NLP

לגייס את המוח למען ירידה במשקל

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ורדית גולד מוזס
על השימוש בטכניקת N.L.P. ודמיון מודרך לירידה במשקל ולשיפור דימוי הגוף.

מבוא
פעם הכול היה פשוט. כשאנשים היו רעבים הם אכלו את מה שהיה. היום, השתבש מנגנון הרעב והשובע. אוכלים באמצעות העיניים, באמצעות חוש הריח או חוש השמיעה. גם המאכלים נעשו יותר מתוחכמים ויותר זמינים. האדם הפסיק להקשיב לגופו. הוא מקשיב לקולות ולמראות (הפרסומות), הוא מפתח חוש ריח וטעם (כל אניני הטעם למיניהם) והתוצאה היא השמנה.

השמנת יתר נובעת מצריכה עודפת של קלוריות ושריפה מועטה של הקלוריות. גורמים רבים מביאים להשמנה וביניהם: גורמים גנטיים, גורמים הורמונאליים, גורמים סביבתיים, גורמים חברתיים, תרבותיים וכן חוסר פעילות גופנית. גם לפסיכולוגיה יש תפקיד מפתח בהשמנה.

נשים וגברים בגילאים שונים ובכל שכבות האוכלוסייה, סובלים ממשקל עודף.
נמצא כי מצבי לחץ שהם תולדה של חוסר איזון בחיינו, תורמים בצורה ישירה להשמנה, במקרים רבים אף להשמנה קיצונית, הן אצל נשים והן אצל גברים. 
הפחד מההשמנה אינו פוסח על ילדות צעירות, החוששות להיות שמנות ועקב כך עסוקות בדיאטה, הולכות לחדרי כושר, לוקחות מאמן כושר פרטי, שיעורי פילאטיס, רק כדי להיראות כמו "ההיא" בפרסומת, או כמו הדמות התורנית הנערצת עליהן.


דימוי גוף
כדי לטפל בבעיות האכילה חשוב לפתח דימוי גוף חיובי. דימוי הגוף לא עוסק רק בחיצוניות ובתכונות האובייקטיביות, אלא גם בייצוג סובייקטיבי של המראה החיצוני, האמונות, הרגשות, ‏התחושות והאופן שבו היחיד תופס את הגוף הפרטי.

ברוב הארצות המפותחות, הלחץ החברתי לגבי דימוי הגוף קשור קשר ישיר למשקל וצורת הגוף. אידיאל היופי עבור הנשים הוא רזה באופן בלתי אפשרי. אידיאל היופי עבור גברים הוא המבנה השרירי החטוב.

כולנו רוצים להיראות ולהרגיש במיטבנו, אבל המראה החיצוני שלנו לא תמיד קשור למשקל. כדי להיות בריאים עלינו לחנך את עצמנו, לרכוש ולפתח דימוי גוף חיובי.

לואיז היי (מחברת הספר "אתה יכול לרפא את חייך") מאמינה כי הגוף מדבר אלינו ללא הרף וכי אנו יוצרים כל "מחלה" בגוף. הגוף, לדבריה, משקף את אמונותינו ומחשבותינו הפנימיות.

לטענתה: אנורקסיה ובולימיה מהוות שלילת חיים מן העצמי, צורה קיצונית של שנאה עצמית. ושנאה עצמית היא בעצם שנאה של מחשבה אשר יש לנו לגבי עצמנו.

משקל יתר לפי לואיז היי מייצג את הצורך בהגנה. אנו מחפשים הגנה מפגיעות, עלבונות וביקורות. 

הטיפול הנכון בהשמנת יתר, עפ"י לואיז היי, הוא אהבה עצמית הערכה עצמית ותחושת ביטחון הנובעת מידיעת כוחן של המחשבות.

איך לגייס את המוח למען הדיאטה?
למוח שלנו יש יכולות מעבר לכל דמיון ו ניתן לגייס אותו למטרות רבות. באמצעות טכניקות של – N.L.P. נוכל לחדש את הקשר עם הגוף שלנו, להתחבר אליו ולהאמין בו. רובנו חושבים שכדי לרדת במשקל אנחנו חייבים ל"שלוט" בעצמנו להילחם כדי להצליח לספור קלוריות ולהוריד את כמות האוכל עד כדי רעב. זה הזמן לערוך שינוי וליצור מציאות חדשה עבור הגוף שלנו ועבור עצמנו.


איך מתחילים?
ראשית חשוב להתייחס לתהליך כרצון להקשיב לגוף, לכבד אותו ולאהוב אותו. באמצעות ראיון מקדים, בונים פרופיל המתאים למונחה, שבחר להקשיב לגופו.
בודקים את דפוסי האכילה בילדות בבית ההורים. (יש חשיבות לדפוסים אלו בבניה של מערך אמונות וערכים בנוגע לאוכל) וכן דפוסי האכילה העכשוויים.
מתייחסים לכל המידע שמתקבל מהמונחה: מה מניע אותו לרזות, מה הרווח המשני בהיותו שמן וכן מהן האמונות והערכים שיש למונחה בנושא האוכל.
מוצאים מהם המשאבים והיכולות החסרים כדי להצליח בתהליך ומהם המשאבים שיש למונחה ויכולים לעזור בתהליך.

לאחר בדיקה של דפוסי אכילה ויצירת פרופיל אישי מתאימים את אופי ההנחיה ואת הטכניקות שיעזרו ליצור את השינוי.

המונחה לומד מהם הרווחים המשניים שלו, במה עוזר לו השומן, מתי הוא אוכל, מדוע הוא זקוק לאוכל ומה תפקיד האוכל בחייו.

טכניקות השינוי נעשות תוך התייחסות לעבר ולסגירת מעגל עם העבר, "שיחה" עם השומן, טיפול בקונפליקטים, שחרור מתלות ושינוי הרגלים.

המונחה מיישם התנהגויות חלופיות (במקום האוכל) ולומד להקשיב באמת לצורכי הגוף שלו ובמיוחד להפסיק לשפוט את עצמו.

כדי לחולל את השינוי כדאי לחוות את התהליך עד הסוף, אז מוצא המונחה את עצמו מחויב ל"אני" שלו ולרווחתו.


מאמרים קשורים

Back to top button