כל מה שרצית לדעת על...

טיפול טבעי בשלשול ובחיידקי מעיים

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, תמר תאומים גורן
כיצד ניתן להעזר בריפוי טבעי כאשר אנו סובלים מנגיפי מעיים ושלשול. טיפול טבעי ויעיל!

טיפול טבעי בשלשול ובחיידקי מעיים מאפשר לטפל צורה טבעית בחיידקי מעיים כגון הליקובקטר פילורי ובתופעות הנלוות למחלות המעיים  – בעיקר שלשול וכאבי / התכווצויות במעיים.

נגיפים וחיידקי מעיים אוהבים מאוד את עונת הקיץ, החום והלחות המאפשרים להם לשגשג מבלי להשקיע כל מאמץ, זו תקופת השיא שלהם וכולנו מכירים את תופעות הלוואי שהיצורים המיקרוסקופיים הללו גורמים לגופנו. הפעם, נדבר על תגובת המעיים.
 
שלשול הוא מצב בו הגוף מפריש נוזלים גדולה דרך פי-הטבעת, כמות הנוזלים הגדולה המופרשת, גורמת לצואה להיות נוזלית עד מיימית.


עד כאן הדברים פשוטים ומוכרים לכל מי שחי על פני כדור-הארץ. מה שלא כולנו יודעים הוא שהגורמים לתופעת השלשול, עשויים להיות בעקבות השפעת וירוס שחדר לגוף, חיידק שדבק בנו על רקע תנאים הגייניים לא נאותים, אכילת מזונות שנחשפו לתנאים לא אופטימליים אך גם סטרס-לחץ נפשי יכול בהחלט לגרום לתופעה זו כמו גם פציעה באחד מאברי גופנו הפנימיים. גם אמבות, תולעים ופרזיטים שותפים לגורמים כמו גם חשיפה לקרינה או טיפולים כימותראפיים. רגישות, אי-סבילות ואף אלרגיות, תופעת לוואי של תרופות בכלל וכאלו שאינן מתאימות לאדם באופן אישי ולקינוח גם מחלות שגורמות לדלקת בריקמת המעיים כמו למשל גסטריטיס (דלקת של דופן הקיבה), מחלות מעיים דלקתיות (קרוהן ו/או קוליטיס), אנמיה והסינדרום המכונה מעי רגיז (IBS).

זיהום חיידקי
נגרם על-ידי רעלנים שמשחררים חיידקים במעיים. הרעלנים הללו גורמים לשתי תופעות:
1. רעלני החיידקים משבשים את מאזן הנוזלים בתאי המעיים. שיבוש זה גורר ירידה בלחץ האוסמוטי בתאי המעי שגורר בתורו לשחרור נוזלים מתאי המעי ואלו מופשרים מפי-הטבעת משמע שלשול.
2. אותם רעלנים הורסים את דופן תאי המעי כך שתוכן התאים נשפך והתא נהרס ומת. תוכן התא ומעטפתו יוצאים מגופנו עם הנוזלים בתצורת מה שאנחנו מכנים שלשול.
היות ותאי המעיים נהרסים, משתבשת ספיגת הנוזלים במעיים שזה אחד מתפקידיהם העיקריים, דבר שגורר בתורו לסכנת התייבשות.
 
קיימים לא מעט חיידקים שאנחנו מכירים:Escherichia Coli, Salmonela  אנחנו מכירים אותם ממשפחת הקוליפורמים. חיידקים אלו תוקפים אותנו בתנאי הגיינה ירודים והדבקה דרך המזון, אי שטיפת ידיים לאחר שימוש בשירותים.
חיידקים נוספים Campylobacter, Helifobacter, Vibrio Cholerae.
חיידק ה- Helicobacter נפוץ מאוד בקרב האוכלוסייה בכלל ובישראל בפרט על רקע חיים בתנאי לחץ גבוהים המייצרים בתורם רמת חומציות גבוהה בקיבה, מבחינתו של החיידק חומציות גבוהה היא תנאי הכרחי ומצויין לשגשוגו.
חיידק Vibrio Cholerae גורם לשלשול לבן אופייני המכונה גם "מי-אורז" וגורר איבוד נוזלים מהותי (כ-1 ליטר בשעה) ודורש הזנת נוזלים תוך וורידית למניעת התייבשות והפרת איזון משק המינרלים בגוף.
 
