כל מה שרצית לדעת על...

תסמונת השחלות הפוליציסטיות – הטיפול הטבעי

פורטל אלטרנטיבלי, ריטה שטרן
תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא הפרעה הורמונלית מורכבת אך נפוצה ביותר בנשים.

לתסמונת הנקראת תסמונת השחלות הפוליציסטיות אין קשר ישיר לציסטות למרות שמה המפחיד. התסמונת היא הפרעה הורמונלית מורכבת אך נפוצה ביותר בנשים. הסממנים הבולטים הם מחזור לא סדיר, שיעור יתר והשמנה. התסמונת נפוצה ב 10%-5% מהנשים בגיל הפריון ונחשבת לגורם העיקרי להפרעות פוריות בקרב נשים בגילאי הפוריות. אין מדובר, כפי שרבות מהמטופלות סבורות, במצב של ריבוי ציסטות בשחלה. שם התסמונת נובע מהמראה של השחלות המלאות זקיקים קטנים ובינוניים. 

הפחד הגדול, של הלוקות בתסמונת, מעבר לתסמינים הקשים, היא אי היכולת להרות. למרות שיש אי סדירות בביוץ ובמחזור החודשי, התסמונת ניתנת לטיפול ולמי שמעוניינת להרות סיכויי הכניסה להריון גבוהים.

הביטויים הקליניים הנפוצים הם:
• ביוץ ומחזור לא סדירים או אל – ווסת
• עליית ברמת ההורמון LH לעומת רמת ההורמון FSH.
• עלייה ברמת אנדרוגנים (ההורמונים הזכריים) בדם. עיבוי הקול.
אקנה, עור שמנוני וסבוריאה ו/או שיעור יתר בגוף ונשירת שיער הראש.
• משקל עודף – אופייני לכ-50% מהנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות.
ריבוי זקיקים בשחלות.
• עלייה ברמת השומנים בדם.
• אי סבילות לסוכר ואף סוכרת. חוסר עמידות לאינסולין שמוחמר עוד יותר אצל נשים שמנות. עלייה ברמת האינסולין בדם.
• דיכאון.

האבחנה מתבססת על התופעות שתוארו לעיל, אחרי שלילת גורמים אפשריים אחרים להפרעה הורמונלית כמו הפרעה בתפקוד בלוטת התריס, הפרעה בתפקוד בלוטת יותרת הכליה או יותרת המוח.


התסמונת עלולה, מעבר לסימפטומים הנ"ל, לגרום ל:
פגיעה בפריון – בגלל הביוץ הלא סדיר, לחלק מהנשים עם שחלות פוליציסטיות, יש קושי להרות. 
• עיבוי של רירית הרחם – לאחר הביוץ אם אין הריון הרירית נושרת, ומתבטא במחזור החודשי. בסובלות משחלות פוליציסטיות הרירית לא נושרת באופן סדיר ומתעבה. מצב זה הינו גורם סיכון של שגשוג הרירית שעלול להוביל בגיל מאוחר יותר לסרטן רירית הרחם.
• בשל העמידות לאינסולין וההשמנה הנלוות אליה, חלק מהנשים הסובלות משחלות פוליציסטיות נמצאות בסיכון לסיבוכים כמו סוכרת, יתר לחץ דם, עליית שומנים בדם ומחלות לב וכלי דם. 

גורמי התסמונת אינם ידועים אך ישנם מספר תאוריות:
• נטייה גנטית – עדיין לא זוהה גן ספציפי אולם מחקרים הראו כי מספר גנים שונים עלולים להיות קשורים לתסמונת. 
• מחקרים עדכניים הראו כי ישנו קשר הדוק בן התסמונת ובן לתנגודת אינסולין. ייתכן פגם בייצור או בהפרשה של אינסולין המוביל להיפר-אינסולמניה. 
• בחולות עם עודף משקל, יתכן מצב בו עודף באנזים מסוים גורם מצד אחד לעודף באסטרוגן ומצד שני לעודף בטסטוסטרון, כך ששניהם גורמים לתופעות לוואי שונות.
• מחקרים בודקים גם את הקשר בין התסמונת למצב דלקתי כרוני בגוף
• ייתכן קשר לפגמים תהליכיים בגוף הגורמים להמרצת ייצור אנדרוגנים השחלות או/ו באדרנל 
• ייתכן פגם במערכת העצבים המרכזית העליונה הגורם להפרשת ייתר של הורמון הLH

הטיפול הנטורופתי
הגישה הנטורופתית שואפת לתמוך בגוף ובתהליכים הטבעיים שלו. הטיפול מותאם אינדיווידואלית לכל אישה, אולם במרבית מהמקרים הדגש יהיה על איזון הורמונלי, טיפול בעודף שומני הדם, טיפול בהשמנה ובהיפראינסולמיה וטיפול תומך בתסמינים העוריים השונים. בנוסף, לנשים ששואפות להיכנס להריון, טיפול תומך לפוריות.

