כל מה שרצית לדעת על...

תסמונת המעי הרגיז

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, הלל לרנר
"תסמונת המעי הרגיז", מה שנקרא בשפה המקצועית IBS היא אוסף גדול של סימפטומים, לעיתים סותרים- כגון שלשולים או עצירות, הקשורים למערכת העיכול.

תסמינים:
*כאבי בטן, גזים, תחושת אי נוחות אחרי האוכל  או כאשר הקיבה מלאה.
* עצירות או נטייה לשלשולים.

"תסמונת מעי רגיז", מה שנקרא בשפה המקצועית IBS היא אוסף גדול של סימפטומים, לעיתים סותרים- כגון שלשולים או עצירות, הקשורים למערכת העיכול ושלא ברור ברפואה הקונבנציונאלית כיצד להתמודד איתם.
יכולות להיות לך סיבות פיזיולוגיות ורגשיות כאחד. מרבית האנשים סובלים מרגישויות למזון בעוצמות שונות, המשבשות את תהליכי העיכול והספיגה וגורמות להן לתחושת אי נוחות בקיבה ובמעיים. לעיתים הסימפטומים אינם קשורים ישירות למערכת העיכול ומתבטאים בפריחות על פני העור, או כאבי ראש. המזונות האלרגנים ביותר הם מוצרי חלב פרה, קמח לבן, סוכרים, שוקולד, קפה, ביצים. מקרב הירקות הבעיתיים ביותר הם הירקות הסולניים כגון עגבניות, פלפלים, חצילים ותפוחי אדמה ומשפחת המצליבים בעיקר הכרוב והכרובית.  מבין הפירות התותים ופירות ההדר הם האלרגנים ביותר.
מנסיוני בדיקות האלרגיה הקונבנציונאלית, בהן עושים חתכים על פני העור או מצמידים אלרגנים, אינן מדויקות ומרבית האלרגנים לא מזוהים. דווקא השיטה הקינסיולוגית הבודקת את עוצמת התנגדות שרירי היד כאשר הנבדק מחזיק את האלרגן, אמינה יותר.


תסמונת המעי הרגיז בדרך כלל קשורה לשיבושים בפעולת הפלורה של המעיים. לפלורה מספר תפקידים. דבר ראשון היא חלק מהמערכת החיסונית ותפקידה למנועה ממזון לא מעוכל או רעלנים לחדור ממערכת העיכול למערכת הדם. דבר שני, רובד החיידקים הידידותיים יוצר ויטמינים כגון ויטמיני B, K וחומצה בסטירית המונעת התפתחות גידולים סרטניים. דבר שלישי החיידקים הידידותיים מונעים התפתחות של טפילים וחיידקים פתוגנים.

כאשר הפלורה משתבשת הפריסטלטיקה (תנועת שרירי המעיים) נפגעת ונוצרת נטיה לעצירות, או לחליפין מעיים עצביות הסובלות מיתר תנועתיות או גזים ו/או שלשולים. במצבים אלה יש חדירת מזונות לא מעוכלים, או רעלנים למערכת הדם וכתוצאה מכך נגרמות התכווצויות וכאבי בטן. אם מערכת החיסון מגיבה בעוצמת יתר כדי לנטרל את הרעלנים נגרמים גירוים ופריחות על פני העור, או לעיתים כאבי ראש ואף כאבי מפרקים.

במקרים רבים תסמונת המעי העצבני נגרמת עקב מתח מתמשך או טראומה רגשית. הטראומות משפיעות על עצב הוואגוס המעצבב את מרבית מערכת העיכול וגורם להתכווצויות לא רצוניות, נפיחות וכאבים הנעים ממקום למקום. תופעת הגסטריטיס, כלומר דלקת של רירית הקיבה שייכת למשפחה הזאת. מתח ודאגות הם הסיבה העיקרית להיווצרות ריפלוקס (עלית מיצי עיכול מן הקיבה) ונוספים לכך משקל עודף ואכילה לא מאוזנת.


צמחי מרפא ותוספי מזון

אסידופילוס– חידקים פרוביוטים הניתנים להשבחת הפלורה של המעיים.
סיבים תזונתיים– יש להקפיד על נטילת אבקת סיבים המכילה סיבים מסיסים וסיבים לא מסיסים במים. כמו כן חשוב לשתות ליטר מים ביום כדי לא להחמיר את העצירות.
אניס- לזרעי האניס יכולת כרמינטיבית (משכך התכווצויות) וחומרים המשפרים את הפרשת מיצי העיכול.
אוניה דה גטו- צמח מיערות הגשם של פרו, בעל פעילות אנטי דלקתית חזקה, מחדש את הריריות במעי, מומלץ לכל בעיות מערכת העיכול.
ג'ינג'ר- מאז ימי קדם נחשב שורש הג'ינג'ר למקל על בעיות עיכול וממריץ הפרשת אנזימי עיכול.
מיץ אלוורה– מיץ האלוורה יפה לטיפול בריפלוקס, גסטריטיס ונטיה לעצירות.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על הלל לרנר


מאמרים קשורים

Back to top button