כל מה שרצית לדעת על...

טיפול במיגרנות

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, הלל לרנר
בין 15-10 אחוז מאוכלוסיה בארץ סובלים מהתקפי מיגרנה בתדירויות שונות.

ההתקף המיגרנותי

כאבי ראש קשים, מתחילים בצד אחד ומתפשטים על פני כל הראש. ההתקפים נמשכים בין מספר שעות למספר ימים.
•לפני ההתקף יש תסמיני "אאורה" שמתבטאים בצמצום מרחב הראיה והפרעות ראיה.
•בזמן ההתקף יש רגישות לאור, ריחות וקולות. לעיתים ההתקף החריף גורם לבחילות והקאות.

משערים שבין 15-10 אחוז מאוכלוסיה בארץ סובלים מהתקפי מיגרנה בתדירויות שונות. נשים נוטות לסבול מכך פי שלוש יותר בהשוואה לגברים כתוצאה משינויים ברמות האסטרוגן בגופן. המיגרנה שכיחה בין הגילאים 40 –20 ונוטה לרדת בעוצמתה ואף להעלם בסביבות גילאי ה-50. יש לכך גם קשר תורשתי מכיוון שמחצית הסובלים מדווחים על קרובי משפחה הסובלים מאותה בעיה.
אנשים הסובלים מהתקפי ממיגרנה חשים במקרים רבים סימנים מקדימים הקרויים "אאורה" המתבטאים בהצרות שדה הראיה ונקודות שחורות במרחב, עקב צמצום זרימת הדם לעיניים. לאחר מכן מתפתח כאב ראש הולם בינוני עד חריף, לרוב בצד אחד וכשמוחמר הוא מתפשט על פני כל הראש. בזמן התקף חריף יש קושי לעשות פעילות כל שהיא, ומתפתחת רגישות חריפה לאור. רבים מדווחים על רגישות לקולות, לריחות ונטיה לבחילות ואף הקאות.


הסיבות להתקפי המיגרנה לא ברורות דיין , אך יש הסכמה בקרב החוקרים על מספר תהליכים שמתרחשים במוח בעת ההתקף. כפי הנראה ההתקף המיגרנותי הוא סוג של תגובה אלרגית של הגוף לגורמים חיצונים כמו מזונות,שינויי מזג אוויר, גלולות נגד הריון, או גורמים פנמיים כגון שינוים הורמונאליים, מחזור, מצבי רוח. תחילתו של התקף בעליה ברמות ההיסטמין שבגוף מהסיבות שמניתי לעיל. ההיסטמין מדמה התקף אלגיה הגורם לכלי הדם בתוך הראש להתכווץ וכתוצאה מכך מתרחבים כלי הדם בקרומים העוטפים את המוח. בשלב הבא מתחיל יצור מוגבר של חומרים מתווכי דלקת וגורמי כאב ובמקביל מתרחש מפל ברמות האנדורפינים והדופמין בגוף. הדופמין הוא מתווך עצבי האחראי על תחושת השובע והנינוחות שלנו. זו הסיבה שמערכת העצבים פשוט משתגעת ונהיית רגישה לכל גירוי קטן כמו אור, ריחות וקולות. העצבים כה מגורים עד שמערכת העיכול מפתחת הפרעות הגורמות לבחילות ולהקאות.

נשים רגישות לכך פי שלוש מגברים בגלל שינויים ברמות הורמון האסטרוגן בזמן המחזור החודשי.

הגורמים להתקף
כעשרה ימים לפני התחלת הווסת עולות לשיא רמות האסטרוגן בגוף האשה וגורמות לכאבים (pms) שנשים סובלות לפני הופעת הווסת. נטילת גלולת נגד היריון או טיפול הורמונאלי אחר, עלולה להחמיר את הבעיה, על כן מומלץ להעזר בשיטות אחרות.
מתח, ודאגות תורמים להתקפים בגלל הנטיה של הגוף לכווץ את שרירי הכתפיים, הלסתות , הקרקפת והראש ולהצר את זרית הדם.
גם אלרגיה למזונות עלולה לתרום את חלקה. כאשר אנחנו אוכלים מזונות שהגוף מפתח אלרגיה אליהם מתחיל להשתחרר היסטמין ברגע שהמזונות הללו מגיעים לקיבה. מכאן הדרך להתקף קצרה. אגב , דווקא המזונות האהובים ביותר הם לעיתים האלרגנים ביותר. אם אתם מרגישים צורך בלתי ניתן לכיבוש למזון כל שהוא לדוגמא: שוקולד, ממתקים, פחמימות, קפה והעדרו משפיע על מצב הרוח שלכם והתחושות הגופניות סימן שפיתחתם אליו אלרגיה.
וישנם אנשים הסובלים ממיגרנות עקב שינויי מזג האוויר, על רקע חוסר יכולת של המערכת החיסונית להסתגל לשינויים בטמפרטורה, לחץ האוויר והלחות. את כל הרגישויות הללו ניתן להסיר באמצעות טיפולים בשיטת ipec.

תזונה לריפוי
למרות שרבים לא מודעים לכך, לאלרגיה למזונות יש חלק נכבד בהתקף. מזונות רבים מכילים חומרים דמויי היסטמין, או שמגרים את יצורם בגוף. המזונות החשודים העיקריים הם: חלב פרה, חיטה, שוקולד, ביצים, גבינות, טארטאזין, תפוזים, דגים, מוצרי סויה, בוטנים, אלכוהול, בשר, דגים, נקניקים, גבינה צהובה, יין, מונסודיום גלוטומט, קפה, וסוכר. בדרך כלל המזונות הללו מעוררים כאבי ראש כ 6-3 שעות מרגע אכילתם.

מומלץ להקפיד על תזונה טבעית נטולת מזונות תעשייתיים הכוללת פחמימות מלאת כגון לחם שיפון או שעורה, בטטות, אורז מלא ופסטות מדורום או סמולינה. כמו כן רצוי לצרוך הרבה ירקות ירוקים , פירות וקטניות כגון טחינה, חומוס, פול, טופו אורגני, שקדים, ואבוקדו.


צמחים ותוספי מזון לריפוי

חרצית ריחנית(feverfew)- זהו צמח בר בעל פרחים צהבהבים קטנים הגדל בשדות הפתוחים  ומחקרים מראים שיש לו השפעה עד 70אחוז בהקטנת התקפי המיגרנה. הצמח מכיל מרכיב בשם פרתנוליד המונע שחרור היסטמינים ומצמצם את התפתחות התהליך האלרגני.
B50 – קומפלקס ויטמיני B . לויטמינים הללו השפעה מאזנת על מערכת העצבים. מומלץ ליטול 2 כדורים ביום וכאשר יש חשש להתקף לעלות לארבע כדורים ביום בזמן ההתקף.
מגנזיום- למגנזיום השפעה מרגיעה על השרירים ומערכת עצבים. מומלץ ליטול 200 מ"ג ביום ובזמן התקף לעלות עד 600 מ"ג ביום.
קומפרס חומץ תפוחים-מניסיוני השיטה הזאת היא היעילה ביותר להפגת התקף מגרנה. מטבילים מגבת, או בד בחומץ תפוחים ( אפשר גם חומץ רגיל) וקושרים ומכסים את כל הראש כולל המצח למשך כ 40-30 דקות. לעיתים יש צורך להרטיב מחדש את המגבת כי החומץ מתנדף.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על הלל לרנר


מאמרים קשורים

Back to top button