הריון ולידה

טיפים לנשים הרות

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ד"ר יעל טוקצ'ינסקי
מה לעשות? מה טוב ומה לא טוב לעשות בהריון? מה יזיק ומה לעזור? מאמר זה יענה לכן על השאלות

אישה בהריון אחראית לא רק על עצמה, אלא גם על עוברה, בריאותו ושלמותו כמו גם הריון עצמו במידה רבה תלויים בה. בד"כ נשים מבינות זאת, אך הרבה פעמים שואלות: מה לעשות? מה טוב ומה לא טוב לעשות בהריון? מה יזיק ומה לעזור? מאמר זה יענה במידה מסויימת על שאלות הללו.

קודם כל, חומרים כימיים רבים מסוגלים לעבור את השיליה ולהשפיע על העובר. השפעה זו מסוכנת במיוחד בשליש הראשון של ההריון בו המערכות מתעצבות. לכן, יש להימנע ככל הניתן מצריכה של חומרים מזיקים, כגון אלכוהול וסיגריות. אכוהול גורם למשקל נמוך, מומים מולדים והפרעות נפשיות של העובר. עישון – הן אקטיבי והן פאסיבי – גורם להפרעות באספקת דם לשלייה, לדימומים ולפתולוגיה בהתפתחות העובר.

היזהרו עם תרופות. ישנן תרופות שהשפעתן על העובר טרם נחקרה. השתדלו לא לסכן את הילדים שלכם ללא צורך של ממש! אל תיקחו שום תוסף תזונה ו/או תרופה שאינם ממומלצים בזמן ההריון. התייעצו עם רופא הנשים שלכן לגבי כל תרופה, ובררו האם היא מותרת בזמן ההריון, לפני נטילתה. ישנן תרופות שלא גורמות שינויים אורגניים אצל העובר, אך משפיעות על מערכת העצבים שלו.

הנה קצת מידע על כמה תרופות פשוטות:
א. תרופות מוכנות נגד שיעול או להוצאת ליחה. חלקן מכילות מורפין – אין לקחת תרופות אלה.

ב. תרופות נגד נזלת – הקפידו על הוראות היצרן. 

ג. תרופות מכילות אספירין יכולות להיות מסוכנות, כי אספירין מדלל דם. לכן, יש להימנע ממנו בזמן ההריון, במיוחד בשליש שני ושלישי של ההריון, במיוחד 15 ימים קודם התאריך המשוער של הלידה.

ד. אקמול (דקסמול, פרצטמול). זוהי תרופה שעוברת שליה. נכון להיום יש דעות שונות לגבי הנזק האפשרי לעובר מצד האקמול. בכל זאת, התרופה נחשבת ליחסית בטוחה בזמן ההריון ולמרות שהיא עוברת את השליה נותנים אותה במקרים של חום גבוה אם לא מצליחים להוריד את החום בשיטות טבעיות, מאחר וחום גבוה מסוכן להריון.

חיסונים. אלה נחלקים ל- 3 קבוצות:
א. חיסונים מסוכנים לעובר העלולים לגרום למותו. לקבוצה זו של חיסונים שייך חיסון נגד אבעבועות שחורות, קדחת צהובה, חיסון פראורלי נגד פוליו, חיסונים נגד חצבת, חזרת, אדמת ושעלת. 

ב. חיסונים שגורמים לתגובות קשות מאד: חיסונים נגד ברוצלוסיס, דיפתריה, כלבת, שחפת וטיפוס. במקרים קיצוניים בכל זאת עושים חיסונים נגד ברוצלוסיס וכלבת.

ג. חיסונים שעושים גם בזמן ההריון: חיסונים נגד שפעת, טטנוס, פוליו בזריקה, הפטיטיס B. כמובן, אם רק ניתן, עדיף להמנע גם ממתן חיסונים אלה ולעשותם אך ורק באין ברירה.

אל תשכחו לקחת קומפלקס ויטמינים לנשים הרות – פרנטל – על בסיס יום יומי. תקפידו על מינון לפי הוראות היצרן.

בדקו את רמת הברזל בדם והקפידו לקחת תוספת ברזל במקרה של חוסר. מומלץ לקחת ברזל טבעי ולא ברזל סינטטי, כיוון שהוא נספג טוב יותר ולא נותן תופעות לוואי.

עקבו אחרי רמת הגלוקוז בדם ואחר לחץ הדם שלכן. אם אחד מהם אינו תקין – אל תזלזלו בנתון זה!

התעמלו, אבל אל תבצעו כל התרגילים, אלא רק אלו המותרים/מומלצים לאישה בהריון.  במקרה ויש בעיות מיוחדות, אל תעשו שום התעמלות לפני שתתייעצו עם רופא הנשים שלכן.


