כל מה שרצית לדעת על...

נוירופתיה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ענת דבוש
נוירופתיה – מהי נוירופתיה, סימפטומים לנוירופתיה ואיך מטפלים בה?

מהי נוירופתיה, נוירופתיה סוכרתית מהם הסימפטומים לנוירופתיה וכיצד מתבצע טיפול בנוירופתיה, המחלה שפגעת במערכת העצבים ההיקפית?

נוירופתיה, נוירופתיה סוכרתית
נוירופתיה הנה אוסף של מחלות שפוגעות במערכת העצבים ההיקפית.
מערכת העצבים המרכזית מורכבת מרשת של עצבים שפזורים בכל הגוף, עצבים אלו מעבירים מידע מהגוף למוח ופקודות ביצוע מהמוח לגוף, המערכת אחראית על הפעלת שרירים, איברים (חיצוניים ופנימיים) וקליטת גירויים מהסביבה ומהווה למעשה מעין שליח המקשר בין המוח וחוט השדרה לכל חלקי/ אברי הגוף.
הפגיעה בעצבים תוביל עם השנים גם לפגיעה בשרירים (חולשה, דלדול) ומכאן לקושי בהפעלת שרירי כף היד, קשיי הליכה, כפות רגליים שמוטות.

סיבות לפריצת המחלה:
1) סוכרת המחלה אצל חולים אלו יכולה להופיע אף לפני שאובחנו כחולי סוכרת או לאחר זמן מה מפריצת המחלה כאשר הזמן אינדיבידואלי לאדם ותלוי ברמות של חוסר האיזון הסוכרתי ובפעילותו הגופנית. העצבים מוקפים במעטפת של תאים (תאי שוואן) שחלק מתפקידם הוא לייצר את המיאלין ולבודד את העצב כפי שאנו מבודדים חוטי חשמל, הסוכר יכול להיכנס לתאים אלו, לגרום להם להתנפח ובכך ליצור לחץ על העצבים שגורם לכאב.
2) חוסר בויטמין B12 במיוחד ובויטמינים אחרים. חוסר בויטמין יכול לנבוע ממחלות של חוסר ספיגה או אצל צמחונים שלא מקבלים אותו דרך תזונה או תוספי תזונה. נוירופתיה מסוג זה מתחילה בצורה סימטרית בשתי כפות הרגליים.
3) אלכוהוליזם 30% מהאלכוהליסטים סובלים מנוירופתיה.                     
א-האתנול שנמצא באלכוהול הוא חומר רעיל למערכת העצבים.
ב- תזונתם בדרך כלל חסרה מרכיבי מזון חיוניים.
4) זיהום שפוגע במעטפת של העצב (מיאלין)- המיאלין מכיל רכיבים שדומים לרכיבים מהם מורכבת המעטפת של החיידקים וכאשר יש זיהום חיידקי מערכת החיסון תוקפת מלבד החיידקים גם את המיאלין.
5) סיבוכים שנגרמים בשל גידולים ממאירים ששולחים גרורות לתוך העצבים, מחלת כבד או כליות, מחלות דם יכולות ליצור נוגדנים שיתקפו את העצבים, מחלות כלי דם, תרופות, כימיקלים ורעלים אליהם נחשף האדם במרוצת השנים שגורמים לפגיעה בעצבים.
6) לחץ על עצבים באזור מסוים- גורם לתחושת רדימות באיברים כמו בפריצת דיסק או תסמונת התעלה הקרפלית שבה יש לחץ על עצבי שורש כף היד שגורמת לתחושת נימול, כאב, קושי בתפקוד, הרדמות או כאשר תוך כדי ישיבה/ שכיבה נרדמת לנו היד או הרגל.
7) גנטיקה- CMT -נגרם בשל פגם מולד באחד מהמרכיבים של העצבים ההיקפיים, מחלה זו מתגלה בגיל צעיר ויכולה להיות מלווה בשינויי צורה של כפות הרגליים והבהונות.
8) לפעמים לא מוצאים את הסיבה לפריצת המחלה.
 
איך זה מרגיש?
אנשים מתארים את זה בהתחלה כתחושת עיקצוץ קל או נימול, הירדמות של איברים, תחושת זרמים (כמו חשמל), דקירות, צריבה, קור, כאב, בערה עד כדי חוסר סבילות של אפילו מגע קל באזור, תחושה של הליכה על חצץ או תחושה שהעור מתוח עד להתפקע.
בדרך כלל הסימפטומים יתחילו בכפות הרגליים אך הם יכולים להופיע גם בכפות הידיים ועם התקדמות המחלה יפגעו גם באזורי גוף אחרים.
הכאב מתואר כחד, עמום או שורף, הוא יכול להופיע עקב גירוי קל ביותר ולחלוף כשהגירוי נעלם, לפעמים הוא מציק במיוחד בלילות.
התחושות נגרמות בשל פעילות חשמלית לא תקינה של העצבים שמפוענחת על ידי המוח למגוון זה של תחושות.
 