תזונה
המטרה הראשונה של הטיפול הוא איזון הורמונאלי. כשלב ראשון יש צורך בתזונה שתוביל לירידה במשקל (במידה ויש השמנה) ואיזון רמות הסוכר בדם. ירידה במשקל ושינוי תזונתי הראו השפעה על המערכת ההורמונאלית ואיזונה. בנוסף, מטרת התזונה למנוע סיבוכים בעתיד, כגון מחלות לב וכלי דם, סכרת מסוג 2 , סרטן רחם ושד.

• להקפיד על תזונה בעלת אינדקס גליקמי נמוך 
• להרבות במזונות מלאים כמו דגנים מלאים וקטניות מונבטות . 
• להרבות בצריכת ירקות ופירות לא מתוקים, עדיפות לאורגניים. 
• להימנע ממזון תעשייתי ומעובד, המכיל חומרים משמרים וצבעי מאכל. 
• להימנע ממוצרים עשירים בשומן רווי . 
• לצרוך במידה, שומנים בלתי רווים מדגי ים צפוני, שמן זית, אגוזים וזרעים לא קלויים.
• להקפיד על מוצרים מהחי אורגנים, על מנת להימנע מצריכת הורמונים הנמצאים במוצרים לא אורגניים.


פעילות גופנית:
הטיפול הנטורופתי כולל הכוונה לפעילות גופנית מותאמת אישית לפי העדפותיה של המטופלת. תרגול פעילות גופנית באופן קבוע חשוב ביותר. הפעילות הגופנית תורמת לירידה במשקל ושמירה על משקל תקין, לאיזון רמות הסוכר והאינסולין בדם, לאיזון שומני הדם, לאיזון הורמונלי ולמניעת גורמי הסיכון המאפיין חולות בשחלות פוליציסטיות. האימון תורם לחיזוק הגוף, חיזוק מערכת החיסון וחשובה מאוד, גם להרגעת סטרס. חשוב לשלב בין פעילות אירובית כמו ריצה עם פעילות אנאירובית כמו התעמלות מכשירים או יוגה.

מתח ולחץ:
ישנו קשר מחקרי בין מתח כרוני לבין חוסר איזון הורמונלי. ישנו קשר ישיר בין שחלות פוליציסטיות לבין רמות הורמוני מתח גבוהות. למטופלת מותאמת תכנית הדרכה אישית להורדת רמות מתח ע"י טכניקות הרפיה, נשימה, דמיון מודרך, עיסוי, מדיטציה, יוגה ועוד.

צמחי מרפא:
ישנם צמחי מרפא יעילים לאיזון הורמונלי, לאיזון רמות הסוכר ושומני הדם ולטיפול בחוסר פוריות.
האיזון ההורמונלי בעזרת צמחים הינו עדין הרבה יותר מזה המושג בעזרת טיפול תרופתי, ועובד במנגנונים מגוונים על מקור הבעיה. צמחי המרפא, בניגוד לתרופות ההורמונליות שהרפואה המערבית מציעה, עוזרים לגוף להגיע לאיזון ובכך משיבים לגוף את האיזון ההורמונלי, ללא צורך בתלות מתמדת בתרופות הורמונליות. הטיפול מותאם בזהירות באופן אישי ובהתאם לתמונה הקלינית.

הטיפול בצמחים יעיל מאוד גם כטיפול תומך במהלך טיפולים אחרים, למשל טיפולי פוריות. במצבים כאלו, אנו תומכים ועוזרים לגוף להתמודד עם הטיפולים ולהשיג את התוצאות הרצויות. ישנה חשיבות רבה גם לתמיכה הנפשית המתקבלת באמצעות הצמחים – נשים רבות זקוקות לתמיכה זו בהתמודדות עם תופעות שונות של התסמונת, החל בהשמנת יתר, שיעור יתר ואקנה ועד לטיפולי פוריות.

שמנים ארומתיים
טיפול משלים המלווה את התהליך המשולב הנטורופתי יהיה באמצעות שמנים ארומתיים. לשמנים הארומתיים טווח פעילות רחב וגם הם יכולים לשמש בטיפול לאיזון הורמונלי, טיפול במתח, טיפול באקנה, בדיכאון ואף בעידוד פוריות. הפורמולה מותאמת אישית ויכולה להיות בקרם, בהרחה, במריחה או באמבט.

פרחי באך
פרחי הבאך, המתאימים לעבודה עמוקה בנפש האדם ולאיזון חוסר הרמוניה בין הגוף לנפש, מהווים אופציה טיפולית נוספת, כטיפול משלים ותומך בתסמונת השחלות הפוליציסטיות. התמציות מותאמות אישית אחרי תשאול מעמיק לכל שלב בתהליך הטיפולי.

הנטורופתיה מציעה טיפול הוליסטי, המטפל בגוף ובנפש, בהתאמה אישית ובהדרכה צמודה לאורך כל התהליך, בחיפוש וטיפול בשורש הבעיה והתאמת הטיפול המתאים ביותר למטופלת, לצרכיה ולאורח חייה, לשם השגת המטרות הבריאותיות ביעילות וביסודיות וללא גרימת נזק לגוף.

לבריאות טובה ואריכות ימים.


מאמרים קשורים

Back to top button