כל מה שרצית לדעת על...

חם לי!

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, תמר תאומים גורן
מה לעשות כדי לצנן את הגוף בימי הקיץ – טיפים לשמירה על בריאות הגוף.

פעם, ממש ממש פעם, בימות הקיץ הישראלי יכולת לראות לא מעט מכוניות עומדות בצד הדרך, מכסה מנוע מונף אל על ועשן מיתמר אל-על…
 
אני בטוחה שאת המחזה הזה רובכם מכירים, זו ישראל(ה) הישנה שלנו אבל מה לגבי המנוע שבגופינו? מה קורה כשסביבנו הטמפרטורה עולה? מה קורה כשבחסות מזג-האוויר הטמפרטורה עולה, מי ומה מצנן אותנו? ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לשמור על אוורור נאוֹת של גופינו?
 
הקיץ הישראלי מתחיל באופן רשמי ב-21/6 היום הארוך בשנה, הלילה הקצר בשנה כשהחל מיום זה מתחילים הלילות להתארך בעוד הימים מתחילים להתקצר.
גם אם והימים מתקצרים בישראל(ה) שלנו, עדיין אנחנו מרגישים באופן ניכר ומשמעותי את החום ההביל שבחוץ.
 
לא משנה אם אנחנו בצפון הארץ, בבקעה והערבה, באילת, בשומרון/ יהודה או בשפלה ומישור החוף – כשאינך בחסוּת המזגן, ללא ספק אין מילוּט מהשמש הקופחת, הלחות (תלוי מיקום גיאוגרפי) ועומס החום הבלתי פוסק יום או ליל, מן עונה שכזו.
 
אוכלוסיית בני האדם ברחבי כדור הארץ למדה להתאים את חייה לאקלים המקומי וכך נוכל לראות את השוֹני בצבע העור והשיער, שוני בצוּרת הלבוש ושינויים רבים נוספים.


את הישראלי הממוצע החי בישראל(ה) של המילניום זה כנראה מעסיק פחות, אחרי ככלות הכל אפשר בקלות לפתור את העניין בהוספת מזגן וחסל סדר חמסין, שרב ושאר תופעות אקלימיות. אבל באין חשמל? או בימים בם אנחנו מתרוצצים בין מקומות/ משרדים ושאר סידורים, או אם לקחנו לעצמנו כמה דקות של חסד בחסות הטבע והנחת, אנחנו מרגישים היטב את עומסי החום והלחות.

הקונוטציה הראשונית שמגיעה יד ביד עם החמסין היא הזעה.
הזיעה היא חלק חשוב במערכת הקירור האנושית, הגוף פולט נוזלים החוצה בתצורת זיעה וכשאלו מתנדפים מהגוף, הגוף מצליח להוריד את הטמפרטורה שלו ולצנן את עצמו.
נחמד שהגוף מתחשב בנו, אבל זה לגמרי לא מספיק לקיץ שלנו שמשום מה, משנה לשנה נדמה לי שהקיץ חם יותר, ממש כמו שהחורפים  קרים יותר.
 
אם הבנו היטב את עניין מנגנון הזיעה הפשוט (לכאורה), ברור לנו ששימת דגש על שתיית נוזלים, תוך דגש על מים תעזור לנו גם להוריד את הטמפרטורה של הגוף, גם להחזיר נוזלים שהתנדפו תוך הזעה טבעית וגם יעניקו לנו תחושה של קירור פנימי, ממש כמו המאייד ברכב.
 
באופן מפתיע, הכי קל לנו לשתות מים בטמפרטורת החדר. מים חמים ממש לא באים בחשבון בקיץ ההזוי והמיוזע שבחוץ, מים פושרים לא מעירים "שדים אדומים" אצל אלו הסובלים משיניים רגישות להבדלי טמפרטורה ולעומתם, מים קרים מעוררים את הגוף לחימום הנוזל המצונן. כבר נשאלתי לא אחת האם מים קרים, מי קרח מרזים?
התשובה היא שברמה העקרונית היא חיובית, אלא שצריך תמיד לזכור מה הרצון המקורי שלנו האם הוא ירידה במשקל? או צינון הגוף.
במקרה זה, בקיץ אנחנו אוהבים לשתות משקאות קרים המשווים לנו תחושת קרירות נעימה בחלל הפה, הוושט ויש מאיתנו שמצליחים להרגיש גם במורד הקיבה את הירידה בטמפרטורה. כך או אחרת הגוף משקיע אנרגיה לא מבוטלת לצורך חימום המים הקרים.
 
אלו מכם שחייכו לעצמם במחשבה זדונית שגלידה מרזה, מוזמנים לבדוק את רמות השומן והסוכרים על גבי האריזה רגע לפני שהם מחייכים כל הדרך אל המשקל הנכסף… 
 
ישנן דרכים נוספות לצנן את הגוף ולהתמודד בעזרתן עם החום הלוהט שבחוץ:
 
• בראש ובראשונה, קחו לכם מקלחת בוקר טובה. השתמשו במים פושרים ובתום המקלחת, אל תתנגבו לגמרי, או אל תתנגבו בכלל ותנו לאוויר לעשות עבורכם את העבודה. בכל הזדמנות אפשרית קחו לכם מקלחת נוספת – אין כמו מקלחת טובה לצינון והתרעננות.

