הריון ולידה

תזונה לפוריות

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ד"ר יעל טוקצ'ינסקי
בכל הקשור בענייני פוריות לתזונה יש מקום נכבד. מערכת הרבייה היא מערכת רגישה מאד, המושפעת בקלות מגורמים שונים.

אי-אפשר להמעיט בחשיבות התזונה בחיינו. גם בכל הקשור בענייני פוריות לתזונה יש מקום נכבד. מערכת הרבייה היא מערכת רגישה מאד, המושפעת בקלות מגורמים שונים. לא פלא שבעקבות אורח החיים המודרני, זיהומים סביבתיים שונים ותזונה עכשווית לא בריאה בעיית חוסר הפוריות הפכה נפוצה מאי-פעם ומחמירה משנה לשנה.

אז על מה חשוב להקפיד בתזונה שלנו, כדי שתשפיע לפוריות לטובה בלבד?

קודם כל, יש לשמור על תזונה מסודרת.

מבחינה כמותית, התזונה צריכה להיות מספקת, אך לא מרובה מידי. חריגה מ"שביל הזהב" לכל כוון יכולה לגרום לשינויים הורמונאליים, ושינוים הורמונאליים יכולים לשבש את כל תהליכי הגוף, כולל היכולת להרות, כמובן.

מבחינה איכותית, התזונה חייבת להכיל את כל אבות המזון (חלבונים, שומנים ופחמימות) בכמות מספקת וכן כמות מספקת של ויטמינים ומינרלים.


התזונה חייבת להכיל מספיק שומנים (מן הצומח), על מנת לאפשר לגוף לייצר כמות מספקת של הורמונים. במחקרים לא נמצא כל קשר בין צריכת כולסטרול לבין הפוריות. לעומת זאת, נמצא קשר ברור והפוך בין צריכת שומני טרנס ופוריות. מומלץ להשתמש ב-2-33 כפות שמן זית בלתי מחומם מכבישה קרה בכל יום.

יש לשמור על משקל הגוף: גם משקל נמוך, גם משקל עודף מפריעים – כל אחד מסיבותיו הוא – להיכנס להריון. כ-12% מכלל בעיות הפוריות, גם אצל נשים וגם אצל גברים, נובעות מבעיות משקל כאלה ואחרות, כאשר בעיות הקשורות לתת-משקל יותר קשות לטיפול. לפי נתונים סטטיסטיים, הפוריות הטובה ביותר נמצאה אצל נשים עם אינדקס BMI=20-24. נכון להיום הולכת וגדלה כמות הנשים והבחורות הצעירות אנורקטיות שאינן מאובחנות. אלה הן מטופלות פוטנציאליות במרפאות לבעיות פוריות. נשים עם משקל תקין, אך עם עבר אנורקטי גם הן נוטות לסבול מבעיות פוריות שונות ואחוז הפלות טבעיות בקרב נשים אלה גבוה בהרבה מאשר אצל נשים ללא עבר אנורקסי.

שומנים בגוף מייצרים הורמונים נשיים. לכן הצטברות שומנים בגוף פוגעת יותר בגברים מאשר בנשים: זה גורם לירידה בכוח הגברא ובאיכות תוצאות ספירת הזרע (כמו גם צריכת בירה ומשקאות חריפים).

פעילות גופנית מצד אחד מועילה לשיפור הפיריון, גם לגברים וגם לנשים. מצד שני, שוב, יש לחפש את השביל הזהב, כי פעילות אינטנסיבית מידי מחבלת בפוריות אצל גברים ונשים גם יחד. הפעילות הגופנית המומלצת היא הליכה מהירה, ריצה, יוגה, פעילות אירובית. 20-30 דקות בכל יום מספיקים בהחלט. הפעילות הלא מומלצת לגברים היא אופניים.

יש להימנע מכל שימוש באלכוהול וקפאין. שניהם משבשים את פעילות המערכת ההורמונאלית גם אצל גברים וגם אצל נשים. אצל גברים זה מתבטא בפגיעה בייצור הזרע ואצל נשים – בפגיעה בהבשלת הביציות ושחרורן התקין. קפאין זהו חומר מונע הריון ידוע. שתיית 3 כוסות קפה ביום על בסיס קבוע מורידה את הפוריות פי שתיים. אם בנוסף לכך גם אוכלים שוקולד או שותים משקאות קלים המכילים קופאין, שילוב זה מוריד את הפוריות פי 6 (!).

