כל מה שרצית לדעת על...

דבש הכל דבש

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, אורלי אברהם
האדם גילה את הדבש עוד בתקופה הפרהיסטורית, ועל כך מעידים ציורי קיר במערות ממקומות שונים בעולם.

מי קדם למי?
אפשר לומר בבטחה לפי מאובנים שנתגלו שגילם הוא קרוב ל-150 מיליון שנה של דבורת דבש, כי הדבש קדם לאדם.

האדם גילה את הדבש עוד בתקופה הפרהיסטורית, ועל כך מעידים ציורי קיר במערות ממקומות שונים בעולם. ישנן עדויות שעוד בתקופה הניאוליתית (תקופת האבן החדשה, שהייתה מייד לאחר תקופת הקרח) השתמש האדם בדבש ומוצריו. גילוי הדבש נעשה בנפרד על ידי תרבויות שלא היה ביניהן כל קשר כגון השומרים מצד אחד ותושבי אמריקה הקדומים מצד שני.

תכונות המתוק מתוק, הדבש
גוון הדבש משתנה בין סוגי הדבש שונים. נהוג למדוד את גון הדבש על פי סולם פפונד (Pfund scale), ועל פיו הערך לגוון הבהיר ביותר (שקוף כמים) קטן מ-8 מ"מ והערך הכהה ביותר (ענבר כהה) גדול מ-114 מ"מ. 


הטעם והריח של הדבש נקבעים לפי התרכובות הארומאטיות שבצוף הפרחים, שהוא מזון הדבורים. ככל שהדבש כהה יותר, כך טעמו עז יותר ולכן מחירו נמוך יותר. 

חומציות הדבש היא pH: 3.9 (הטווח 3.4-6.1). אחוז החומצות האורגניות בדבש: 0.57% (הטווח 0.17-1.17).

הערך הקלורי של הדבש הוא 304 קלוריות ל- 100 גרם, כלומר 64 קלוריות בכפית דבש אחת (שימו לב כשאתם מלקקים דבש להנאתכם….). 

המתיקות של הדבש תלויה ביחס בין הגלוקוז (חד סוכר שאינו מתוק) לפרוקטוז (חד סוכר מתוק) והיא בדרך כלל שוות ערך למתיקות של סוכר לבן. 


דבש-נוזלי או מוצק?!
הגלוקוז שבדבש נוטה להתגבש. תהליך ההתגבשות המהיר ביותר קורה ב- 14 מעלות צלזיוס, לכן לא מומלץ להחזיק את הדבש במקרר. ניתן להחזיר את הדבש למצב נוזלי בצורה קלה ומהירה על ידי חימום, אך החימום פוגע בכמה מהרכיבים של הדבש.
צבעו של הדבש לאחר חימום הוא בהיר יותר מהצבע המקורי.

צמיגות ושימור הדבש
צמיגות הדבש תלויה בסוג הדבש, בריכוז המים בדבש ובטמפרטורה. הגדלת ריכוז המים בדבש ב-1% שוות ערך מבחינת הצמיגות לעליית הטמפרטורה ב-3.5°C.

כל עוד ריכוז המים בדבש נמוך מ-18%, הדבש יכול להישמר לתקופה ארוכה מאד. ריכוז מים גבוה יותר מאפשר לשמרים שבדבש תהליך תסיסה הגורם לקלקול הדבש.

בברכת בריאות טובה,

ליצירת קשר ופרטים נוספים על אורלי אברהם


מאמרים קשורים

Back to top button