הריון ולידה

כך תשלטי בפוריות שלך – BBT

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, מלי דביר
הדרך הנפוצה היום לשליטה בפוריות היא שימוש בגלולות למניעת הריון, אך חשוב לדעת שישנן דרכים טבעיות.

הדרך הנפוצה היום לשליטה בפוריות היא שימוש בגלולות למניעת הריון, אך חשוב לדעת שישנן דרכים טבעיות לזהות את השינויים ההורמונליים המתרחשים בגוף האישה, ללא צורך בשימוש בהורמונים. דרכים אלו יכולות לסייע לנשים לזהות את הימים הפוריים על מנת להקל בכניסה להריון או לחילופין להימנע מכניסה להריון.

דרך אחת היא ע״י מדידת טמפרטורת הגוף עם שחר – כלומר מדידת טמפרטורה מיד עם ההתעוררות בבוקר לפני שקמים מהמיטה ולפני שמתחילים בפעילות כלשהי.  
טמפרטורה זו נקראת BBT = basal body temperature 


יש הבדל של 0.5 מעלה בין הטמפרטורה של הגוף בחצי הראשון של המחזור (מהווסת ועד לביוץ) לבין הטמפרטורה של הגוף בחצי השני של המחזור (מהביוץ ועד לווסת הבאה).
מתחילים למדוד את הטמפרטורה בכל בוקר מהיום הראשון לווסת. את הטמפרטורה הנמדדת מסמנים בטבלה (כמו זו שלמטה).
ניתן לראות שלאחר הביוץ יש עלייה של 0.5 מעלות ביחס לטמפרטורה שנמדדה לפני כן. עלייה זו בטמפרטורה נמשכת כשבועיים עד קבלת הווסת הבאה. 

הגרף שנוצר הוא דו פאזי: טמפ׳ נמוכה יותר מהווסת ועד הביוץ וטמפ׳ גבוהה יותר מהביוץ ועד הווסת הבאה.

חשוב לבצע את המדידה בשעה קבועה פחות או יותר (התעוררות מאוחרת מעלה את טמפ׳ הגוף) וכן חשוב לדעת שהטמפרטורה מושפעת מלילה ללא שינה (שינה מועטה) משתיית אלכוהול וקיום יחסי מין.


דרך נוספת לזהות את השינויים ההורמונאליים היא בדיקת ההפרשה הוגינאליות. ההפרשות מושפעות מרמות ההורמונים בגוף ולכן, כשם שרמות האסטרוגן והפרוגסטרון בגוף משתנות לאורך המחזור, כך גם אופי ההפרשות משתנה לאורך המחזור.

כאשר רמת האסטרוגן גבוהה הרירית היא בעלת מרקם דליל וככל שמקרבים לביוץ הרירית הופכת לחלקלקה וגמישה (יש שתארים אותה כדומה לחלבון של ביצה) זוהי רירית פורייה במיוחד המאפשרת מעבר של זרע. לעומת זאת כאשר רמות הפרוגסטרון גבוהות והימים הפוריים תמו הרירית הופכת לעבה וסמיכה ולא מאפשר לזרע לעבור דרכה.

על מנת להשלים את התמונה יש לשים לב לשינויים לאורך החודש בבצקתיות, בנפיחות בחזה ובבטן, במצבי רוח, ובצורך למאכלים מסוימים.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על מלי דביר


מאמרים קשורים

Back to top button