לפי המחקרים שנעשו בתחום, חשוב שרוב הפחמימות בתזונת האישה תהיינה פחמימות מורכבות בעלי אינדקס גליקמי נמוך (חיטה מלאה, אורז מלא, דגנים מלאים, קטניות…). מזונות אלה בד"כ מכילים גם סיבים תזונתיים שעוזרים לשמור על איזון הורמונאלי. יש להימנע מממתקים עתירי סוכר בעלי אינדקס גליקמי גבוה. 

צריכת החלבונים חשובה גם היא, אך נמצא קשר בין פוריות האישה לבין סוג החלבון בתזונתה. התברר, שבתפריט של נשים פוריות יותר יש העדפה ברורה של חלבונים מן הצומח. חלבונים ממקור חי (בשר, עוף, דגים) גורמים לסביבה חומצית יותר בגוף. יש לזה השפעה שלילית על הפוריות.
נמצא, שחלב ומוצריו דלי השומן מגבירים חוסר פוריות שחלתית. חלב לא אורגני ומוצריו גורמים לחוסר איזון הורמונאלי ופוגעים בפוריות מאחר והם עתירי הורמונים.

גם סויה יכולה לשנות את המאזן ההורמונאלי ולכן לא מומלצת לאישה שמנסה להרות (ולגבר – בכל מצב).

כדאי להימנע ממזון לא אורגני, כי הוא "מעושר" בחומרי ההדברה, שפוגעים בפוריות. 

כדאי להימנע גם ממזון מעובד המכיל חומרי טעם, ריח, חומרים משמרים. חלק מהחומרים האלה פוגעים בפוריות. באנגליה נערך מחקר שבדק את השפעתם על הפוריות של חלק מחומרים אלה (כ-400 מהם). 35 מתוך החומרים שנבדקו נמצאו כפוגעים בפוריות (בנוסף לנזקים האחרים שהם גורמים).

חשוב מאד לא לשתות משקאות ממותקים, אלא מים איכותיים – בכמות מספקת, כלומר 10-12 כוסות ביום. יש לשתות מיד אחרי הקימה, חצי שעה לפני האוכל, שעה-שעתיים אחרי האוכל וכן בין הארוחות בהפרשים של כשעה בערך. אין לשתות הרבה בבת אחת, אלא כוס בכול פעם.


תכינו אוכל לבד בבית מחומרים טבעיים אורגניים.

תוספי תזונה שאת לקיחתם שווה לשקול הם: אצה כחולה ירוקה, גרעיני צ'יה, רימונים ואנטיאוקסינטים למיניהם.

יש לעשות בדיקות דם ולבדוק את רמות B12 , ויטמין D וברזל. במקרה הצורך יש להוסיף ויטמיני B9, B12, D , A, E, C, סלניום, אבץ, יוד, מגנזיום, ברזל, ל-קרניטין, ל-ארגינין, Q10, חומצות שומן חיוניות. מחסורם יכול לפגוע קשות בפוריות. אין לקחת שום תוסף על סמך שיקול דעת עצמי, אלא אך ורק בהמלצת איש מקצוע. 

לאחר השלמת החסר יש לשמור על רמה גבוהה של ויטמינים ע"י העשרת התזונה במזונות העשירים בהם.

מזונות מומלצים לשיפור הפוריות הם:
גרעיני דלעת, גרעיני חמניות, זרעי פשתן, אורז מלא, דגים מסוג מקרל, גרעיני תפוחים, הרינג, סרדינים או סלמון, שום, שיבולת שועל, שעורה, אגוזים, קטניות, ירקות עליים, דבש, אגוזים, ברוקולי, תרד.

ויטמין C משפיע לטובה על תנועתיות הזרע. לכן לאנשים הסובלים מבעיה זו מומלץ לצרוך כמה שיותר ירקות ופירות המכילים ויטמין C. גם אנטיאוקסידנטים אחרים נמצאו כיעילים בטיפולי פוריות. השתדלו להעשיר את תזונתכם במזונות העשירים בהם.

שמירה על תזונה נכונה לטיפול בפוריות מהווה יסוד ובסיס לכל טיפול בבעיות הפוריות.

יש מקרים, בהם התאמת תזונה ואורח חיים נכון בלבד גרמו לפריצת דרך בטיפול. אך גם אם לא די בכך, תזונה נכונה תומכת בהצלחתו של כל טיפול, בין אם הוא קונבנציונאלי, הומאופתי, טיפול בדיקור או בצמחי מרפא, או שילוב של שיטות כאלה ואחרות.

כל האמור הינו בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לפניה לאיש מקצוע.


מאמרים קשורים

Back to top button