• בחירת ביגוד תואם – היא בבחינת MUST, בדים אווריריים וקלילים יהיו נכונים יותר מאשר בדים המכילים חומרים כגון פוליאסטר ושאר מגמישי בד שמקורם בחומרים פלסטיים, אוטמי אוורור שגורמים לנו להתחמם. בדי כותנה במגוון עובי חוט/ אריגה נכונים יותר לימות הקיץ.

• שתיית נוזלים – מים ו/או חליטות בטמפרטורת החדר נמצאו כמרוות ביותר המתמודדות במקביל להרוויית הצמא גם במניעת התייבשות, דבר זה חשוב ביותר, להזכירכם, גופנו מורכב ברובו מים.

• תזונה פונקציונאלית היא נדבך חשוב בצינון הגוף. אף אחד מאיתנו לא ירצה ללגום מרק הביל באמצע הקיץ כמו גם לא יבחר במנת נזיד או חמין מכבידים כתזונה נבחרת לעונת החום. לפיכך, כן נבחר מזונות קלים, מכילי הרבה נוזלים שיקלו עלינו את העיכול ושזו, לא תהווה תנגודת לפעילות מערכת הקירור של הגוף שעובדת סביב השעון בעונה החמה. מזונות מצננים ומקררים יהיו ירקות עתירי נוזלים כמו למשל מלפפון, כל סוגי החסות, כרוב, ירקות עליים ירוקים, קישואים, דלעת, פירות קיץ מכילים מים רבים ולכן מתאימים גם הם לצינון הגוף. (לתשומת לבכם, פירות קיץ מכילים גם כמויות רבות של סוכרים ולכן – תיהנו, אך במתינות).

• תבלינים גם הם נכנסים למשבצת הפונקציונאלית וכמוהם נענע, שמיר, סלרי, שיבא – (הטעם המר מנטרל את החום שעולה כלפי מעלה), עלי דפנה וכוסברה יהיו עדיפים לשימוש בעונת הקיץ על פני תבלינים אחרים שהם נטראליים או מחממים. אחד המזונות המצננים היעילים ביותר הן האצוֹת. ניתן להכין סלטי אצות ואפילו סושי. לתשומת לבכם אם בחרתם בסושי שמכיל דג נא, בחרו מסעדה או בבית בדג טרי ביותר. דגים הם מוצר מאוד רגיש ובפרט בימות הקיץ החמים ולכן, יש לשים דגש גדול מאוד על איכות הדג ובעיקר על טריותו!


• באופן מפתיע, גם נשימות יודעות לצנן את טמפרטורת הגוף. ממליצה לכם לנסות ולהתנסות. תרגיל זה מקורו ביוגה והוא יעיל מאוד הן לקירור וצינון טמפרטורת הגוף והן לרגיעה של המחשבות והתחושות. שבו בתנוחה הנוחה לכם, הקפידו על גב זקוף וישר, צוואר ארוך ורגוע. בתרגיל יש להכניס אוויר בשאיפה איטית וקצובה אל הריאות, לעצור את הנשימה למשך 3-4 שניות ואז לנשוף את האוויר החוצה במתינות מדודה ולא בבת אחת. על מנת שהתרגול יצליח בצורה מירבית, בזמן שאיפת האוויר אל הריאות, יש לקפל את הלשון בצורה כזו שהצינור הופכת מעיין צינור. בזמן השאיפה הלשון אמורה להיות מחוץ לפה בצורת צינור, הכניסו את הלשון וסיגרו את הפה תוך עצירת הנשימה לשניות אחדות ואז נישפו דרך האף את האוויר מהריאות. חזרה של 5-10 פעמים על תרגיל זה, משרה רגיעה ויעילה מאוד לצינון הגוף.

הרשו לי להציע לכם מתכון לגלידה בייתית ומאוד טעימה:
1 גביע יוגורט (עיזים/ כבשים(
3-4  כפות פירות אדומים: תות בר, דובדבנים, אוכמניות, תותים
1-2  עלי נענע ללא הגבעול
אפשר להמעיט במעט סירופ אגבה (אני מעדיפה את הגלידה חמוצה(
 
רסקו בעזרת בלנדר מוט את כל הרכיבים יחד, הכניסו לכלי אחסון אישי או משפחתי והכניסו למקפיא. לאחר כשלוש שעות הגלידה מוכנה…

החכמה היא לאכול את הגלידה הזו כמנת ביניים של אחר הצהריים בשעות בין הערביים, כשהאוויר עומד ולא זע.


מאמרים קשורים

Back to top button