כל מה שרצית לדעת על...

טיפול טבעי בכאבי מחזור

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, הלל לרנר
כאבי המחזור נגרמים עקב התכווצויות בלתי רצוניות של שרירי הבטן התחתונה בימים שלפני קבלת המחזור ובימי המחזור הראשונים.

תסמינים:
•התכווצויות וכאבי בטן תחתונה חזקים מספר ימים לפני המחזור ובימים הראשונים.
כאבי ראש, נטיה להשתנה תכופה, בחילות והקאות, רגישות והתנפחות של השדיים.
•כאבי אגן וירכיים, עצבנות, חוסר אנרגיה או דכדוך עם נטיה להתפרצויות בכי.

השם המדעי לתופעת כאבי המחזור הוא “dysmenorrhea”. כאבי המחזור נגרמים עקב התכווצויות בלתי רצוניות של שרירי הבטן התחתונה בימים שלפני קבלת המחזור ובימי המחזור הראשונים. הסימנים המרכזיים הם כאבים בבטן התחתונה המתפשטים לאגן לגב התחתון ולירכיים. לעיתים הם מלווים בכאבי ראש ומיגרנות עד כדי בחילות והקאות, ושינויים קיצוניים במצב הרוח הכוללים נטיה להתפרצויות בכי, עצבנות, או דכדוך. ישנן נשים שמתקשות לתפקד ומושבתות פשוט כמשמעו, עד שהסערה ההורמונאלית חולפת לה.


מעריכים שבין 15%-10% מהנשים סובלות מהפרעות קשות במיוחד המשבשות לחלוטין את שיגרת חייהן.

הגורמים לכאבי המחזור
נהוג לחלק את הגורמים לכאבים לסיבה ראשונית ולסיבה משנית. 
הסיבה הראשונית מאפיינת נערות ונשים צעירות הסובלות מכאבים המתפתחים כשנה עד שנתיים מיום קבלת המחזור הראשון. הכאבים הללו נמשכים עד שנות העשרים המאוחרות או עד ההריון הראשון העוזר לאזן את גוף האישה. השיבושים מהסיבה המשנית עלולים להופיע בכל גיל עקב גורמים אחרים האחראים לשיבוש המערכת ההורמונאלית לדוגמא: התפשטות של פטריית שמר בשם קנדידה במעיים, המפרישה רעלנים המשבשים את המערכת ההורמונאלית. 

סיבת הכאבים נעוצה בחוסר איזון בין הורמון האסטרוגן המאיץ את התרבות הרקמה הרירית ברחם והביוץ, לבין הורמון הפרוגסטרון האחראי להבשלתה. כפי הנראה עודפי אסטרוגן ביחס לפרוגסטרון מגבירים הפרשת יתר של הורמונים מקומיים הקרויים פרוסטגלנדינים. ההצפה של הפרוסטגלנדינים גורמת להתכווצויות חזקות של שרירי הבטן להתכווצויות של כלי דם ולכל תופעות הכאב שצוינו. במצבים של שיבושים קיצוניים תתכן גדילה של רקמה רירית מחוץ לרחם הגורמת לכאבים עזים במיוחד. תופעה זו קרויה אנדומטריוזיס ולעיתים מחייבת התערבות כירורגית וגרידה של הרירית הסוררת.

המחזור יכול להשתבש הן על רקע נפשי והן על רקע פיזיולוגי. בסיבות הנפשיות נתן למנות טראומות, מתח וחרדה המשבשות את תפקוד ההיפותלמוס ( ממוקמת במרכז המוח ) המווסתת את שאר הבלוטות ההורמונאליות. בסיבות הפיזיולוגיות ניתן למנות תזונה לקויה, והשפעת פטריית הקנדידה. במקרים רבים הרופאים ממליצים על משככי כאבים כגון: נורופן, אדוויל, אקמול ונקסין או נטילת הורמונים לשם איזון המחזור.

תזונה לריפוי
הקפדה על התזונה יכולה להקל על הסימפטומים ולשם כך מומלץ להיפטר תחילה ממספר הרגלים בעיתיים: חשוב להמעיט באכילה שלסוכרים, מזון מתועש, בשר אדום, קפה, קולה,שוקולד, שמנים בכבישה תעשיתית, מיצים ממותקים, מוצרי חלב וקמח לבן.
חשוב להגביר את צריכת הירקות הירוקים והכתומים, להשתמש בשמנים בכבישה קרה בלבד, להרבות בשמן זית או דגים המכילים אומגה 3 (טונה, סרדינים, סלומון, מקרלים ובקלה) ולאכול מוצרי סויה כתחליף למוצרי חלב. חשוב לאכול דגנים מקמח מלא ופסטות מדורום  וסמולינה.

שיטות טיפול
למניעת כאבים מרתיחים 100 גר' שמיר טרי בכוס מים ומבשלים על אש נמוכה עד אשר מחצית המים מתאדים. מסננים את השמיר ומוסיפים שתי כפות יין אדום ושותים. ניתן לשתות את התערובת מספר פעמים ביום (6-22 פעמים).
בשיטה אחרת מזליפים 5 טיפות שמן אתרי של ציפורן על כף שמן זית ומעסים את הבטן התחתונה היכן שכואב.


נהוג לחלק את התסמונת הטרום ויסתית לארבע תתי קבוצות בהתאם לתסמינים העיקריים:

הקבוצה הראשונה השכיחה יותר מסומנת כ pms-a (anxiety) ומאופיינת בתסמינים של מתח ועצבנות הנגרמים כתוצאה מעודף אסטרוגן לעומת פרוגסטרון. במקרה זה ההמלצה ליטול צמחים מרגיעים כגון כשות, פרע, פסיפלורה ולריאן ודיאסקוריאה.

הקבוצה השניה המסומנת כ pms-h (hyperhydration) מתאפיינת בעלייה במשקל הגוף, נפיחות בחזה, בבטן ובגפיים, נגרמת כתוצאה מעודפי אלדוסטרון האחראי על אצירת נוזלים בגוף. הצמחים המומלצים הם שוש קירח, שערות תירס, סירפד ועלי פטרוזיליה.

הקבוצה השלישית מסומנת כ pms-d (depression) המאופיינת בתסמינים של בכי, דיכדוך, שיכחה, נדודי שינה ונגרמת כתוצאה מרמת פרוגסטרון גבוהה ביחס לאסטרוגן. ההמלצה ליטול מגנזיום במינון 600-400 מ"ג ליום כמו כן סויה, שיח אברהם, פרע וקוהוש שחור.

הקבוצה הרביעית מסומנת כpms-c (craving) מתאפיינת בתיאבון מוגבר, כאבי ראש, עייפות, סחרחורות, דפיקות לב, הניגרמים כפי הנראה עקב נפילות של סוכר בדם. מומלץ ליטול שמן נר הלילה, עוזרר, אנג'ליקה, גינסנג סיבירי ולאכול דייסת קוואקר (שיבולת שועל).

ליצירת קשר ופרטים מלאים על הלל לרנר


מאמרים קשורים

Back to top button