כל מה שרצית לדעת על...

טיפול אלטרנטיבי בכאבי גב וכאבים בעמוד השדרה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, שירי כספי
טיפול בכאבים בעמוד השדרה וכאבי גב הינן נפוצות מאוד בעידן המודרני. אנשים רבים סובלים מבעיות בעמוד השדרה, כאבים בגב התחתון ופריצות דיסק למינהן. במאמר זה נלמד מהו תפקידו של הגב וכיצד ניתן למנוע כאבים באמצעות מניעה, תמיכה, גמישות, תנועה.

לגב שלנו יש מבנה מיוחד ומורכב, שמטרתו לאפשר תמיכה בראש ובחלקו האחורי של הגוף, והוא זה המאפשר את הגמישות ויכולת התנועה של גופנו. הגב שלנו הוא איבר גדול והוא אינו עשוי מקשה אחת, אלא מחולק לחלקים בהתאם למבנה שלו ולאופי פעולתו. בחלקו העליון של הגב ישנן החוליות שמחזיקות כל אחת צמד צלעות, הן מעניקות תמיכה רבה במבנה השלד מצד אחד, אולם מגבילות מעט את התנועתיות בגב העליון מצד שני. הגב התחתון הוא גמיש יותר ומאפשר לנו תנועה רבה, החשובה ליכולתנו לנוע בכיוונים שונים.

תמיכה בחיים ובכלל
מבחינה רגשית ומחשבתית, הגב מייצג עבורנו את התמיכה בחיים. הגב מתקשר ליכולת התנועה שלנו בחיים ולגמישות המחשבתית שלנו. בעיות גב שונות עלולות להתפתח כאשר אדם פועל מתוך עקשנות ונוקשות, או כשאדם חי בתחושה של חוסר תמיכה, של העדר תמיכה רגשית והעדר אהבה או של העדר תמיכה כלכלית. 

בעיות כרוניות בגב עלולות להתפתח כאשר האדם מתנהל בחייו ללא גמישות, וכאשר הוא מתנהל מתוך תחושה של העדר תמיכה. כאשר מחשבותיו והחלטותיו של האדם מונעות ממנו את התנועה הטבעית והזורמת של החיים, כאשר החיים נדמים עבורו כעול, והבעיות הן חסרות תקווה, בסופו של דבר הוא מרגיש זאת בגב שלו. 

הפיזיולוגיה של בעיות גב 
אחוז ניכר באוכלוסייה נוטה לסבול מפעם לפעם מכאבי גב, למשל תחושה של מתח בכתפיים, ש"תפוס" באזור הצוואר, או אולי כאבים בגב התחתון או בגב העליון. רבים מאותם אנשים אף סובלים מכאבי הגב באופן תמידי. ברמה הפיזית, הופעתן של בעיות גב רבות היא כתוצאה מהרגלים לא נכונים שאנחנו מאמצים, בהם למשל, יציבה או הליכה לא נכונה, ישיבה לא נכונה מול שולחן העבודה או ברכב, עבודה פיזית מאומצת וללא תמיכה בגב וכן הרמה של דברים כבדים בצורה לא זהירה.


גורמים נוספים שמעלים את הסיכון להופעת כאבי גב, הם למשל חוסר בפעילות גופנית, חסרים תזונתיים ובעיות עיכול כגון עצירות או השמנת יתר, דלקות מפרקים, אוסטאופורוזיס, מתח ולחץ נפשי, הריון, עישון ועוד. 

המקור לכאבי הגב השונים תלוי באזור בו הם מופיעים, בתחתית הגב או במרכזו, בגב העליון, בשכמות או בצוואר. קיימות סיבות שונות לכאבי הגב השונים, החל מפגיעה עצבית, פגיעה בשרירים או בגידים ועד פגיעה בחוליות או של עמוד השדרה.

ראייה הוליסטית
אם נבחן את בעיות הגב ברמה ההוליסטית, נמצא שהן בעצם הביטוי הפיזי לאותה תחושה של העדר תמיכה, העדר אהבה, חוסר גמישות והתנהלות נוקשה שמלווה את האדם בתחומים שונים של החיים.

ישנן שיטות טבעיות רבות לטיפול בבעיות הגב, למניעתן, ולהפחתת הכאב.

הרגעה של הגוף והנפש
לטיפולי מגע שונים יש תרומה גדולה מאוד לשיפור בזרימת הדם ושחרור של השרירים, ריפוי של דלקות והפחתת מתחים. עיסוי, רפלקסולוגיה, שיאצו או כל שיטה אחרת האהובה עליכם תהיה נפלאה להרגעה, הפגת מתחים ולהקלה על כאבי הגב. מומלץ לקחת סדרה של מספר טיפולים כדי להשיג את ההשפעה הטובה ביותר על שרירי הגב ועל עמוד השדרה להשגת הקלה מכאבים לאורך זמן.

