הריון ולידה

NLP: טיפול בדיכאון אחרי לידה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, מרים שביט
תופעת הדיכאון שלאחר לידה מתאפיינת במצב רוח ירוד, איבוד יכולת ההנאה, ירידה בתיאבון, תחושות אשמה, שינויים קיצוניים ותכופים בהרגשה הכללית ועוד.

לידה אמורה להיות אחד הרגעים המאושרים ביותר בחייה של כל אישה. רגע של שמחה עילאית, של התרגשות גדולה, של משמעות מחודשת… אז כיצד ייתכן שחוויה שכזו תיצור רגשות שליליים בקרב האישה? תגרום לה עצב וייאוש? האם ניתן להעלות על הדעת שאימא תחוש ניכור כלפי תינוקה? תתמלא מועקה מעצם נוכחותו בחייה?
ובכן, 13% מהנשים היולדות סובלת מדיכאון לאחר לידה. מדובר באחת מתוך שבע נשים. וזה יכול לקרות לכל אחת. כל אחת. 

היום שאחרי
תופעת הדיכאון שלאחר לידה מתאפיינת במצב רוח ירוד, איבוד יכולת ההנאה, ירידה ניכרת בתיאבון, קשיים להירדם ולישון, עייפות מתמשכת, תחושות אשמה, פגיעה בריכוז, חוסר שקט, שינויים קיצוניים ותכופים בהרגשה הכללית, חרדות מרובות ודאגנות יתר.

נשים הסובלות מהתופעה יהיו טרודות לרוב בשאלות הקשורות לתפקודן כאימהות – אני לא בסדר? אולי אני לא אימא מספיק טובה?

הדיכאון יכול להופיע ביום הלידה או שבועות ספורים לאחר מכן. הוא יכול להופיע גם אצל נשים שלא מדובר בלידתן הראשונה או ללא כל היסטוריה משפחתית מסוג זה. ללא טיפול מתאים, התופעה יכולה להימשך חצי שנה ויותר והיא עלולה ליצור חיכוכים בקרב בני הזוג ואף לפגוע בתינוק.

לחץ /לחצי לרשימת מטפלים ב NLP

רוצה ללמוד NLP? קורסי NLP במתחם הלימודים של אלטרנטיבלי


לידה כפולה
תופעת הדיכאון שלאחר לידה לוותה במשך שנים במדיניות הסתרה, מפאת רגשות הבושה שהיא עוררה בקרב משפחות רבות. 

תחושת אין האונים, ההרגשה שכל הפעולות נעשות כבר על אוטומט – לחתל, להניק, להרדים – וחוזר חלילה, ובינתיים – נפער חור עצום בבטן, שהולך וגדל. זאת, למרות שכולם אמרו שזו חוויה שממלאת החיים בשמחה וסיפוק… המתח מתגבר עם הזמן וגולש גם למערכת היחסים עם בן הזוג, שלא יכול להתחיל להבין מה עובר על בת זוגתו… וכיצד היא יכולה להסביר לו שלא טוב לה? שהתינוק הזה, פרי בטנה, גורם לה להרגיש רע? וכל מה שנותר לה לעשות זה להודות בכישלון, לקבל את זה שהיא אימא גרועה ולייחל שזה יעבור, כמה שיותר מהר. 

רוב הנשים לא יודעות כיצד להתמודד עם הקושי הזה. אך יותר מכך, הן לא יודעות שהקושי הזה לגיטימי לחלוטין ויש שיגידו, מתבקש. 

הלידה מהווה נקודת מפנה בחייה של כל אישה. מדובר בשינוי עצום, שיש להסתגל אליו ולרוב, מדובר בתהליך לא פשוט. לפתע, את כבר לא האישה העצמאית, העובדת, היצרנית, המחזיקה בעולם שלם של עיסוקים, תוכניות ושאיפות… את הופכת עבד לחיתולים, למוצצים ולבקבוקים והתחושה היא שלא נותר לך מעצמך כלום.


ואת, הרי רוצה להיות גם אם השנה, גם אישה חזקה, גם מאהבת מסורה… אך האמת היא שהשתנית ולא ניתן לחזור, לא משנה עד כמה תתאמצי, למצב שהיה קודם לכן. כל מסכת הציפיות שנבנתה סביב חוויית ההיריון והלידה, מתנפצת לרסיסים. ואת נותרת בודדה בין השברים, ניצבת מול ההתנגשות האדירה בין מה שהיית לבין מה שאת כעת וזוהי תחושת אובדן שליטה שקשה מאד לקבל.

אפשר גם אחרת
הבשורה היא שזה לא חייב להיות כך. ניתן לטפל בדיכאון לאחר לידה, באופן ממוקד, יעיל וקצר מועד, באמצעות טיפול ב-NLP. במסגרת זו, נרפה את תחושות המתח והחרדה ובעזרת דמיון מודרך, נבין את מקורות הדיכאון שהאישה חווה. לאחר מכן, נשתמש בטכניקות ה-NLP, על מנת לגייס מנגנוני הסתגלות עם המצב ונקנה כלים מעשיים שיאפשרו ליצור שיווי משקל מחודש בחיים. למעשה, בעזרת הטיפול, ניתן לנצל את המשבר לצמיחה והתחזקות פנימית ורכישת מיומנויות שיסייעו להתמודדות עם מצבים דומים בעתיד.

לחץ /לחצי לרשימת מטפלים ב NLP

רוצה ללמוד NLP? קורסי NLP במתחם הלימודים של אלטרנטיבלי


מאמרים קשורים

Back to top button