כל מה שרצית לדעת על...

הצלחה בעסקים – שיטת מוח אחד בעסקים

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, יוסי גולד
חושבים לפתוח עסק? איך ניתן בעזרת שיטת מוח אחד לשחרר חסמים ולהצליח בעסקים.

שיטת מוח אחד אפקטיבית לשחרר מתח רגשי, פוביות וחרדות, שיפור מערכות יחסים משפחתיות ועסקיות, זוגיות במשבר, השגת יעדים, קבלת החלטות ועוד.

כשאנו באים לפתוח עסק דפוסי עבר מהמוח האחורי מחליטים לנו. (כמו במה עסק אבא או בדיוק הפוך, עבדנו במקום והיה שם סיוט, אני שונא אדם מסוים ולכן אתרחק ממקצועו או אתקרב בכדי להרוס אותו, בטחון או חוסר ביטחון שספגנו בבית, תפיסות על כסף 'אצלנו אף פעם אין כסף' וכו') כשאנו בוחרים עובדים ושותפים אנו בוחרים על פי דפוסי עבר. (מישהו דומה או הפוך לאיש שפגע בי) כשיש מינוס בבנק איך נגיב (התעלמות, כעס, שוק אפור או בחירה של תהליך בחירי לטיפול במינוס, סכסוך עם אדם מעסיק/ עובד, כשאדם מחפש עבודה האמונה שלו מהעבר תקשה או תעזור על מציאת עבודה טובה. כשאדם בחרדה הוא אינו יכול לבחור בפעולה הנכונה אלא החרדות מוליכות אותו אל בחירות מוטעות על פי חרדותיו.

בחיי היומיום ובעסקים, רוב רובן של ההחלטות והחשובות שבניהן שמתקבלות, מתקבלות תחת לחץ ובדרכים שגוייות שיעלו לנו אחר כך בהרבה עוגמת נפש והפסד כלכלי ואנושי רב. במאמר זה אני רוצה להציע הצעה אחרת לקבלת החלטות ויישומן לרווחתינו (הרגשית הכלכלית והחברתית) ולרווחת הסובב אותנו.

התהליך המוחי בזמן קבלת החלטות הוא תהליך מורכב, ואנו רוצים לקבל החלטות ממקום נכון ובדרך הנכונה. מוח יש שתי דרכי פעולה: הדרך הראשונה שמייחדת את האדם על פני החיה היא פעולה מהמוח הקדמי (הניאו קורטקס) שהוא מותר האדם מן הבהמה חלק במוח שקיים רק אצל היצור האנושי. כשהאדם מפעיל את המוח הקדמי יש לנו את היכולות קריאה, כתיבה, הבנה והיגיון, דיבור, יצירה ותכנון, מציאת פתרונות יצירתיים (מוח קדמי ימני) ורציונאליות של הפתרון והורדתו לביצוע (מוח קדמי ימני).

כשהמוח הקדמי מתפקד עם שתי אונותיו ההחלטות והביצועים יהיו מאוזנים ונכונים. אבל בניגוד למוח הקדמי יש לנו את המוח האחורי- המוח השורד (המערכת הלימבית, מוח החיה) ברגע שהמוח השורד מזהה סכנה אמיתית או מדומה שקשורה למערכת ההישרדות שלנו מהעבר (ריח, תו פנים של מישהו שאיים עלינו, פינת רחוב, צליל קול, צורת גוף וכו') מערכת ההישרדות תידלק אוטומטית ומהר מאד, הורמון חרדה ואדרנלין יופרשו לדם ובמקום לבחור תגובה נגיב על פי דפוסי העבר.

לצערנו המוח השורד עובד חלק גדול מהיום, ובעיקר, בצמתים החשובים בהחלטות המשמעותיות בחיי היומיום בבית ובמשפחה כשברוב המקרים אין שום סיבה הגיונית לזה.