מתח – השתדלו עד כמה שניתן להימנע ממתח מוגבר ובמיוחד מלהיכנס למצבים שיגרמו לכן להיות במתח מתמיד. מתח ממושך משפיע על  מערכות העצבים, ההורמונאלית והחיסונית בצורה כזאת, שזה יכול לגרום להפלה, ללידה מוקדמת או להיוולדות תינוק עם משקל נמוך. מתח גבוה מאד מהווה גם גורם להתפתחות דיכאון ההריון ואף הריון לאחר הלידה, השמשבשים את חיי האישה והסובבים אותה.

אם אתן עישנתן, צרכתן קפה או קוקה – קולה וכדומה, והחלטתן להיגמל מהרגלים רעים אלה, עשינה זאת בשלבים, על מנת להקטין את תופעות הלוואי של הגמילה.

מומלץ לעשות תרגילי קגל לחיזוק שרירי האגן התחתון.

תדאגנה לשתות מספיק מים. מי שפיר מתחדשים כל 3 שעות, ועליכן לספק מים לתהליך הזה. אם אתן יוצאות מהבית, אל תשכחו לקחת איתכן בקבוק מים לדרך. זכורנה: עליכן לשתות 8-10 כוסות ביום וביום חם – אפילו 12 כוסות ביום. התייבשות גורמת לצירים מוקדמים.

תאכלנה הרבה פעמים ביום במנות קטנות בכל פעם. אל תוותרנה על האוכל גם אם אתן סובלות מטוקסיקוזיס.

אל תאכלנה יותר מידי ואל תאכלנה דברים משמינים: השמנת יתר יכולה לגרום למשקל עודף של העובר, לסכרת הריונית וללחץ דם גבוה –  כל אלה מהווים גורם סיכון בהריון ובלידה. בנוסף לכך, אישה שהוסיפה יותר מידי משקל בזמן ההריון, תתקשה להורידו אחרי ההריון.

אל תעשינה דיאטה. תדאגנה לא להרגיש רעב. אם אתן יוצאות מהבית, שמנה בתיק משהו, שתוכלנה לאכול מיד בכל מקום במקרה שתרגישו רעב פתאומי. בזמן ההריון אכילה בלתי מספקת הרבה יותר מסוכנת מאשר אכילת יתר. היא יכולה לגרום לפגיעה במוח ובחילוף החומרים של העובר ולהוולדות פג. בנוסף לכך, יכול להיווצר מחסור באסטרוגן, והדבר יכול לגרום להפלה. 

אם אישה מאבדת משקל בזמן ההריון, הדבר דורש בירור דחוף כיוון שהדבר יכול להצביע על תהליכים פתולוגיים רציניים, העלולים להיות מסוכנים גם לאם וגם לעובר.

הוספת המשקל בזמן ההריון לא אמורה להיות אחידה: בחודשים מסוימים אישה יכולה להוסיף יותר, ובאחרים – פחות. סך כל המשקל שהיא מוסיפה תלוי במשקל לפני ההריון: ככל שהוא נמוך יותר, כך היא תוסיף יותר:
אם משקל הגוף פחות מהממוצע, אישה יכולה להוסיף 13-18 ק"ג;
אם משקל הגוף ממוצע – 12-16 ק"ג
אם משקל עודף – 7-11 ק"ג
במקרים של השמנת יתר אישה תוסיף 6 ק"ג למשקלה ואף פחות.

בהריון רב- עוברי אישה מוסיפה 16-21 ק"ג ללא קשר למשקל ההתחלתי שלה.
בכל אופן, עליה רבה מידי במשקל אמורה להדאיג יותר מאשר עליה לא מספקת במשקל.

אל תאכלנה מוצרי "דייאט". תדאגנה לאכול אוכל מזין ומאוזן מבחינת המרכיבים. עליכן לקבל כמות מספקת של כל אבות המזון, ויטמינים ומינרלים.

תוותרנה על קפה. לאמיתו של דבר זוהי עצה מצוינת גם כאשר אינכן בהריון. קפה מכיל קפאין המונע ספיגת ברזל וחומצה פולית, שאחראית על אספקת חמצן לתאים ועל חלוקתו. בנוסף לכך, קפאין פוגם בספיגת הסידן ומינרלים נוספים. ואם לא די בזה, מחקר דני מראה, שקפה הינו גורם למות העובר ולהפלה ספונטנית. שתיית 8 כוסות קפה ביום מגדילה את הסיכון להפלה פי 2. מחקר ב-Aarhus Universitet מראה, ש-33% מכלל הנשים ההרות שצרכו 4 כוסות קפה ביום, הפילו את עוברן. סטטיסטיקה אומרת, שרק 1 מתוך 14 נשים ששותות 6 כוסות קפה ביום עוברת את הריונה ללא הפלות או חשש הפלות. בנוסף לכך, קפה גורם דפיקות לב אצל העובר.

