רק סימן לצורך בקרבה, וכך למשל גבר שבעקבות חלום קם בבוקר כמעט בצרחה, שטוף זיעה, ועם זיכרון מזעזע בו הוא קיים יחסי מין עם אמו, הוא לא יותר מאשר תזכורת של הלא מודע שהגיע הזמן לדבר עם אמא, לבדוק מה שלומה ולשתף אותה קצת יותר במהלך חייו.

חלום של פורקן
פרויד היה הראשון שטען שהחלום הוא כלי דרכו הנפש פורקת מתחים. זוהי הנחת יסוד חשובה המנחה הרבה מפרשי חלומות, כיוון שרוב החלומות מייצגים ביטוי של אני פנימי, שאולי נשכח בזמן העירות, אולם בזמן החלום הוא משמיע את קולו.
כך למשל אם אחד הלקוחות כועס וצועק עלינו, ייתכן ונשכח מכל העניין בסוף היום, אולם הלא מודע ממשיך לזכור ובמהלך הלילה סביר שאף ולא נזכור זאת, נחלום חלום הקשור לאירוע. חלום דרכו הלא מודע פורק את המתח שנאשר בעקבות האירוע בלא נעים.

כך גם קורה בחלום מסוג זה, שהוא לא יותר מאשר כלי דרכו ה"אני" יכול לפרוק מתחים מיניים, ולהתמודד עם קונפליקטים, בעיות וקשיים סביב נושא המיניות.
לדוגמא אנו יכולים לפגוש גבר נשוי באושר, שאינו חושב אפילו על בגידות, אולם באחד הלילות הוא מוצא את עצמו חולם חלום ארוטי על העובדת החדשה (והצעירה) במשרד.
במציאות הוא אולי עוצר לשנייה ומתבונן בגוף המושלם של אותה דוגמנית שאיננה מתביישת להבליט את מה שיש לה, אבל באמת שאין לו כוונות כלל, ורעיון הבגידה אפילו לא עולה במוחו.

אז נכון, בחלק המודע הוא לא יעלה על דעתו לחשוב על זה, אך בחלק הלא מודע התסריט הזה אפשרי. למעשה זהו תסריט חיובי, תסריט ש"חייב" לעבור במוחו ולו רק כדי למנוע מעצמו לעשות מעשה.
כך, החלום מאפשר לחולם שלנו לפרוק את המתח המיני, ולהמשיך הלאה מבלי שנגרם נזק. אם הוא יבחר לספר על החלום לאשתו (אותו היא לא תאהב לשמוע), היא צריכה לשמוח במקום לדאוג, כיוון שחלום כזה בלילה, "מבטיח" שלא יקרה כלום בזמן ערות. החלום מבטיח שהבעיה עלתה, טופלה והתיק נסגר.

חלום של צורך
בכל זאת ישנם לא מעט חלומות בהם חלום מיני הוא באמת רק חלום מיני, שפשוט מייצג את הצורך המיני שיש לחולם. אם הבעל כבר שלושה שבועות במילואים ואשתו "מתגעגעת", אנו צריכים לצפות שיעלו חלומות ארוטיים. רווק, שכבר כמה חודשים לא ידע אשה, בהחלט סביר שיחלום מידי פעם חלומות מיניים.
פנטזיות מיניות, שאיפות סודיות, מחשבות ותשוקות כלפי גבר או אשה – כל אלו בהחלט יכולים להוביל לחלומות מיניים עוצמתיים ובריאים. יש כאלו שמספיק אצלם ביקור קצר בחדר כושר כדי שבצדק, יעורר אצלם סדרה של חלומות ארוטיים. בצדק, כיוון שחלומות אלו עולים בדרך-כלל כשהחולם מוכן ובשל לפעילות מינית.
יש נשים רבות שגם מצב ביולוגי יכול לעורר חלומות ארוטיים אצלם, ואצל לא מעט נשים מתעוררים (או מתחזקים) חלומות ארוטיים בזמן תקופת ביוץ.

חלום ארוטי, ובתנאי שהצלחנו לשלול תחילה את שני סוגי החלומות הארוטיים האחרים, הוא חלום בריא בו הלא מודע נותן לנו אור ירוק להתחיל לממש את מה שהטבע קורא לנו לעשות.

אבל איך נדע מה רוצה הלא מודע שלנו להגיד? האם החלום המיני מרמז על צורך חד-פעמי, או ההיפך הוא הנכון ויש לנו שאיפה סודית להתחתן עם גבר החלומות. מה רוצה להגיד בדיוק החלום? האם מדובר ברומנטיקה, ספונטאניות, או בצורך להכרזה ברורה יותר של הצרכים שלנו ושל אהבתנו.

חלומות ארוטיים- חלק שני

חלומות ארוטיים- חלק שלישי

בהצלחה

 

טארוט חלומות וקצת יותר – האתר של שגיא מנדלבוים

ליצירת קשר ופרטים נוספים על שגיא מנדלבוים

מאמרים קשורים

Back to top button