כל מה שרצית לדעת על...

התמודדות עם מצבי סטרס

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, שירי כספי
בעולם שבו אנחנו חיים היום, כשדברים מתרחשים סביבנו בקצב מסחרר ואנחנו עובדים שעות ארוכות, מצבים של לחץ וסטרס הם עובדה קיימת.

אנחנו חווים סטרס כאשר נוצר גירוי הנתפס כמסכן או כמאיים על השלמות הפיזית או הנפשית שלנו, ישירות או בעקיפין, דרך איום או סיכון של משאבים ואינטרסים. המטרה להיווצרות הסטרס היא להביא את הגוף למצב של לחימה או בריחה מהגורם המאיים. בעולם שבו אנחנו חיים היום, כשדברים מתרחשים סביבנו בקצב מסחרר ואנחנו עובדים שעות ארוכות, מצבים של לחץ וסטרס הם עובדה קיימת וכיוון הם מלווים אותנו יום-יום קיים קושי לשחרר את עודפי האדרנלין שנוצרו בגוף.

כדי להקטין את הסיכון הנגרם בעקבות סטרס מתמשך וכדי לטעון את המצברים המתרוקנים, יש לשמור על רמת תחזוקה גבוהה של הגוף בעזרת תזונה נכונה והשלמות תזונתיות אשר יסיעו לגוף בהתמודדות ולתפקוד תקין של במערכות האחראיות לתגובת הגוף למצבי סטרס. גם לפעילות גופנית, יש חשיבות רבה בעזרה להפחית רמות של סטרס.

במאמר זה תמצאו סקירה של מגוון דרכים קלות ואפקטיביות להורדת לחצים, כאלו שאפשר לבצע לבד, בבית, בחדר שקט, או בעזרת מטפל המומחה בשיטה כלשהי. ההמלצה הטובה ביותר היא לשלב מספר שיטות להרגעה והרפיה של הגוף, תוך התייחסות גם לגוף וגם לנפש, שכן ההתייחסות היא הוליסטית.

התרגעות איטית באמצעות מוסיקה- השמעת מוסיקה רגועה ונעימה, בעלת קצב איטי או סוחף, יכולה לעשות נפלאות בסופו של יום עבודה. יש האומרים כי יצירות מסוימות של בטהובן נכתבו בקצת המושלם בו צריכות להיות פעימות הלב בעת רגיעה, והן עשויות להיות תרופה נפלאה למצבי לחץ. 


הרפיה עצמית– לכווץ ולהרפות כל שריר בגוף (בעזרת קלטות מיוחדות או באופן עצמאי על-ידי מתן הוראות מרגיעות) החל מכפות הרגליים ובאופן הדרגתי עד הקרקפת. הרפיה קלה אפשר לעשות בשכיבה או בישיבה נוחה על כיסא ישר. עשו זאת בהפסקות שבין הישיבות. הרפיה מצוינת ניתן להפיק גם בבית, בתוך אמבט פושר, בעזרת שמנים אתריים או קצף אמבט נעים. הדליקו נרות צבעוניים וריחניים סביבכם, שימו בטייפ את המוסיקה המרגיעה האהובה עליכם ופשוט הרפו!

עיסוי גוף מקצועי- עיסוי הניתן על ידי מומחה מסייע להרפיית שרירים, לזרימת דם משופרת, להסרת מחסומים בגוף ולתחושת בריאות ורגיעה מוגברת. קיימים סוגים שונים של עיסויים- עיסוי איורוודי, עיסוי שוודי או ארומטי, עיסוי רקמות עמוק ועוד. ישנן שיטות נוספות כגון רפלקסולוגיה, טווינא, ג'ין-שין ועוד, המסייעות גם הן להרגעה ממתחים בגוף והנפש.

שיאצו- כל טיפול במגע יכול לשחרר את מתח השרירים. טיפולי שיאצו, בנוסף לשחרור מתח השרירים, בטיפול רציף יטפלו בשורש הבעיה-  מרידיאן הכבד לאיזון ולשחרור החסימה בו, ירגיעו ויתנו הרגשה כללית טובה יותר. במקרים של מתח גופני רב מאוד ניתן לעיתים להוסיף גם כוסות-רוח. כמו כן לחיצה בנקודות ספציפיות (המקבילות לנקודות הדיקור) – להרגעה, לשחרור, לשינה טובה ועוד נקודות רבות נוספות. הטיפול יהיה בעל אופי מיוחד ובהתאמה אישית למטופל.

פעילות גופנית בשיטת אלכסנדר שיטה זו מלמדת דרכים להגברת המודעות הפיזית, לשיפור הרגלים גופניים ולחידוד המשוב שמקבלים מהגוף.