אבחון
מאחר והסימפטומים של המחלה דומים לסימפטומים של מחלות אחרות כמו טרשת נפוצה, האבחון נעשה על ידי שלילתן מצד אחד ועל ידי סוג הפגיעה, מיקומה בגוף (אזור פיזי, מערכת היקפית או מרכזית).
כעזר לתהליך הנוירולוג מלבד בדיקה גופנית, יפנה לבדיקות שונות כמו בדיקת EMG (הולכה עצבית), בדיקת מחשב חדשנית שיוצרת גירויים שונים עליהם המטופל צריך להגיב, לקיחה של דגימה מהעור (סופרים קצות עצבים, אם פחות מהנורמה זו נוירופתיה), מהעצב לבדיקה מעבדתית ועוד בהתאם לצורך.

נוירופתיה סוכרתית
נוירופתיה מופיעה בכ- 50% מחולי הסוכרת ואז היא מכונה נוירופתיה סוכרתית.
מאחר וכוח הכבידה מושך את עודפי הסוכר כלפי מטה כך שהוא מצטבר בכלי הדם הקטנים בכפות הרגליים ועם הזמן בכלי הדם במעלה הרגל.
הצטברות הסוכר יוצרת פגיעה בכלי הדם הקטנים שמזינים את העצבים ובכך פוגעים בתפקודם וביכולתם לקלוט ולהעביר נכון מסרים.
בנוסף, רמות סוכר גבוהות בדם גורמות ליצירה של מסלולים מטבוליים שקשורים לעלייה ברמות הסוכר ובכך גם פוגעים בעצבים.
ככל שהעצב יותר ארוך כך הוא רגיש יותר לנזק.
אצל חולי סוכרת בדרך כלל לא תופיע חולשת שרירים בשלבי המחלה הראשונים אך היא יכולה להופיע בשלבים מאוחרים יותר.

העצבים שנפגעים ראשונים הם העצבים התחושתיים עם התקדמות המחלה יפגעו גם העצבים שאחראיים על תפקוד השרירים ואז ייווצר קושי בעשייה של פעולות עדינות כמו פתיחת פקק בבקבוק, החזקת כוס, סגירת כפתורים ואף קשיי הליכה. נדירה פגיעה עצבית ממוקדת כמו בעצבי האגן והירך, פגיעה כזאת תגרום לכאב חזק שמקרין לכיוון המפשעה והירך ומונע הליכה וזמן מה לאחר הופעתה נצפה בדלדול השריר. יכולה להיות גם פגיעה שאינה סימטרית כמו באחד מעצבי הפנים IV, III או VII ובעקבותיה נצפה בכאבי ראש חזקים מאוד סביב עין מצח או הרקות, תתכן גם פגיעה בעצבים VI ו- III שתגרום לצניחת עפעף, פגיעה בעצב VII יכולה לגרום לעיוות בתווי הפנים וכאב באזור האוזן- פגיעות מסוג זה הן בדרך כלל הפיכות בניגוד לפגיעה סימטרית שבה המצב בדרך כלל לא משתפר. פגיעה בעצבים שמעצבבים איברים פנימיים יגרמו לתופעות שקשורות לתפקוד אותו איבר, לדוגמה, פגיעה בעצבוב המעי יכולה לגרום לחוסר תנועתיות ובעקבות זאת לעצירות או לתנועתיות יתר ואז לשלשול.

טיפול קונבנציונאלי
טיפול סימפטומטי שמטרתו היא שיפור איכות החיים והוא כולל משככי כאבים, תרופות נוגדות דיכאון, תרופות לאפילפסיה (מדכאות מעבר גירוי עצבים), משחה על בסיס פלפל חריף שגורמת לירידה ברמות החומרים שמעבירים תחושת הכאב בעצבים. יש למרוח את המשחה 4-6 פעמים ביום, את ההשפעה נחוש רק לאחר שבועיים שלושה. בתחילת הטיפול המשחה יכולה להגביר את תחושת הכאב. חומצה אלפא ליפואית עשויה לעכב את התפתחות המחלה.

נוירופתיה שאינה קשורה לסוכרת כמו למשל עקב תגובה אוטואימונית של מערכת החיסון כנגד מערכת העצבים תטופל בתרופות לאיזון המערכת ותרופות שמפחיתות את התהליך הדלקתי.
אם המחלה פרצה עקב חסר תזונתי, יקבל החולה השלמה בתוספי תזונה.
לחץ על העצב, שחרור הלחץ בדרך כלל יעשה על ידי ניתוח.
אם המחלה הנה גנטית, הטיפול יהיה סימפטומטי בלבד.

מאמרים קשורים

Back to top button