אוכל בריא

קקאו מצוי (Teobroma cacao)

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, הלל לרנר
הקקאו למרבה ההפתעה מכיל פנולים בכמות גבוהה יותר מאלה המצויים ביין אדום, פי שלוש מתה ירוק ופי חמש מתה רגיל.

מוצא עץ הקקאו מהאזורים המשוונים של מקסיקו. בתנאי היער הלח עץ הקקאו חי כ100 שנים. בכל שנה מניצים על כל עץ כ 10,000 פרחים מהם מתפתחים כמאה תרמילים זהובים המכילים בין 60-40 פולי קקאו מרים בטעמם. מקור השם cacao מהמילה האצטקית chacahutal שפרושה "מים מרים". האצטקים נהגו לערבב את אבקת הקקאו במים לטבל בצ'ילי, ואניל, פרחים ודבש ולשתות. השם chocolate ניתן במאה ה16 משום שבסלונים המעודנים של נשות האצולה הספרדיות היה מביך להציע לאורחים משקה ששמו וצבעו הזכירו את המילה צואה ((caca. המילה teobroma הוטבעה על ידי לינאוס הבוטניקאי השבדי בן המאה ה18 ומשמעה "משקה האלים" על שום ריחו וטעמו המענגים. הקקאו היה בשימוש בקרב הילידים של אמריקה המרכזית מזה אלפי שנים ונחשב כמתנת האלים וכמשקה התענוגות של ראשי העם והמעמדות העליונים בקרב האצטקים.
על פי ממצאים ארכיאולוגים מטעי הקקאו הראשונים נשתלו במאה השביעית לפנה"ס על ידי ילידי מקסיקו. צעצעיהם אנשי המיאה והאצטקים השתמשו בקקאו לצרכי ריפוי וכמשקה מענג ובפולים הקטנים השתמשו כיחידות מטבע לצורך מסחר ולשם חישובים מתמטים.

כשחזר כריסטופר קולומבוס ממסעו הרביעי בשנת 1502 הוא הביא למלך ספרד פרדיננד שק פולים והוראות כיצד להכין ממנו משקה, אך זה נזנח לטובת האוצרות האחרים. 
21 שנה מאוחר יותר בשנת 1523 כאשר הרננדו קורטז נחת בחופי מקסיקו והגיע לבירת הממלכה האצטקית (כיום מקסיקו סיטי) השקו אותם האצטקים במשקה קקאו והציעו להם מטבעות מפולי קקאו. ברישומי המסע מספר קורטז כיצד המלך מונטזומה שהיה מכור לקקאו, שתה במהלך המשתה לכבוד הספרדים כחמישים קנקני זהב מלאים במשקה.
הפעם כאשר קורטז הביא למלך קרלוס החמישי פולי קקאו התייחסו למתנה ברצינות. בתחילה הנזירים הספרדים שלטו בתעשיית העיבוד של פולי הקקאו, שנעשתה ברובה במנזרים בספרד ובמושבות בדרום אמריקה. בשנת 1528 בחתונה מלכותית שהתקיימה באחת מטירות צרפת הוגש לראשונה לאורחים המכובדים המשקה שכונה "שוקולה". בתחילה היה זה המשקה שרק בני האצולה יכלו להרשות לעצמם, אך במהרה הוא התפשט ובמאה ה-17 נמכר להמונים בבתי הקפה שצצו כפטריות ברחבי אירופה.

בשנת 1828 הצליח כימאי הולנדי להפיק מהפולים את אבקת הקקאו וחמאת הקקאו ויצר את השוקולד המוצק הראשון בעולם וכחמישים שנה מאוחר יותר בשנת 1875 גילה יצרן ממתקים שווצרי שניתן להוסיף אבקת חלב לאבקת הקקאו המרירה ולקבל שוקולד חלב טעים.
הקקאו למרבה ההפתעה מכיל פנולים בכמות גבוהה יותר מאלה המצויים ביין אדום, פי שלוש מתה ירוק ופי חמש מתה רגיל. לפנולים תפקיד חשוב בהגנה על מערכת הלב וכלי הדם, פעילות אנטי סרטנית, פעילות אנטי דלקתית, אנטי ויראלית ואנטי חידקית. כמו כן הוא מכיל כמות גבוהה של פלבונואידים בעלי פעילות אנטי דלקתית ואנטי אלרגנית. החומר הפעיל בו נקרא תאוברומין ויש לו השפעה מעוררת (פחות מהקפאין), הוא מרפה את השרירים החלקים, מעודד שיתון וממריץ את פעולת הכליות ומרחיב את עורקי הלב.

אזהרה: הקקאו מכיל 456 מ"ג חומצה אוקסלית על כן אינו מומלץ לסובלים מאבנים במרה או בדרכי השתן ולסובלים מגאוט.




 

לחץ דם גבוה: לשתות מספר כוסות ביום. הקקאו מרחיב מעט את עורקי הלב.

דלקות בכלי הדם: כנ"ל.

דליות: כנ"ל. בקקאו מצויים טנינים המכווצים כלי דם.

בצקות על רקע חולשה של הלב: כנ"ל. הקקאו מכיל פנולים הממריצים את הלב ומחזקים את כלי הדם.

שלשול: כנ"ל.

דימומים: כנ"ל. הטנינים עוצרי דימומים.

וסת כבדה: כנ"ל. לשתות מספר כוסות ביום.

דימומים לאחר הלידה: לשתות מספר כוסות ביום.

כיב בקיבה ובתריסריון: כנ"ל.

סרטן: לשתות מספר כוסות ליום. הטנינים בולמים התפתחות של תאי סרטן.

פצעים מודלקים: לפזר אבקת קקאו ולחבוש.

כוויות: לפזר אבקת קקאו ולחבוש.


טחורים חיצוניים: לשתות מספר כוסות קקאו ולהניח פד עם קקאו על הטחורים הבולטים.

אסתמה: לשתות מספר כוסות ביום. הקקאו מכייח ונוגד שיחרור היסטמין.

אלרגיה של העור: כנ"ל. הקקאו נוגד שיחרור היסתמין.

עצבנות: כנ"ל. הקקאו הממותק מעלה את רמת הטריפטופאן הנספג במוח וכתוצאה מכך עולה רמת הסרוטונין ונוצרת תחושת רגיעה.

קשיי שינה: לשתות כוס קקאו מעט ממותק לפני השינה. רמת הסרוטונין עולה ונוצרת תחושת רגיעה וריפיון של השרירים.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על הלל לרנר


מאמרים קשורים

Back to top button