כל מה שרצית לדעת על...

טיפול טבעי בלחץ דם

מאת: פורטל אלטרנטיבלי
קוראים לו הרוצח השקט. הוא אינו מראה סימנים עד שהוא מגיע… ומכה בנו. האם יש טיפול טבעי בלחץ דם גבוה

טיפול טבעי בלחץ דם או טיפול תרופתי לאיזון לחץ הדם? מה עדיף? או האם אפשרי לשלב בין טיפול תרופתי להורדת לחץ הדם לבין טיפול טבעי להורדת לחץ הדם כדי להגיע לאיזון.

מכירים את מגשי התרופות של אנשים מבוגרים? מין קופסאות פלסטיק מחולקות לתאים, בהן מסודרות תרופות לפי שעות וימים: קבוצת כדורים לבוקר, חופן כדורים לפני ארוחת צהריים, כדור נוסף לאחריה, מקבץ כדורים בין הארוחות, סט כדורים לערב, וצמד כדורים לפני השינה. ואם תחפשו סיבה לרפרטואר התרופתי תגלו ברוב המקרים תרופות המטפלות בסינדרום המטבולי. לא סתם קיבל הסינדרום את השם "המגפה של העידן המודרני".

סינדרום מטבולי? מגפה של העידן המודרני? מה זה בכלל ולמה לא שמענו על זה?
אז הסינדרום המטבולי הוא קבוצת תסמינים הכוללת בין היתר לחץ דם גבוה, סכרת ויתר כולסטרול. אקרא להם- "השילוש הקדוש". התמונה הקלינית היא מחלת כלי דם- היצרות וחסימה המביאה לאוטם שריר הלב ("התקף לב"), אי ספיקת כליות ועוד. בתוך השילוש הקדוש יככב לחץ דם גבוה. מצב שזכה לכינוי המצמרר- "הרוצח השקט" ומשעבד אנשים לתרופות לכל חייהם. התרופות הן לא יותר מאשר פעילות סימפטומטית לתופעה רחבה ומורכבת, אך הן מייצרות תלות כזו שברגע שנטילתן מופסקת- קיימת סכנה חמורה לעלייה דרסטית בלחץ הדם. אלה אנשים בני 40 או 50 שהגיעו לרופא עם לחץ דם גבוה, מעט גבוה או עם ערכים גבוליים. חלקם אפילו לא ידע שהוא מטופל בלחץ דם גבוה. בכל אופן, הם לא הבינו את השלכות הטיפול וימשיכו בו כנראה עד לסוף ימיהם.

הרופא ימליץ קודם על תזונה דלת מלח ובשר, ואחרי שזו לא עזרה (והיא לבדה לא תעזור) ייתן מרשם- One way ticket. כעת הדרך היחידה להפסיק תרופות היא גמילה הדרגתית בפיקוח רופא בתחום. באופן צפוי, רופא בתחום לא ימהר לשתף פעולה עם התהליך, שהרי זה סיכון מיותר עבורו; וגם הוא עצמו לא מאמין שיש דרך חלופית.

המאמר הזה נולד כדי לפגוש את אותם אנשים לפני הטיפול התרופתי ולספר להם- תזונה להורדת לחץ דם אינה מסתכמת בהפחתת מלח! וגם איננה הקיצוניות השנייה- התנזרות מכל טוב ואכילת ירקות חיים כל היום. להיפך! תזונה להורדת לחץ דם תעזור להוסיף מזונות לתפריט הרבה יותר משהיא תגביל ותאסור אותם.

והנה מוצר זמין וזול- ויעיל מאוד להורדת סוכר וכולסטרול. עלי הארטישוק. ניתן לקנות את העלים טריים יחד עם הארטישוק עצמו, לגדל בגינה או לקנות יבש ולשלב במזון או בחליטות. הצמח הוכח במחקרים רבים כמפחית ייצור כולסטרול וכמגן על הכבד. במחקרים נוספים הראה גם פעילות מפחיתת סוכר ומונעת טרשת עורקים.

בטיפול התרופתי נפוצות התרופות המשתנות, במטרה להוריד נפח נוזלים וכך להפחית לחץ דם. ניתן לקבל אפקט משתן משמעותי (והדבר מוכח מחקרית) גם באכילה יומית של חופן עלי פטרוזיליה או גבעולים ועלים של סלרי. מקפידים על שילובם בסלט, בתבשיל או במרק, והעבודה המשתנת נעשית באופן מתון, מאוזן ונטול תופעות לוואי.

טיפול תרופתי נוסף נוגע להרחבת כלי דם, וגם זה מסייע להורדת הלחץ בצינור. והנה יש גם צמח Tilia שהוא גם משתן עדין, גם מרגיע (רוגע קשור ללחץ דם?) וגם מרחיב כלי דם- All in one!. מדובר על חליטה יומית של 3-6 כפות צמח. טעמה לימוני עדין כמו לואיזה, היא זמינה וזולה ובטוחה לשימוש לטווח לא מוגבל. אם רוצים אפשר גם להוסיף טולסי, שנמכר בתיונים בבתי הטבע. הטולסי הוא צמח מהרפואה האיירוודית, והוא מין של בזיליקום, אך בשונה מבן דודו שבפסטו- טעמו לימוני יותר והוא מתאים בחליטה. גם הוא יעזור להוריד לחץ הדם, ובאותו זמן יטפל גם בסוכר הגבוה וביתר הכולסטרול. כלומר מטפל בסינדרום המטבולי בכללותו!

