כל מה שרצית לדעת על...

הגורמים לנשירת שיער

מערכת מאת: פורטל אלטרנטיבלי, הלל לרנר
ישנם גורמים גנטים המשפיעים על נשירת השיער הן אצל גברים והן אצל נשים.

שיער שופע, לפחות במערב, מסמל נעורים, יופי ועוצמה וכדוגמה לכך אגדת שמשון שכוחו העצום ניתן לו בשערות ראשו וכשגולח ניטל ממנו הכוח והושפל. ישנן תרבויות שדווקא גולגולת קרחת מסמלת מעמד רם כמו בקרב תרבות הסמוראים שהיתה נפוצה ביפאן עד סוף המאה ה-19.

כיום כחלק מהמגמה להראות "צעיר", יותר נשים וגברים משקיעים זמן וכסף רב ברכישת מוצרים וטיפולים לטיפוח השיער ומניעת נשירה .
אצל הגברים נשירת השיער היא עניין תורשתי ולא ניתן לעשות הרבה בנידון מלבד לעכב את התהליך או לעבור השתלה. לדאבוננו הגן האחראי לתהליכי נשירת השיער יושב על הכרומוזום הגברי Y. אם ירשת את הגן אתה בבעיה. לא ניתן להפוך את התהליך על פיו-רק לעקב אותו. בקרב נשים, לעומת זאת, כשליש סובלות משיער דליל עקב גורמים גנטים או גורמים סבבתים כגון תזונה, מתח, הריונות ושינויים הורמונלים.


מבנה השיער

האדם נולד עם כל זקיקי השערות שיהיו לו בעתיד ומדובר בקרוב ל 5 מיליון זקיקי שער. כל עוד הזקיק ושורש השערה קימים השיער ימשיך לגדול במחזוריות מסוימת. כל שערה מוזנת על יד נים דם המעביר לה את אספקת התזונה הנחוצה בצורת ויטמינים כגון B6, 12B, חומצה פולית, ביוטין ויטמין C ומינרלים חיוניים כגון אבץ וסלניום וכמובן חמצן. בשורש השערה מצוי הפיגמנט הקובע את צבע השיער. השורש מייצר את חלבון הקרטין המרכיב את גוף השערה ומקנה לה את הגמישות והכוח. השערה גמישה וחזקה יותר מפלדה בעלת אותו נפח. מעל השורש מצוי זקיק שיער המצוי כולו בתוך שכבות העור. השער הגדל מן הזקיק ופורץ מחוץ לעור מורכב מ 2-33 שכבות של תאים מתים המכילים את הקרטין. כל שערה עוברת שלושה שלבים מרגע בקיעתה ועד לרגע נשירתה. 
א. שלב הצמיחה : זהו השלב המרכזי בחיי השערה . שלב זה נמשך בין 5-3 שנים ובמהלכו השערה לא מפסיקה לגדול.
ב. שלב המעבר: בשלב זה הנמשך כשבועיים שלושה השערה מפסיקה לגדול ובסיס השערה מתחיל להצטמצם.
ג. שלב התרדמת: בשלב זה הנמשך 5-3 חודשים אין יצור של תאים חדשים, התהליך הניווני נמשך עד אשר השערה נושרת. לאחר מכן במידה והשורש והזקיק תקינים מתחיל תהליך מחודש של צמיחת שיער. בממוצע נושרות 100-40 שערות ביום.

הגורמים לנשירת השיער
כאמור ישנם גורמים גנטים המשפיעים על נשירת השיער הן אצל גברים והן אצל נשים. מסיבות תורשתיות מתחיל יצור מוגבר של האנזים 5 אלפא רדוקטאז, הגורם להורמון הגברי הטסטוסטרון 
לההפך להידרו- טסטוסטרון DHT) ). רמות גבוהות של DHT גורמות נזק לשיער במספר אופנים: ראשית שורש שערה מצטמצם והשערות נהיות דקיקות יותר. שנית השערות הפגועות נמצאות זמן רב יותר בשלב המנוחה ופחות בשלב הצמיחה. ושלישית, בלוטות החלב מתחילות ליצר הרבה סבום הגורם להיווצרות עור קרקפת שומני ולקשקשת.
בקרב גברים, עקב ריבוי הטסטוסטרון, תופעת הנשירה נפוצה יותר ואחראית ליותר מ95% מהסיבות לנשירת השיער.
למזלן של הנשים רמות גבוהות של הורמון האסטרוגן מבטלות את פעולתו המזיקה של ה DHT ולכן נמנעת במרבית המקרים נשירת השיער. אך לא לעולם חוסן, בתקופת המנופאוז, בזמן הפסקת המחזור יורדות כמויות האסטרוגן בגופן ואז מתגברת נשירת השיער.

