כל מה שרצית לדעת על...

הכולסטרול – הבריא, הטוב והרע

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ריטה שטרן
הכולסטרול, מולקולה שומנית המרכיבה כל תא בגופינו, חיונית לבריאות האדם ואנו זקוקים לה בשביל לחיות.

הכולסטרול, מולקולה שומנית המרכיבה כל תא בגופינו, חיונית לבריאות האדם ואנו זקוקים לה בשביל לחיות. הכולסטרול חיוני לבניית קרומי תאים וגמישותם, מרכיב חשוב ביצירת אנרגיה בגופינו, עוזר בספיגה של ויטמינים, אבן בניין ביצור הורמוני המין וקורטיקוסטרואידים האחראים על ויסות המים ולחץ הדם בגוף, חשוב במערכת העצבים, אבן בניין ביצור מלחי מרה בכבד ונושא אנטי אוקסידנטים בדם. הוא אחראי לגמישות כלי הדם, חילוף חומרים של פחמימות, ייצור אנרגיה ונטרול רדיקלים חופשיים. כשהוא מתחת לנורמה, יש פגיעה בכל המערכות והתפקודים הנ"ל. כשהוא מעל הנורמה הוא מהווה, יחד עם גורמי סיכון נוספים, גורם סיכון למחלות קרדיווסקולריות.

מחקרים בסיסיים וקליניים הראו שכ 70%- מהכולסטרול בגוף מקורו בייצור פנימי בכבד וכ30% מקורו מספיגה במעי המגיע מהתזונה. הכולסטרול מהתזונה מגיע ממזונות מהחי – בשר, דגים ומוצרי חלב. עודף כולסטרול המיוצר בכבד מופרש עם מיץ המרה למעי. עד כמחצית מהכולסטרול הנמצא במעי נספג חזרה לזרם הדם ולגוף, בעוד השאר מופרש בצואה. רמת הכולסטרול בגוף נקבעת ע"י הכבד בהתאם לכמות הכולסטרול במזון ומידת ספיגתו, מידת סילוקו מהגוף ע"י מלחי המרה דרך הצואה ויכולת הכבד לייצר כולסטרול ולאזן בן כל המשתנים. חוסר באיזון כולסטרול נובע מתפקוד לקוי של הכבד וכתוצאה מבעיות תזונתיות. בעקיפין- גם בעיית הכבד נובעת מתזונה לקויה המכילה עודף של שומן רווי, שומן מוקשה, שומן טראנס, מזון מטוגן ושמן, עודף צריכת קופאין ואלכוהול וצריכה מוגברת של פחמימות פשוטות ולבנות. גם מתח לאורך זמן והשמנה עלולים לגרום לפגיעה בתפקוד הכבד ולעודף כולסטרול. 

מולקולת הכולסטרול אינה מסיסה בדם ולכן, לא יכולה לעבור בדם כמולקולה בודדת אלא יחד עם חלבונים הנקראים ליפופרוטאינים. קיימים מספר סוגים של ליפופרוטאינים, הנבדלים זה מזה בגודלם, בהרכבם הכימי ובצפיפותם. שניים מהסוגים החשובים (שאותם גם בודקים בבדיקות הדם) הם ליפופרוטאין LDL, הידוע גם בכינויו "הכולסטרול הרע" וליפופרוטאין HDL, ידוע בכינוי "הכולסטרול הטוב". באופן כללי, ה LDL מוביל כולסטרול מהכבד אל שאר רקמות הגוף וכאשר הוא בעודף ויחד עם גורמי סיכון נוספים עלול לגרום לשקיעת כולסטרול בדפנות העורקים, להיווצרות רובד טרשתי ולהגדיל את הסיכון להתקף לב ולשבץ מוחי. ליפופרוטאין HDL, מרחיק כולסטרול מדפנות העורקים, מוביל כולסטרול מרקמות הגוף חזרה אל הכבד. מחקרים מראים שרמות גבוהות של HDL מפחיתות את הסיכון ללקות בהתקף לב. 