כירופרקטיקה או אוסטאופטיה הן שיטות טבעיות לטיפול בכאבי גב, שמסייעות לתקן ליקויים ביציבה ולהחזיר את עמוד השדרה למקומו ולטפל ביעילות ובמהירות בכאבי גב.

דפוסי חשיבה חדשים
אחד הכלים שבהם אנחנו משתמשים כדי לטפל בבעיות הגב הוא שינוי באמונה הפנימית ושינוי בחשיבה. אנחנו פועלים לזהות איפה יש מחשבה או אמונה שאינן חיוביות ואינן מקדמות את המטופל ומכניסים במקומן דפוסי חשיבה חדשים.
• אני יודע כי החיים תומכים בי, אני בוטח ביקום.
• אני אוהב ומעריך את עצמי, אני מעניק בחופשיות אהבה ואמון.
• אני נותן אמון בתהליך החיים, אינני נתון בסכנה וכל צרכיי זוכים לטיפול.
• אני נתמך על ידי החיים, אני גמיש, אמיץ ועצמאי.

ארומתרפיה – תמיכה פיזית ורגשית
השימוש בארומתרפיה ובשמנים אתרים מסייע לנו ברמה הפיזית להקלה על הכאב והמתח בשרירי הגב, בשלד ובחוליות, ובמקביל, קיימת גם ההשפעה ברמה הרגשית, אז מסייעים השמנים האתרים להביא לשינוי בתחושת חוסר הגמישות, בנוקשות המחשבתית, ובתחושת העדר תמיכה והעדר אהבה בחיים. 

השמנים האתרים הבאים מתאימים לטיפול בבעיות גב שונות, והם בעלי השפעה הן ברמה הפיסית להקלה על כאבים ולטיפול בדלקת והן ברמה הרגשית, כמחזקים ביטחון וערך עצמי, ומסייעים לעשות שינוי ולצאת מהקושי. מומלץ להשתמש בהם לאחר התייעצות עם ארומתרפיסט מוסמך.

שמן ארז – אחד השמנים היעילים לחיזוק של מבנה השלד- השרירים, העצמות, הסחוסים ובמיוחד עמוד השדרה. שמן ארז מומלץ לטיפול בראומטיזם, בכאבי פרקים ובשרירים תפוסים בגב בעליון, בשכמות, בצוואר או בכתפיים. שמן ארז מתאים לטיפול באנשים שפופים, הוא נותן תחושת כוח ומסייע לצאת מהקושי, הוא מתאים לאנשים שמרגישים כי כל העולם על כתפיהם. 

שמן ארז עוזר לקבל אומץ לשנות את הדרך או ללמוד לקבל אותה, הוא מסייע לראות בבהירות, הוא מחזק את הביטחון העצמי, עוזר לנו להבין מה מתאים לנו ומה מגיע לנו, נותן לנו תחושה של יציבות ומחזק אותנו ברמה הרגשית.

שמן לבונה שמן שמחזק את עמוד-השדרה ומתאים לטיפול ומניעת כאבים בגב התחתון. שמן לבונה יוצר איחוד של גוף-נפש-רוח, הוא מאפשר לנו עבודה רוחנית, וביחד עם זאת שומר על אחיזה בקרקע. שמן לבונה מחזק קבלה וביטחון עצמי, הוא נותן לנו תחושת שייכות, ומגביר בנו תחושה של יראת כבוד והערכה כלפי עצמנו וכלפי הסביבה. שמן לבונה פועל על המודעות שלנו בנוגע ללקיחת האחריות על חיינו, מביא אותנו לעשייה מתוך כוונה ומתוך חיבור לאמת, ועוזר להתמודד עם תהליכים של שינוי. שמן לבונה עוזר לשחרר פחדים, ומגביר את ההבנה שאפשר לפעול אחרת ולפתור דברים ביעילות.

שמן סנדלווד שמן מיוחד שפועל בעדינות ולעומק, הוא בעל אנרגיה יאנגית, הוא מחזק את הגוף ומגביר חיוניות, מחזק את עמוד-השדרה, והוא מתאים מאוד לטיפול בבעיות גב, מסייע לזקיפות קומה, פועל לשחרור והרגעה של פחדים, ומאפשר לנו להרגיש חזקים ועם רגליים על האדמה.