יוגה שיטה המעניקה למשתמשים בה גמישות גופנית, אנרגיה מוגברת והרפיה נפלאה. יוגה היא פעילות פיזית, אך אינה נחשבת להתעמלות במובן המקובל. יוגה היא יותר דרך חיים מאשר התעמלות.

רייקי שיטת ריפוי שבה אפשר לסייע לריפוי גופני ונפשי של אחרים ושל עצמך. זוהי אחת מהדרכים המאפשרות להתגבר על קשיים נפשיים וגופניים, להפחית כאבים (של גוף ונפש) ולהירגע. 

מדיטציה- שיטה המשלבת מנוחה והרפיה בטכניקות שונות. ישנם עשרות סוגים שונים של מדיטציות. לדוגמא "מדיטציה טרנסצנדנטלית", שיטה שהומצאה ושוכללה על-ידי המהרישי יוגי בשנות השישים. זוהי שיטה העוסקת בטכניקה מדויקת של הרפיה ומפיגה מתח, חרדה ועייפות. שיטה זו מותאמת באופן יחידני לכל משתמש. אם משלבים יוגה עם מדיטציה, ההתמדה בשיטה זו מסייעת לשיפור ההרגשה בחיי היומיום וגם להעלאת המודעות לדרגות עליונות יותר.

דמיון מודרך כלי רב עוצמה לצורך שינוי בחיים. כל אחד מאתנו משתמש בדמיונו ואנו עושים זאת כשאנו חולמים או נזכרים באירוע שקרה לנו בעבר. זוהי פעולה טבעית ואוטומטית הדומה להליכה או לנשימה. דמיון מודרך הוא כלי העוזר לפתור בעיות- מקל על כאבים, מוריד מתחים, מטפל בעייפות כרונית, עוזר להתגבר על פחדים, פותר בעיות אישיות, בעיות של זוגיות ובעיות של השמנה וכדומה. דמיון מודרך הוא בעצם "שיחה" עם התת-מודע. שיחה כזאת מתקיימת במצב של רגיעה והרפיה, בעיניים עצומות, כשהמודע שלנו "נח" ומאפשר את התקשורת הזו.  דיאלוג חשוב זה מאפשר לנו לסגור עניינים פתוחים מהעבר, ולנקות זיכרונות כואבים שהיוו מכשולים תת-מודעים להשגת מטרותינו בהווה ובעתיד.


התרגעות עם שמנים אתריים- לשמנים אתריים יש השפעה מרגיעה מאוד, ואפשר להשתמש בהם במספר שיטות, ולהתאימן לכל אחד. אופן השימוש – באמבט, בעיסוי (בתערובת עם שמן בסיס), בהרחה במבער. תמיד טוב להכין תערובת מתאימה של מספר שמנים. שמנים להרגעת המתח הנפשי ולשינה טובה- לבנדר, ילנג-ילנג, ברגמוט, מיורן, נרולי. לטיפול במתח שרירים- קג'פוט, מנטה, מיורן, לבנדר, ערער, רוזמרין ועוד. השמנים היעילים ביותר הם אלה שריחם נעים לנו ביותר, לכן מומלץ לבחור שמנים בהתאמה אישית.

אמבט במים חמימים- להוסיף לאמבט מים חמים-פושרים כפית מלח ו-2 טיפות מהשמנים האתרים: לבנדר, גרניום וברגמוט (סה"כ 6 טיפות). ניתן להוסיף טיפה אחת של רוז או מליסה. את השמנים מוסיפים לאמבט סמוך לכניסה לאחר שוידאתם שהטמפרטורה מתאימה. מומלץ להישאר באמבט כ-15 דקות.

מטרת הטיפולים היא שחרור מתח גופני ונפשי, חיזוק הגוף כולו, רגיעה ושינה טובה. כשהגוף והנפש נמצאים באיזון קל להם הרבה יותר להתמודד עם כל בעיה שתתעורר והריפוי יהיה מהיר יותר. כל התהליכים בגוף מתייעלים ואנחנו נעשים רגועים יותר, מרוכזים, בעלי תחושת אנרגיה, רעננות וחיוניות. כאשר האדם מאוזן, אותן סיטואציות שבדרך כלל היו מוציאות אותו משלוותו ישפיעו עליו הרבה פחות בפעם הבאה. מומלץ להתמיד באחת או יותר מן השיטות המוצעות בעקביות, כדרך להתמודדות עם מצבי הסטרס אותם אנו חווים באופן יומיומי.

בריאות ואהבה.


מאמרים קשורים

Back to top button