מדורי תוכן

ראשי | רפואה משלימה | כל מה שרצית לדעת על... | ויטמין השמש – ויטמין D

ויטמין השמש – ויטמין D

ויטמין השמש – ויטמין D ויטמין השמש – ויטמין D

ויטמין D הוא שם לקבוצה של 5 תרכובות אורגניות שעוזרות לנו לשמור על מאזן המינרלים בגופנו ומבטיחות רמות תקינות של זרחן וסידן בדם.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

עד העבר הלא רחוק רווחה הסברה שבשל השמש השכיחה כל כך בארצנו אין לחשוש למחסור בויטמין D אצל מרבית האוכלוסייה. באופן מפתיע התגלה בבדיקות דם שאנשים רבים כן סובלם ממחסור בויטמין ושיש לקחתו באופן מוגבר כדי להשלים את החסר.

מקורות עשירים בויטמין D:
דגים, ביצים, שומן חלב שמן כבד דגים, שמרים.
במדינות מסוימות וגם בארץ מוסיפים ויטמין D לחלב ולמרגרינה.
הגוף מסוגל ליצר ויטמין D מפרו ויטמין D שהיא נגזרת של כולסטרול המצוי בעור. לצורך כך דרושה חשיפה לאור השמש של רבע שעה לפחות.

אז מדוע למרות השמש החזקה, יש לאנשים רבים מחסור בויטמין D?
בשנים האחרונות בשל מודעות לרמות גבוהות של כולסטרול בתזונה, יש הפחתה בצריכת מוצרי חלב המכילים הרבה שומן וכן בביצים. גם דגים הם לא מאכל שכיח במיוחד. וכן המודעות לנזקי השמש גורמת לאנשים להימנע מחשיפה ממושכת לשמש. גם החיים בערים ועבודה במקומות סגורים תורמת את חלקה.
וכן נמצא שמעל גיל 50 יש ירידה ביצור הויטמין בעור.

מהם תפקידי ויטמין D?
1. מטבוליזם של סידן וזרחן – הגברת ספיגתם מהמעי ומניעת הפרשתם דרך הכליות, הגברת הוצאת הסידן והזרחן מהעצם ועל ידי כך שמירה על ריכוז קבוע שלו בדם.
2. בניית עצמות ושיניים חזקות.
3. בעל תפקיד בהתמיינות תאים כמו תאי עצם, ומח עצם, תאי אפיתל המעי ותאי לימפה.

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים שיש קשר הפוך בין כמות ויטמין D בגוף ובין הסיכוי לחלות במחלות סרטניות. כלומר ריכוז גבוה של ויטמין D קשור לתפוצה נמוכה של סרטן. הקשר המשמעותי ביותר נראה במקרים של סרטן המעי הגס.

סימני חסר
רככת בילדים ואוסטיומלציה – עצמות רכות, מעוותות ושבירות במבוגרים.
לפי מחקרים אחרונים למחסור בויטמין יש קשר למחלת הסרטן בעיקר המעי הגס והשד.

סימני עודף
חולשה, צמא, השתנה מרובה, הפרעות בעיכול, בחילה, הקאות ודיכאון.
שימוש עודף וממושך עלול לגרום לשקיעת סידן ברקמות הרכות בכל הדם ובכליות ולפיגור בצמיחה אצל תינוקות.

לקבוצות האנשים הבאים יש סיכוי מוגבר ללקות במחסור בויטמין:
1. קשישים
2. אנשים החיים במוסדות סגורים
3. אנשים הגרים הצפון כדור הארץ
4. צמחונים ואנשים הנמנעים מאכילת מוצרי חלב
5. הסובלים ממחלות כבד, כליות  וקושי בספיגה מהמעי
6. אלכוהוליסטים
7. נשים וגברים הלבושים באופן שלא מאפשר חשיפה לשמש
8. לסובלים מתת פעילות של בלוטת הפארטירואיד

מהן הכמויות הנדרשות?
ילדים ובוגרים עד גיל 50 - 200 יחידות בין לאומיות.
גיל 50 -70  – 400 יחידות בין לאומיות.
מעל גיל 70 – 600 יחידות.
במקרים של רככת מומלץ ליטול  1000 – 5000 יחידות ליום לזמן מוגבל ואחר כך להמשיך עם 400 יחידות.
אצל מבוגרים עם אוסטימאלציה מומלץ מינון של 3000 - 5000  יחידות.

מחפש מטפל/ת בתחום? בקטלוג המטפלים שלנו תמצאו את האדם הנכון... לחץ/צי כאן


שתף עם חברים: Post on Facebook Twitter

מחפש מטפל בתחום? אינדקס המטפלים והיועצים מבית אלטרנטיבלי
הקלד שם, או לחץ כאן






עוד באותו נושא:

דיכאון, נעמי גבעון, ויטמין D, ויטמין די, כל מה שרצית לדעת על ויטמין D, הכל על ויטמין D, ויטמין d במזון, ויטמין d ערכים תקינים, ויטמין d שמש, כל מה שרצית לדעת על ויטמין די, הכל על ויטמין די, ויטמין d לתינוק, חוסר בויטמין d, ויטמין d תופעות לוואי, חוסר בויטמין d סימפטומים, מזונות עשירים בויטמין d, ויטמין די ערכים, סרטן המעי הגס, כולסטרול בתזונה, תפקיד ויטמין d, תפקידים של ויטמין d, תפקיד ויטמין d בגוף, תפקיד ויטמין d בגוף האדם, אוסטיומלציה

תן ציון למאמר זה

0