שמן סנדלווד מכניס אותנו לכיוון של פעולה להשגת מטרה. מבהיר את התמונה ונותן פתרון לגבי דברים שנראים לנו לא אפשריים ולא מציאותיים. סנדלווד מגביר את הקשר בין הפיזי לרוחני, הוא מחזק ביטחון ואמון, ומגביר את המודעות שלנו.

שמן קג'פוט נהדר לשיכוך כאבים, כמו כאבי שרירים, כאבי פרקים, או כאבי גב. העבודה עם שמן קג'פוט מאפשרת לנו לצמוח ולהתגבר על קשיים, הקג'פוט מאפשר לנו להבין את השיעור שלנו מכל התנסות, הוא מאזן בין חומר ורוח ומאפשר שחרור חסימות בצ'אקרות התחתונות, שמתקשרות לבעיות הגב (שורש, מין, מקלעת השמש, לב).

שמן קג'פוט מביא אותנו למודעות ולזיהוי של דפוסי התנהגות שחוסמים ומקלקלים, הוא מאפשר לנו לשנות אותם מתוך מודעות, ועוזר להגיע לביטוי אישי ולתחושת סיפוק.

שמן אכילאה מתאים לטיפול בכאבי גב וכאבי פרקים, הוא אנטי ראומטי ועוזר לטפל בדלקות. שמן אכילאה יוצר הרמוניה, מאפשר לנו ראייה בהירה, מעניק השראה ומסייע במעברים ובשינוים. שמן אכילאה מתאים לטפל באנשים שאצלם הכול נתפס כמלחמה, ויש להם צורך תמידי להתארגן ולהתגונן, זהו שמן נפלא לאנשים שהחיים מבחינתם הם מאבק נגד הכול ונגד כולם. שמן אכילאה מחבר אותנו לתובנות גבוהות ועוזר למצוא את האיזון.

שמן מיורן – נפלא לשיכוך כאבים והוא מתאים לטפל בכאבים כלליים. המיורן נחשב לשמן שהוא אנטי-ראומטי ולכן נהדר לטיפול ומניעה של כאבי גב, לשחרור של שרירים תפוסים וכואבים, פרקים כואבים ונוקשים, דלקות פרקים. 

שמן מיורן עוזר לנו להימנע משיפוטיות, מסייע להבנה וראייה ברורה של המצב, מביא להקשבה ועוזר להרגיע התפרצויות זעם. שמן מיורן עוזר להשתחרר ממצב קורבני, הוא מתאים לאנשים שאינם גמישים בחשיבתם.

אגוז מוסקט – בעל השפעה אנטי-דלקתית יעילה והוא יעיל גם כמשכך כאבים, למשל כאבי גב, כאבי שרירים או כאבים שגרוניים. אגוז מוסקט עוזר לנו להתחבר לתקווה ולחלומות. הוא מתאים לטיפול באנשים שספגו מהלומות שונות ומרגישים מדוכאים. אגוז מוסקט מסייע לגמישות מחשבתית וחיוניות, הוא נותן לנו כוח מבחינה רוחנית ופיזית ומחבר אותנו לשמחת חיים. הוא עוזר להשתחרר מתחושה של מוגבלות, להרגיע תחושת בדידות ולהתגבר על אובדן. 

יש עוד שמנים אתרים שמתאימים לטיפול בבעיות גב, למשל רוזמרין, מנטה, לבנדר, פלפל שחור, ניאולי, ג'ינג'ר, עשב לימון. שמנים אלו הם בעלי תכונות יעילות כגון נוגדי דלקת, משככי כאב, משפרים זרימת דם ואנרגיה, שיתאימו לטיפול ומניעה של בעיות גב שונות. השילוב בין השמנים השונים ואופן השימוש יהיה בהתאם להמלצה של מטפל מוסמך.

המלצות נוספות לטיפול והרגעה של כאבי גב בעזרת שמנים אתרים:
• עיסוי מקומי באזור הכואב עם מנטה, ג'ינג'ר, אגוז מוסקט, לבנדר ורוזמרין בשמן שומשום (5 טיפות מכל שמן בכף של שמן שומשום) יהיה יעיל לשיפור בזרימת הדם לשרירים, לריפוי הדלקת והרגעה של מתח ולחץ שנוטים להצטבר בשרירי הגב.

• אמבטיה עם שמנים אתרים להרגעה והפגת מתחים תהיה יעילה ביותר לשיכוך של כאבי גב. לתוך 1/2 כוס של מלח גס מטפטפים 8 טיפות סך-הכל של לבנדר, תפוז, גרניום ולבונה ויושבים במים החמימים כ-15 עד 20 דקות, הגוף נרגע ומתרפה כולו, הנשימה איטית ועמוקה והכאבים שוככים לאט.