ככל שהיחס LDL/HDL גבוה יותר גובר הסיכון לתחלואה במחלות לב וכלי דם. 
לתחלואת הלב גורמי סיכון נוספים רבים ועודף כולסטרול הוא רק אחד מהם. כדי להקטין את גורם הסיכון הקשור בכולסטרול יש צורך בראש ובראשונה במודעות ובשינוי אורח החיים.

אז מה לעשות?
*תהליך תזונתי נטורופתי – ניקוי כבד לשיפור תפקודיו ע"י הימנעות מתזונה עתירה בשמנים רוויים, עודף עמילנים וסוכרים פשוטים. שומנים רווים או מוקשים ושומן טראנס (כמו במזון מעובד, מתועש וחטיפים) וכולסטרול במזון מהחי (בעיקר באיברים פנימיים ובשומן כגון בשר אדום ומוצרי חלב עתירי שומן) יפגעו בתפקודי הכבד ויעלו את רמות הכולסטרול הכלליות. 

* העדיפו מזונות טריים ונקיים מתוספי מזון וצבעי מאכל, מגוונים, עשירים בסיבים תזונתיים כמו ירקות ופירות, קטניות מונבטות ודגנים מלאים, עשירים בחומצות שומן חיוניות כמו אבוקדו, אגוזים ושקדים, אגוזי ברזיל, ודגי ים צפוני, סלמון, הליבוט טונה ומקרל וחלבונים מהצומח.  

* העדיפו פחמימות מורכבות בעלות אינדקס גליקמי נמוך על פני סוכרים פשוטים ממתקים וממתיקים מלאכותיים. 

* איכלו מזון שמכיל אנטיאוקסידנטים למשל פירות יער, עגבניות, סלק, תה ירוק, כרוב, בכרובית. 

* איכלו שום טרי, נבטי אספסת ונבטי ברוקולי (יעילים בהפחתת כולסטרול). 

* אל תדלגו על ארוחות והאכילו את הגוף באופן קבוע במשך היום, שתו שתייה מרובה והפחיתו צריכת מלחים.

* פיטוסטרולים הם תרכובות צמחיות הדומות במבנה ובתפקיד לכולסטרול ומעכבים את ספיגת הכולסטרול מהמעי.

* איכלו אבוקדו, זרעים, אגוזים, שומשום, טחינה (במשורה) ושמנים צמחיים.


עודף משקל ולחץ נפשי הם גורמי סיכון בפני עצמם למחלות לב וגם גורמים לעליה ברמת כולסטרול בדם. שמירה על משקל תקין ומאוזן, הרפית הסטרס ע"י מודעות, שיטות הרפייה ונשימה ופעילות גופנית סדירה (30 דקות הליכה ביום) עשויים להפחית את רמות הכולסטרול הרע (LDL) ולהעלות את הכולסטרול הטוב (HDL) ולהפחית סיכון לחלות במחלות קרדיווסקולריות וסכרת.

הימנעו מעישון – עישון סיגריות גורם לרמות נמוכות של הכולסטרול הטוב (HDL) ופוגע בדפנות כלי הדם, גורם להם נטייה לצבירת משקעים שומניים ומהווה גורם סיכון למחלות לב וכלי דם.

והכי חשוב – תהיו מודעים שהאחריות לבריאות שלכם נמצאת בידיכם ואתם יכולים בהתנהלות אחראית למנוע מחלות ולשפר את איכות חייכם בהווה ובעתיד.

"המידע אשר מוצג באתר הינו המלצה בלבד. אין לראות בחומר הכתוב באתר זה המלצה רפואית.
בכל מקרה של מטרה מסויימת או בעיה רפואית יש לפנות לרופא או לאיש מקצוע רלוונטי"


מאמרים קשורים

Back to top button