אחד הסימנים הבולטים שקיבלנו החלטה מהמוח השורד הוא: כשנגמרת המלחמה, אנו נרגעים, המוח האחורי מפסיק לשלוח הורמוני חרדה והמוח הקדמי חוזר לשלוט ותפקד מגיעה לנו ההרגשה שמה שעשינו לא היה נכון וטעינו בתגובה שלנו אנו מרגישים את הטעות, לפעמים נבקש סליחה ומחילה, פעמים נרגיש את זה רק בתוכנו ופעמים (וזה הגרוע ביותר) נמצא הצדקה עצמית לפעולתנו. (כמו בעל מכה שאומר "אם לא אתן מכות היא לא תלמד אף פעם")

כשאנו מגיבים ממוח קדמי נוכל להיות יצירתיים ובוחרים בהתאם לסיטואציה העכשווית התגובה היעילה ביותר כרגע. וכשנגיב ממוח אחורי נמחזר דפוסי עבר לא הולמים בסיטואציה הנתונה אין בחירה בהווה ומעשינו יכשילו את כל הנוגעים בדבר וכמובן את עצמנו.

בתהליך העבודה במוח אחד נשחרר את הצורך היומיומי למוח השורד להשתלט וניתן למוח הקדמי השקול והבחירי לתפקד במיטבו כך נגיע להחלטות בחיריות ומושכלות. החלטות אלו יעזרו לנו לקדם ולהתקדם בעסק ולהגיע להצלחה בכל מקום. בכדי להגיע להצלחה רצוי שנבדוק כל החלטה והחלטה שלנו אם היא מתבצעת מהמוח הקדמי או האחורי, ואם היא מהמוח האחורי זה מזיק לעסקים (ולחיים בכלל) טיפול ושחרור מתח יעזרו לאדם לקבל את החלטה הנכונה שתחסוך הרבה כסף ועוגמת נפש.

כולם רוצים 'לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב' לשמוח בעמל יומנו ולהיות רגועים ושלווים בפנימיותנו, בעבודה ובמשפחה. שחרור מתח יעזור לנו למצות את חיינו ולחיות חיים טובים ומאושרים. 

מצורפים להלן כמה תרגילים שיעזרו לנו להירגע ולקבל החלטות ממקום של בחירה ושיקול דעת נכון. יש לציין שתרגילים אלו הם עזרה ראשונה מיידית, חשוב בצמתים משמעותיים ובחיי היומיום בכלל לדעת את הנקודה שבה נצטרך לקבל עזרה חיצונית על מנת שנוכל לשחרר את המתח להצליח בעסקים ולחיות חיים של אהבה ושמחה ולא חיים של כעס ומתח.

1.  פשוט לשתות מים והרבה מים ודווקא מים ולא משהו אחר. מים עוזרים להירגע לשחרר מתחים ולשחרר את הורמוני החרדה מהדם לכליות והחוצה.
2.  בזמן הלחץ קח שתי דקות למחשבה והרגעות לנשום עמוק לשתות מים (אפשר לצאת לשירותים) בכדי לא לזרוק פתרונות ממערכת ההישרדות.
3.  שימו יד אחת על הטבור ויד שנייה על עצם הבריח ונשמו עמוק ולאט. תרגיל זה יחזיר אתכם לאיזון.
4. חברו קצות אצבעות אחת לשנייה אגודל לאגודל אצבע לאצבע וכו' תרגיל זה אפשר לעשות תמיד גם בשיחה. (תשתדלו לא לשבת באצבעות מוצלבות זה מחליש!!)
5.  שבו בנוחות שימו יד אחת על המצח ויד שנייה על המוח האחורי ונשמו עמוק ולאט. זה תרגיל מרגיע.

דרך תרגול ועבודה יותר עמוקה לשחרור חסימות ובחירה נקייה נוכל להגיע להצלחה בעסקים ובחיים בכלל.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על יוסי גולד


מאמרים קשורים

Back to top button