צ'אקרת השורש – קרקוע, יציבות ובריאות
צ'אקרת השורש נותנת לאדם את תחושת השייכות שלו. הצורך להשתייך, להיאחז ולקרקע עצמו. צ'אקרת השורש מאוזנת משפיעה על תחושה של בטחון כלכלי, התחברות לקרקע, שביעות רצון מהחיים. צ'אקרת השורש מספקת את עצמה בכל הקשור לבית, לאוכל, לביטחון. כאשר צ'אקרת השורש מאוזנת יש תחושה של בריאות, קרקוע ויציבות. הדברים מתנהלים כהלכה.

כאשר צ'אקרת השורש מאוזנת מתקיים חיבור של הרוח אל החומר, קיימת יכולת להוציא דברים אל הפועל, יכולת עשייה של משהו שמועיל לי. כאשר צ'אקרת השורש חלשה ולא באיזון יש תחושה של פחד, פחד קיומי, חוסר בטחון, חרדות.

צ'אקרת השורש מתקשרת לכל מבנה השלד – הגפיים, הגב, עמוד השדרה והחוליות, כמו גם למערכת הלימפה, שלפוחית השתן וחוש הריח (שהוא חוש הישרדותי).

שמנים אתרים שמאזנים את צ'אקרת השורש:
• פטשולי- נותן אמונה ותקווה, נותן כוח לפעול ולעשות מה שנדרש, ממקד בעכשיו, משפיע לאיזון כל האנרגיה בגוף, מעצים חיבור לאדמה- מאפשר להיטען ולהתמלא באנרגיה.
• ארז- מחזק את מבנה השלד, מסייע בחיבור לקרקע.
• שורש אנג'ליקה- מגביר כוח רצון ומאזן את צ'אקרת השורש.
• סנדלווד- מחזק את עמוד השדרה, מקרקע.
• לבונה- מחזק את עמוד השדרה, נותן תחושת שייכות, נותן עוצמה וכוח.
• מיורן- מקרקע ומגביר ביטחון.
• ג'וניפר- נותן בהירות ויציבות.
• וטיבר- משפר דימוי ובטחון עצמי, מעורר תחושת שייכות, שבטיות, מחבר לחיים.

תזונה טבעית למניעת דלקות וכאבים
בעיות גב ממושכות עלולות להעיד על מצב של דלקת בשרירים או בעצמות. כדי לטפל בדלקת ולמנוע את הכאב, מומלץ להימנע ממזונות שמעודדים דלקת, כמו אלכוהול, קפאין, שומן רווי וסוכר לבן.

תזונה מאוזנת ובריאה היא דרך יעילה למניעה ולטיפול בבעיות גב. אכילה יומית של דגים, קטניות ודגנים מלאים, אגוזים וזרעים ועלים ירוקים יספקו את דרישות הגוף למניעת דלקות ולשמירה על בריאות השרירים והעצמות. כדי להפחית מצב של דלקת בגוף ולמנוע את כאבי הגב, חשוב לצרוך מזונות העשירים בחומצות שומן חיוניות, למשל דגי סלמון, שקדים, אגוזי מלך, זרעי פשתן ועוד. ירקות ופירות, בשל תכולת הסיבים הגדולה שבהם, הם מזונות נהדרים למניעה ולטיפול בדלקות, ומומלץ לאכול אותם קרוב ככל האפשר למצבם הטבעי.

פעילות גופנית מקלה על בעיות גב
פעילות גופנית, יומיומית וקבועה, גם היא דרך יעילה מאוד למניעה ולטיפול בבעיות גב. קיימת המלצה להמשיך ולהניע את הגוף גם כאשר יש כאבי גב, כמובן בתוך טווח התנועה ובלי להחמיר את הכאב. להתאמת תרגילים למצב הגופני מומלץ להתייעץ עם מומחים העוסקים בתחום, פיזיותרפיסטים, מורים ליוגה או פילאטיס.

מטרתם של התרגילים היא לקל על העומס שנוצר בגב התחתון, לשפר את זרימת הדם ולהפחית את הכאב לרווח בין החוליות של עמוד השדרה ולהפחית את הלחץ שנוצר בין החוליות, למתוח את השרירים ולשחרר אותם. את התרגילים מומלץ לבצע באופן יומיומי, גם בזמן של כאבי גב, וכמובן למניעתם.


מאמרים קשורים

Back to top button