כל מה שרצית לדעת על...

תזונה והתמודדות טבעית עם מחלות חורף – טיפים לטיפול טבעי

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, חניתה הרשקוביץ
בואו ללמוד כיצד ניתן לטפל במחלות החורף ביעילות ועל ידי שימוש בידע מעולם הרפואה האלטרנטיבית.

הוא פורץ כמו שעון – בתחילת החורף, ונמשך עד חודש מאי. אנחנו מכירים אותו בשם "דיכאון החורף". בלשון המקצועית הוא מכונה: SAD. אבל לא בגלל המשמעות (עצוב) אלא כיוון שאלה ראשי התיבות של Seasonal Affective Disorder  (הפרעה עונתית אפקטיבית). מדובר בהפרעה שנגרמת בעיקר מההפחתה בשעות האור. החלק השמח הוא שדי פשוט לטפל בה. החלק שאולי יעציב אתכם הוא שהטיפול נתון כולו בידיים ש ל כ ם (…) הטיפול הוא ברובו "התנהגותי" ודורש לעבור מפאסיביות לעשייה. אוף!… כל כך קשה למי שנלכד בסד הזה ! (כי ה-SAD  הזה הוא "סד" גם בעברית: מצמית, מגביל ואפילו משתק). אבל אם אתם מוכנים להרים את הכפפה, למרות שאפילו הושטת יד אחת מחוץ לשמיכה מרגיש לכם כמו פרוייקט  – תמצאו בהמשך כמה טיפים שיעזרו להדוף את כל כנופיית הטרדנים של החורף. לא רק את הוירוסים, גם את הדיכאון, ואפילו את כאבי הגב.

א. תזונה חורפית בריאה
באמצעות שני קישורים אלה, תוכלו להצטרף לסיור וירטואלי עם חניתה בבית הטבע. תקבלו, עצות, רעיונות, טיפים והמלצות לגבי ירקות ומצרכי מזון טבעיים, שכדאי לבסס עליהם את תזונת החורף, מידע על יתרונות בריאותיים ספציפיים (הידעתם למשל שתבלין הכמון יכול גם לסייע בהפחתת גזים?), ואם לא די בכך –  גם שני מתכונים מנצחים לחורף (תבשיל קדרה ותבשיל חומוס עם דלעת). 
https://youtube.com/watch?v=w2SSG_YD3hw
https://youtube.com/watch?v=sp7TL4doYnk


ב. צמח יפני לויסות טמפרטורת הגוף 
זו העונה להכיר את ה"קוזו" – התחליף הבריא של הקורנפלור, שיכול לשמש לכם בהסמכת רטבים ומרקים, וגם לחזק את המערכת החיסונית שלכם. זהו עמילן שמופק משורש צמח הקוזו, הגדל פרא ביפן, סין ודרום ארה"ב. את השורש מייבשים בשמש וחותכים לחתיכות קטנות וגבישיות שצבען לבן כשלג. אפשר למצוא אותן ארוזות בשקיות בכל בתי הטבע בארץ. מצרך זה נפוץ מאד בדיאטה המקרוביוטית. הוא עשיר בנוגדי חמצון, סלניום, אבץ, מגנזיום, חומצות אמינו, פיטו-כימיקלים ואיזופלבנואידים שאחראיים למגוון סגולות מרפא. הוא נחשב לתרופה טבעית הן למערכת העיכול, הן ללב ולכלי הדם, הן לתופעות קשורות-שפעת והן לחיזוק כללי של הגוף. הרפואה הסינית רואה בו "ווסת" של טמפרטורת הגוף, שמונע התקררות ומסייע להחלמה משפעת, ומתקינה ממנו שיקויי מרפא שונים. אני משתמשת בו לעיבוי מרקים ורטבים. הוא מעניק להם מרקם קטיפתי, והטועם יתקשה להאמין שהתבשיל אינו מכיל טיפה אחת של שמן או גרגר קמח. בהמשך תמצאו מתכון שלמרות שמו המצועצע: "בטטות ובצלצלים מזוגגים ברוטב קוזו" הוא פשוט עד להצחיק, ומשום כך הפך אצלי לאחד התבשילים המרכזיים בחורפים האחרונים.

ג. כאבי גב     
אם גם אצלכם גוברת בחורף הרגישות לכאבי גב ופרקים, נסו את הטיפים של אורנה פיזנטי. את אורנה, פיזיותרפיסטית ומורה לפלדנקרייז, הכרתי דרך חברה מתחום הרפואה המשלימה, שניסתה, התלהבה, ומיהרה לשתף אותי בטיפים תוצרת-אורנה. אורנה, שלפני שנים חוותה על בשרה פריצות דיסק והתקפי כאב איומים, רתמה את הידע המקצועי שלה לשחרור עצמי מכאבים אלה. בתוך כך פיתחה שיטה משלה, וחיברה מדריך חביב וידידותי לסובלים מכאבי גב ורגלים. הקישור הזה יפגיש אתכם עם מדריך מצולם שמנדב חינם סידרת טיפים להקלה מהירה ויעילה של כאבים. קישור זה יאפשר לכם גם הצצה  ל"פלדנקרייז בפיג'מה" (קורס אינטרנטי ראשון בארץ לשיטת פלדנקרייז).   
https://ornapizanty.com/

