הומאופתיה

עצבות ודיכאון בהומיאופתיה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ד''ר אדית נורמה דניאל
הדיכאון הוא מצב של התקבעות העצב ותחושות הייאוש וחוסר המוצא והתקווה שמתגבר על האדם שלא רואה מוצא לבעיותיו בעקבות טראומה מסוימת.

עצבות ודכדוך מהוות חלק נורמאלי וטבעי ממגוון התחושות בהן נתקל בחיינו, כאשר תחושה זו נמשכת מעבר לזמן סביר מפריעה לפעילות השוטפת גורמת לחוסר באנרגיה ומוטיבציה לעשייה ויצירה ועוצרת אותנו מלהתקדם אז ניתן להציג את המונח "דיכאון" כמשהו בעל אופי בעייתי קליני, עצבות אינה דווקא דיכאון. בדיכאון לפעמים אין טעם לקום מהמיטה כלל – במצב של עצבות האדם יכול לתפקד יחד עם העצב כמובן הכול תלוי בעוצמת העצב. תחושת הדיכאון יכולה לגרום לנו לחוות את העולם בצורה שונה ובצורה שאף גורמת לנו לסכן את חיינו כי דיכאון יכול לגבול בתחושות של רצון להפסיק את החיים. הדיכאון הוא מצב של התקבעות העצב ותחושות הייאוש וחוסר המוצא וחוסר התקווה שמתגבר על האדם שלא רואה מוצא לבעיותיו בעקבות מצב או סיטואציה או טראומה מסוימת, בדיכאון הרבה פעמים נובע מכעס של האדם על עצמו על רמת הביצועים שלו וחוסר עמידה בציפיות שלו מעצמו ואו בעקבות כישלון בעבודה יחסים או אפילו שמירה על הבריאות, וככול שהאדם שוקע יותר בתוך עצמו כל קשה לו יותר לתפקד או ליצור קשר עם סביבתו אפילו עם הקרובים לו והוא מעדיף להיות לבד ובמקרים חמורים למות. 


דיכאון האישה 
נשים סובלות מדיכאון יותר גברים. בגלל שנשים הן רגישות מטבען, חדירות מטבען יותר לגורמים שמשפיעים עליהם מבחוץ. ויש להם קושי יותר גדול עקב חינוך לומר לא ולהציב גבולות לדברים ואנשים שנמצאים בקרבתם בעבודה לימודים, מערכות יחסים, זוגיות, וגורמים להם נזק מתמשך. גם לשינויים ההורמונאליים סביב המחזור החודשי, הריון, הפלות יש תפקיד בגרימת דיכאון ודיכאון לאחר לידה. תפקידן של הנשים יותר ודרשני מגברים הם נאלצות להתמודד בכמה חזיתות באותו זמן -לפתח קריירה להיות אמא מוצלחת, בשלנית מוצלחת, עקרת בית מופלאה, אשת איש ייצוגית, חברה, אישה מפתה במיטה, אמא מסורה לילדים, ואישה המסורה להורים אחים ובני משפחה שזקוקים לה לתמיכה וסעד. לאחר הלידה האישה נהפכת אף יותר פגיעה וחדירה ורגישה לסביבתה כי היא כמו אם שמגינה על הגור שלה. חוסר תקשורת או קבלת עזרה מבן הזוג או חוסר ביטחון בעצמה וביכולת שלה למלא את התפקיד החדש של אם יכול לגרום לדיכאון כמו גם איבוד החופש האישי שנלווה להגעתו לעולם של כל תינוק חדש.
 
דיכאון הגבר
גברים מעצם החינוך שלהם מודים פחות בדיכאון שתוקף אותם. אך הם ינקטו בצעד של התאבדויות הרבה יותר מאשר נשים באותו מצב כשלהם. אולי כי לגברים יש פחות לגיטימציה עדיין להתלונן ולהראות סימני חולשה, וכשגבר נתקל בנקודות של אין מוצא הוא מתבייש יותר במצבו ונכנע פחות לקבלת עזרה מאישה, דיכאון אצל גברים יכול להשפיע על כול תפקודי החיים וכן על תפקודם המיני, כמו כן דיכאון אצל גברים הוא בעל סיכון גבוה יותר למחלות לב, גברים רבים בורחים לעישון סיגריות, סמים, שתייה של קפה חזקת אלכוהול או עיסוק רב בסקס ובמצבים שמתגרים במוות כמו נהיגה מהירה ועשיית דברים מסוכנים אחרים. כדי לברוח מסממני הדיכאון מטשטשים כך שקשה אפילו לגבר לשים יד על האצבע ולומר שהוא במצב של דיכאון עמוק. 


ההומיאופתיה והתייחסותה למצבי דיכאון 
כמו בכול תופעה של חוסר איזון, ההומיאופתיה תחפש את שורש הבעיה והגורמים לה, ברגע שהגורמים יוסרו גם הבעיה תיעלם, כך גם במצבי דיכאון – כול אדם גבר או אישה יזכה להתייחסות כוללת לכול בעיותיו בכל מישורי חייו, כמו גם להתייחסות למזון אותו הוא אוכל לפעמים מצבי הרעלה של חומרים מסוימים במזון יכולים לגרום לתופעת דיכאון קשה. כמו גם חסרים בויטמינים ומינראלים מסוימים בעיקר מקבוצת ויטמיני B שיכולים להתבטא בדיכאון וחוסר מוטיבציה וכוח לחיים, ההומיאופתיה והאלמנט המיוחד שיבחר לאדם הסובל מדיכאון תהיה מותאמת ספציפית ולא זה האלמנט שינתן לאדם אחד שסובל מאותה התופעה, הגורמים הם שונים ולכן האלמנט הוא שונה כמו גם אורך התהליך שמשתנה מאדם לאדם בדרך לאיזון חזרה.

ההומיאופתיה איננה מחליפה את הפסיכולוג או הפסיכיאטר, אך יכולה להינתן במצבים בהם האדם הגיע לקבל עזרה ועדיין לא התחיל לקיחת תרופות פסיכיאטריות, או במצבים בהם אדם לוקח תרופות פסיכיאטריות שאינן עוזרות לו או עוזרות חלקית -והוא רוצה לשלב את ההליך ההומיאופתי כדי לעשות תהליך של הורדת תרופות פסיכיאטריות איטי יחד עם הפסיכיאטר שלו ובפיקוחו לאט לאט ככול שמצבו ישתפר.

הליך זה תמיד יעשה בצמוד לפיקוח פסיכיאטרי ובאישורו.


מאמרים קשורים

Back to top button