אל תשתו תה ותה ירוק שעתיים אחרי האוכל ע"מ לא לפגוע בספיגת הברזל.

השתדלנה להגביל צריכת שוקולד: הוא מכיל הרבה קלוריות. אבל אל תוותרו עליו, הוא חיוני לאישה בהריון. פשוט תשמרו על הגבולות. ותאכלו רק שוקולד מריר פרווה.

אל תלבשנה בגדים לוחצים, במיוחד אלה שלוחצים באזור המותניים.

אל תאכלנה מזון עשיר בשומן, במיוחד ממקור החי. הוא מהווה גורם להתפתחות עצירות בזמן ההריון וגם משפיע שלילית על בריאות העובר, במיוחד אם זה עובר ממין נקבה. מחקר רפואי באוניברסיטת אוקלנד בניו זילנד מצא, שדיאטה עשירת שומן אצל האם בזמן ההריון גורמת לנטיה מולדת להשמנה אצל התינוקות, שקשה לנטרל בהמשך. בנוסף לכך, היא גורמת לחוסר איזון הורמונלי של בנות, הפרעות מחזור והגברת הסיכון לסרטן השד.  
 
תשתינה תה בבונג, לואיזה או שומר לשמירה על עיכול תקין בזמן ההריון.

תיקחנה פרוביוטיקה לחיזוק מערכת העיכול והחיסון ולשמירה על איזון פעילות המעיים.

תגבלנה צריכה של דברי מתיקה (עוגות, עוגיות, סוכריות וכד'). אם כבר אתן לוקחות אותם, תדאגנה לפחות שהסוכר והקמח לא יהיו מזוקקים (כלומר, שיכילו קמח מלא וסוכר חום).

אם אתן סובלות מבחילות, תכנה חטיף או ביסקוויט שתוכלנה לאכול ממש סמוך להשקמה. הדבר עשוי למנוע את הבחילה. יש נשים שלקיקת לימון או סוכריות חמוצות עוזרת להן. בכל מקרה, טוב להבחין איזה ריח גורם לכן לבחילה ולהימנע ממנו.

אם אתן סובלות מצרבות, מומלץ ללעוס ג'ינג'ר (רגיל או מסוכר). אם אתן לא אוהבות חריף, אתן יכולות לקנות בבתי הטבע ג'ינג'ר בקפסולות.


להקטנת תופעת פיגמנטציה עודפת מומלץ להימנע עד כמה שניתן מחשיפה לשמש.

בזמן ההריון כל החושים מחודדים, האישה נהיית רגישה יותר לכל מיני גירויים. תהיינה קשובות לגופכם ואל תתפלאנה אם קרם, שמפו או מאכל, שתמיד "היה בסדר" לפתע גורם לכן דחיה או אף מעורר תגובה אלרגית.

אם יש לכן גירודים, ממליצה לשטוף את המקום בתמיסת שמן בלונאום/למרוח שמן Weleda. במקרה וכבר גירדתן ויש זיהום במקום, שטופנה אותו בתמיסת שמן עץ התה.

מומלץ למרוח שמן או קרם עשיר בשמן למניעת סימני מתיחה אחר ההריון.

להקלה על כאבי רגליים, תרתיחי מים עם עלי רוזמרין. כשהוא יתקרר, שפכי את הנוזל אל תוך גיגית, תכניסי לשם את הרגליים ותנוחי.

בצקות הינן תופעה ידועה בהריונות, והן נורמאליות כל עוד הן אינן חמורות מאד. אל תיקחנה משתנים. תרמנה רגליים. תאכלנה אבטיח אם העונה מתאימה. זוהי תופעה זמנית שתחלוף עם תום ההריון.

נשים שצורכות סמים נמצאות בקבוצת סיכון גבוהה. אמהות אלה לעיתים נושאות הפטיטיס B ומחלות אחרות. הן נמצאות בסיכון להפלות ולידות מוקדמות, המטומה רטרופלצנטרית; סמים יכולים לגרום גם לעוותים, לחץ דם גבוה, אוטם שריר הלב ומעי דליף – וכל אלה מסכנים את חיי אם והעובר.

בנוסף לכך סמים פוגעים בהתפתחות התקינה של העובר. סוג הנזק תלוי בסוג הסם:
א. מריחואנה וקנבס גורמים להפרעות בהספקת דם לשלייה, לדימומים ולפתולוגיה בהתפתחות העובר.
ב. חומרים מעוררי הזיות גורמים להפלות ולמוטציות.
ג. אופיאטים (מורפין, הרואין, קוקאין) גורמים להתמכרות לא רק אצל האם, אלא גם אצל העובר. יש לבצע דה-טוקסיקציה לאם ולעובר.

* מידע זה בגדר המלצה. בכל מקרה יש להיוועץ ברופא!


מאמרים קשורים

Back to top button