ד. דיכדוכי חורף (או "איך מכניעים את תסמונת הדוב?").                                                                                                                 
"מפאסיביות לעשייה". השמש לא מחזרת אחריכם? חזרו אחריה…. לכדו אותה לפחות למשך חצי שעה ביום. המחסור באור נחשב לגורם מרכזי לדיכאון ול"תסמונת הדוב". אבל חוסר העשייה וחוסר תזוזה גורמים בעצמם לדיכאון: ביצה ותרנגולת. מה עושים? שוברים את הביצים. לא-בא-לכם-לא-בא-לכם-לא-בא-לכם? בואו אליו. לא בא לכם לזוז? זוזו. השפעתה של פעילות גופנית על דיכאון (אפילו כזה שלא מגיב לטיפול תרופתי) מורגשת תוך 100 ימים בלבד. די בחצי שעה של התעמלות אירובית פעם ביומיים כדי להשתכנע. גם הליכה נחשבת לפעילות אירובית. לא בא לכם לצאת? צאו! כמה שיותר! נצלו את הימים הלא גשומים כדי להתעמל גם בחוץ ולספוג קרני שמש. בבית הסתפקו בתאורה מלאכותית. רק אל תשבו בחושך. צאו לפגישות, צאו לבילויים. פרגנו לעצמכם מטלות. הכינו לוחות עבודה יומיים. לא בא לכם לקום? השכימו קום! ויפה שעה אחת קודם! גם אם קודר, חשוך וקר בחוץ. מחקרים מראים שדווקא השכמה מוקדמת עוזרת לווסת בחורף את בקרת השעון הביולוגי שהופרע בגלל החסך באור. שינה מרובה רק מחמירה את המצב! (בעיקר בבוקר. בשלבים האחרונים של "שנת החלום"). ואל תשכחו לנצל את סגולותיהם נוגדות הדיכאון של שני שמנים אתריים מופלאים: ברגמוט ותפוז מר. ביחד או לחוד. טיפה אחת או שתיים מכל שמן במיכל מים המונח מעל מבער, והשמנים הארומתיים חודרים דרך נשימתכם למחזור הדם ומשפיעים ישירות על מרכז העצבים במוח. מעוניינים בשילוב מנצח במיוחד? הוסיפו לשני שמנים אלה את ה"ילנג ילנג" ותקבלו ניחוח מיוחד שמשרה תחושת רוגע וחיות בו זמנית. 


ה. הוירוס התפרץ? תנו לו באורגנול
אין ספור מוצרים מציפים בחורף את מדפי בתי הטבע תחת הכותרת "אנטיביוטיקה טבעית", ויש שמכריזים על עצמם אפילו כקוטלי וירוסים. אחרי מסע ממושך של ניסויים וטעיות, הגענו למסקנה שאם ברצוננו להחזיק בבית תכשיר אחד בלבד אבל עוצמתי באמת – נבחר ב"אורגנול" שמייצרת חברת NAHS ומייבאת חברת ג'אמוקה: זהו בקבוקון קטן וצנוע שעל התווית שלו מוטבע הסימן P 73. חשוב להקפיד על כך כיוון שריבוי המחקרים שהביאו לו הצלחה בינלאומית, עודדו חברות רבות לייצר חיקויים. אולם אנחנו מצאנו שאף אחת מהן לא משתווה ליצרנית המקורית שמוצריה הם שהועמדו למחקרים הללו.

מדובר בתמצית המופקת מזן ספציפי של אורגנו פראי שגדל בארה"ב. המחקר על שמן האורגנו תפס תאוצה בעקבות התפתחות זני חיידקים אלימים ביותר. השפעתו של האורגנול P 73 נבדקה על 25 חיידקים, כולל חיידקים עמידי אנטיביוטיקה. תוך כדי כך התברר שהוא מהווה במקרים רבים תחליף טבעי יעיל לאנטיביוטיקה סינטטית, ומצליח במקביל לקטול גם קשת רחבה של וירוסים (כולל זנים שונים של וירוס השפעת וביניהם וירוס שפעת העופות ווירוס ה"קורונה" שנחשב לגורם מספר 2 להצטננות, דלקות ריאה ומחלות נוספות של דרכי הנשימה). 

אפשר להשתמש באורגנול P73 במצבים רבים של דלקות גרון, שפעת, ברונכיטיס, סינוסיטיס, זיהומים במערכת העיכול ואפילו להרגעת כאבי שיניים. במקרים של התקררות או שפעת, מכתיב היצרן לקחת 12 טיפות במעט מים כל 4 שעות, מיד עם הופעת סימני המחלה. הטעם  לא משהו… חריף-עד-מר. אבל ברוב המקרים התסמינים חולפים במהירות (אם הקפדתם ליטול אותו מייד עם הופעת התסמינים – תוך יום-יומיים אתם עשויים לברך אותו ולסלוח לו על טעמו). לאחר הקלה משמעותית ראשונה – מדללים את המינון, ומשחלפו הסימפטומים לחלוטין ממשיכים לקחת 3-4 טיפות פעמיים ביום במשך שבוע נוסף למניעה. במצבים של דלקת גרון או ברונכיטיס, מומלץ כמובן לבצע משטח גרון ולוודא שהכל עבר.


מאמרים קשורים

Back to top button