מלבד הסיבות הגנטיות, ישנן סיבות נוספות העלולות להחיש את נשירת השיער:
א.דיאטות חריפות המשבשות את המאזן ההורמונלי.
ב.הריונות הגורמות דילול במאגר הויטמינים והמינרלים בגוף (ברזל, B12, סלניום, אבץ).
ג.טראומות ולחצים נפשיים הגורמים לצמצום אספקת הדם לקרקפת.
ד.תגובות לתרופות וטיפולים הורמונלים.
ה.השפעה של מזג האויר.
ו.תזונה לקויה המתבססת בעיקר על פחמימות ריקות ומזון תעשיתי.
ז.לחץ דם נמוך המשבש את אספקת הדם לקרקפת.
ח.שיבושים בפעילות בלוטת התריס המפקחת על חילוף החומרים בגוף.

הטיפול התרופתי
בשוק התרופות הקונבנציונאליות קיימים שני סוגי תכשירים שפעולתם הוכחה. הריגיין או המינוקסי המתבססות על חומר בשם מינוקסילהגורם להאצה בצמיחת השיער. בקרב 40% מהמשתמשים מתגברת צמיחת השיער ובקרב כ60%% יש האטה בתופעת הנשירה. אלא שעליה וקוץ בה, ברגע שמפסיקים להשתמש בתכשיר מתחדשת הנשירה. תופעות הלוואי הם גירוי ואדמומיות של הקרקפת.
התרופה המובילה כיום היא הפרופסיה הגורמת להאטה בנשירת השיער. החומר הפעיל בה נקרא פינסטריד ובפעולתו הוא חוסם את השפעתו המזיקה של ה DHT. כ64% מהמשתמשים מדווחים על עליה בצפיפות השיער, אך יש לתרופה תופעת לוואי מרגיזה- 2% מדווחים על ירידה בחשק המיני.


תזונה לחיזוק השיער

התזונה צריכה להתבסס על פחמימות מלאות וצלחת ירקות כל יום. יש להקפיד לאכול שני סוגי פירות ביום ולקנות בשר טרי בלבד. הבשר הקפוא מכיל חומרים משמרים המונעים ספיגה של חלק מהויטמינים וחומצות השומן החיוניות. עדיף לצמצם את צריכת הבשר ולאכולת תחליפי סויה. מחקרים של השנים האחרונות מראים שבסויה מצוי מרכיב בשם equol המונע את פעולתו המזיקה של ה DHT  על עור הקרקפת והשערות. וכמובן יש להקפיד לאכול גם קטניות המספקות חלבון צמחי. חשוב להימנע משמנים תעשיתיים ושימוש במרגרינה ולהעדיף על פניהם שמנים העשויים בכבישה קרה.

צמחי מרפא ותוספי מזון
סו-פלמטו: זהו דקל ננסי הגדל בפלורידה ומצוי כיום בתכשירים טבעיים לטיפול בפרוסטטה. מחקרים חדשים מצביעים על כך שהוא יעיל גם במניעת נשירה משום שמבטל את פעולתו המזיקה של ה DTH במובן זה הוא דומה לפרופסיה.
קומפלקס ויטמיני B : מכילים את מרבית הויטמינים מהמשפחה כולל את הביוטין ונספגים טוב יותר יחדיו. עדיף לקחת כמויות הגבוהות פי 2 מהנורמה. כיום קיימות בשוק פורמולות יעודיות לנשירת שיער, המכילות גם מינרלים ומרכיבים נוספים.
אבץ: האבץ חשוב לשמירה על חיוניות השיער על כן מומלץ ליטול עד 50 מ"ג ביום.
רוזמרין, גינקו בילובה וסרפד: הרוזמרין מגביר את זרימת הדם לקרקפת ומומלץ בעיקר לסובלים מלחץ דם נמוך. לעומתו הג'נקו עושה את אותה פעולה, אך לא מעלה את לחץ הדם. הסירפד מומלץ לסובלים מעור קרקפת שמנוני ומקשקשת.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על הלל לרנר


מאמרים קשורים

Back to top button