אז כמו שהטולסי מלמד (וגם כל הידע המדעי בנושא) תסמיני השילוש הקדוש קשורים זה בזה. משהו במטבוליזם השתבש. האם יש תיקון לשיבוש? יש ויש, אך הוא אינו נקודתי אלא מתמשך. אספר על נציגה נכבדת אשר עושה זאת. פטריה טעימה, מזינה ובטוחה לחלוטין לשימוש ממושך. היא משתלבת במרקים, בממרחים וברטבים… שיטאקי שמה. וככזו המטפלת בסינדרום, גם היא כמו הטולסי תתתייחס לכל תסמיני השילוש הקדוש.

עכשיו, ספציפית ללחץ דם. בואו נהייה מציאותיים. הסינדרום המטבולי הוא לא האשם היחיד. כולנו מכירים בהשפעות הנפשיות -רגשיות על העלאת לחץ הדם. לעניין זה ניתן להשתמש בצמחים מרגיעים, שגם ירפו את השרירים החלקים של כלי הדם, ובכך יעזרו בהורדת לחץ הדם. דוגמה טובה לצמח כזה המתאים גם לשימוש הביתי היא עלי הצמח פסיפלורה (Passiflora incarnata). מדובר על מין אחר מזה המוכר לנו מחצרות הבתים.

ולא ניתן לדבר על הסינדרום המטבולי בלי לומר אומגה 3. כאן למעשה אנו נוגעים קרוב עוד יותר לשורש הבעיה, שהרי מומחי קרדיולוגיה רבים מספרים כי חוסר איזון בין אומגה 3 לאומגה 6 הוא הבסיס למחלה. נוסיף אומגה 3 בכל דרך אפשרית: כתוסף איכותי (היתרון- מיידי וממוקד), בדגי ים צפוני פעמיים בשבוע (היתרון- טעים וטבעי), או בהוספת כף שמן זרעי פשתן ביום (היתרון- נגיש, זול, צמחוני, נוח). שמן זה הנשמר בקירור מכיל 50% אומגה 3. הוא חסר טעם, ניתן להוסיפו לצד שמן הזית וליהנות מאותו סלט טעים ומוכר בשדרוג תזונתי משמעותי.

אוקיי, זמן ליישם!

פישטאקי: ממרח טעים ובו פעילות משתנת (פטרוזיליה), טיפול מטבולי (שיטאקי) וריכוז אומגה 3 גבוה. מוזמנים להיכנס לקישור ולאמץ. ושוקולד? לא טוב ללחץ דם, נכון? אז הנה עוד הפתעה מתוקה. קקאו הוכח כמפחית לחץ דם, ואם נכין (ב- 10 דקות) פרלינים מקקאו טבעי אורגני ונמתיק עם תמרים נזכה למעדן רפואי להורדת לחץ דם… תמר הוא פרי קסום: מתוק כמו דבש אך מוריד סוכר, כולסטרול ולחץ דם. את הפרלינים הטעימים האלה מכינה אשתי לילדה כדי שתיהנה מחטיפים בריאים, רק שאנחנו לא מתאפקים ומחסלים לה הכול…

כמובן שיש מקרים מורכבים יותר בהם השימוש הביתי מוגבל ביכולתו לסייע, וכמובן שיש את מי שמעדיף להימנע מהתעסקות או שאין לו זמן או סבלנות. במקרים אלה תוכלו לבחור להשתמש בפורמולות צמחים מקצועיות אותה אני רוקח באופן פרטני לכל מטופל לאחר תשאול מעמיק בקליניקה. פעילותה עשויה להשתמש בפעילויות הרפואיות שהוזכרו (שיתון, הרחבת כלי דם, הרגעה ואיזון מטבולי); ונטילתה במקביל לתזונה מותאמת מורידה משמעותית את לחץ הדם.

וזה חברים, רק קצה הקרחון. יש עוד שורה שלמה של עצות ומתכונים שיכולים לפעול יחד כתחליף הולם לטיפול התרופתי. זו שאלה של רצון להתגייסות ושל יכולת לקיחת אחריות. זה בסדר לחלוטין אם מחליטים לקחת תרופות עד סוף החיים כל עוד זו בחירה מודעת אשר מבינה הן את ההשלכות והן את האלטרנטיבות. מאמר זה לא התיימר להציע מה נכון, רק להביא למודעות כמה השלכות חשובות וכמה אלטרנטיבות זמינות. וכתמיד- הרשות ניתנת.

מאמרים קשורים

Back to top button