הרפואה הקונבנציונאלית מטפלת בשלשולים זיהומיים בתרופות ייעודיות שנותנות התייחסות ישירה לסוג החיידק שתקף את המעיים. על מנת לאבחן את סוג החיידק הספציפי, יש לערוך בדיקת צורה.

טיפול טבעי בחיידקי מעיים
הרפואה הטבעית/ נטורופתיה, תשתמש גם היא בבדיקת צואה כדי לאבחן את סוג החיידק התוקף והמענה הטבעי נותן התייחסות ספציפית לחיידק, כמו גם למערכת החיסון המקומית של מערכת העיכול – אימונוסטימולנט (מעוררי חיזוק מערכת החיסון) תוך חיזוק מערכת החיסון הכללית של הגוף. צמחים נוספים שעשויים לסייע במצב זה יהיו צמחים שמתייחסים להתכווצויות וכאבי הבטן הנלווים לתקיפת חיידקים (אנטי ספסמוטיים), צמחים בעלי אפיניות אנטימיקרוביאלית, אנטי בקטריאלי, אנטי דלקתיים, מחטאים, קרמינטיביים (סופחי גזים), דמולצנט (צמחים שמתייחסים לריפוי הרקמה ומניעת כאבי הצריבה שנלווים לשלשול), משככי כאבים ומרגיעים.
 
הן הרפואה הקונבנציונאלית והן הטבעית/ נטורופתית ממליצות על שתיית נוזלים מתונה, בגמיעות (כדי לאפשר ספיגה ובעיקר כדי לא להכביד על הכליות). כמובן שיש לערוך מעקב צמוד אחר מי שסובל משלשולים ולשלול סימני אפטיה והתייבשות. (קיימים מוצרי מדף הניתנים למהילה במים ומחזירים את איזון המינרלים לגוף).
 
יש להקפיד על תזונה קלה, ללא מאכלים חריפים או מתובלים יתר על המידה כדי למנוע עירור השלשול וגירוי ריקמת המעי.


מקור ויראלי

שלשול ויראלי מגיע וחולף כלעומת שבא תוך 3-4 ימים.
במצבים אלו יש להקפיד על תזונה קלה, שתיית נוזלים מרובה ומתונה, הימנעות כאמור ממזונות חריפים ומתובלים יתר על המידה.
 
לרפואה הקונבנציונאלית תציע במצב זה משככי כאבים או תרופות שיגרמו לעצירת השלשול.
טיפול טבעי בחיידקי מעיים ממקור ויראלי
הרפואה הטבעית/ נטורופתית מאמינה שיש לאפשֵר לגוף לנקות מעצמו את מה שהפריע לו וגרם למן ההתחלה לשלשול ולכן, ממליצה שלא לעצור את השלשול (למעט שלשול בלתי נשלט או כזה הגורם להתייבשות).
 
נטורופתיה יודעת להשתמש בצמחים אנטי ויראליים שיודעים למגֵר את הפעילות הויראלית בגופנו כמו גם צמחים אימונוסטימולנטים שיחזקו את מערכת החיסון ואת התנגודת לפעילות ויראלית, צמחים קרמינטיביים סופחי גזים, צמחי אסטרינג'נט עדינים שעושים פעילות כיווץ עדינה שגורמת בתורה להמעטת השלשול, משככי כאבים ומרגיעי התכווצויות הנלוות לשלשול) אנטי ספסמוטיים(.

כמובן שמקורות אחרים לשלשולים כמו אלו המפורטים בתחילת כתבה זו, דורשים התייחסות עניינית למקור השלשול, בין אם המדובר בשלשול שמקורו בסטרס, מחלות, תופעות לוואי של תרופות, טיפולים או חשיפה לקרינה או כתסמיני מחלות ידועות ברקע.


מאמרים קשורים

Back to top button