NLPטיפול בפחד וחרדה

NLP: טיפול בפחדים ופוביות

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, מרים שביט
פוביה היא פחד גדול מפני גורם, מצב או תופעה מסוימת. ככלל, תופעת הפחד היא טבעית לחלוטין ותפקידה להזהיר אותנו מפני סכנה.

מהי פוביה?
פוביה היא פחד גדול מפני גורם, מצב או תופעה מסוימת. ככלל, תופעת הפחד היא טבעית לחלוטין ותפקידה להזהיר אותנו מפני סכנה. אולם, לעתים, הפחד משתלט עלינו, מפריע לנו לתפקוד היום-יומי והופך מפחד – לפוביה.
מכאן, שקיימות רמות שונות לפוביה וניתן לומר, כי רוב בני האדם סובלים ברמה כלשהי מפוביה מסוימת.

מאפייני הפוביה:
•תגובה פיזיולוגית – פוביות מתאפיינות בלחץ פתאומי, הכולל: דופק מואץ, זיעה, חולשה בשרירי הגוף.
•תגובה רגשית – אנשים הסובלים מפוביה נוטים להימנע הן ממפגש עם גורם הפחד והן מחשיבה עליו.


אנשים הסובלים מפוביה מודעים לכך שהפחד אותו הם חווים מוגזם, אך הם אינם יודעים כיצד להשתחרר ממנו. ראשית, הם מתחילים לפחד לא רק מהגורם לפוביה, אלא גם מהפחד עצמו ולהימנע מסיטואציות בהן הם חושבים שחווית החרדה תפקוד אותם שוב. כך, הם עלולים לפגוע באופן משמעותי בתפקוד התקין שלהם (עבודה, חיי משפחה, שעות הפנאי). שנית, אנשים הסובלים מפוביה עלולים לפחד מהטיפול בה, משום שהוא עלול להפגיש אותם ישירות עם גורם הפחד ולאלץ אותם להתמודד עימו.

לדוגמא – אדם הסובל מפוביה מטיסות ימנע מכל סיטואציה של טיסה, אך בדרך ימנע מעצמו גם טיולים לחו"ל, נסיעות עסקים, מפגשים עם קרובים-רחוקים ועוד.

אדם הסובל מפוביה ממקומות סגורים, ימנע מהליכה להצגות, סרטים, מופעים ולבסוף, הוא עלול אף להימנע מיציאה מהבית לחלוטין.

אדם הסובל מפוביה מנחשים ימנע מיציאה לטיולים, לגן חיות, למסעות והעניין עלול למנוע ממנו כל מפגש עם הטבע וכך, להפריע לו למהלך החיים.


במילים אחרות – פחד אחד קטן עלול למנוע מאיתנו הרבה מאד חוויות גדולות…

טיפול ב-NLP ודמיון מודרך
NLP ודמיון מודרך הן שיטות שמטרתן לגלות את מבנה החוויה הסובייקטיבית של המטופל. במסגרת זו, הן מסייעת למטופל לעצב מחדש את השפה הפנימית שלו – האופן בו הוא מתייחס למציאות – וכך, משנות את דרך חשיבתו ומעניקות לו מיומנויות חדשות להתמודד עם מצבים שונים.

לפי מודל ה-NLP, פוביה אינה בעיה פסיכולוגית, אלא טעות בלמידה. מדובר בלמידה מוטעית, המתרחשת באופן מהיר מאד ולפיכך, גם השינוי בתפיסה יכול להיות מהיר באותה מידה. לכן, ניתן לטפל בפוביה במסגרת סדרה מאד קצרה של טיפולים, במסגרתה משחררים את הפוביה אחת ולתמיד.


מאמרים קשורים

Back to top button