טיפולים ברפואה משלימה

תסמונת הפיברומיאלגיה

מאת פורטל אלטרנטיבלי, תחיה כהן אביאלי
תסמונת הפיברומיאלגיה מאופיינת בתסמינים גופניים ונפשיים בדומה לתסמונת העייפות הכרונית, הגורמים לסבל רב.

העולם המודרני גובה מאיתנו מחירים כבדים. רבים מאיתנו נמצאים שעות רבות בלחץ בעבודה, טרודים בדאגה לקרובים ובני המשפחה, לחצים כללים וכיו"צ – גופינו לא תמיד מצליח להתמודד עם כמות העומס הרגשי/נפשי שאנו מעמיסים עליו ואז נוצרות תופעות בלתי מוסברות אשר מקשות עלינו את החיים היום-יומיים. בדומה לתסמונת העייפות הכרונית גם הפיברומיאלגיה "פוגעת" במערכות השונות רק לאחר זמן רב.

תסמונת הפיברומיאלגיה מאופיינת בתסמינים גופניים ונפשיים בדומה לתסמונת העייפות הכרונית, הגורמים לסבל רב, מגבילים את הלוקים בה בתפקוד היומיומי ופוגע באיכות החיים. יש רופאים הטוענים שהשוני בין שתי התסמונות היא כאב בשריר הפנים, דלקת שרירית ליפית. זוהי הפרעה המתאפיינת בכאב ונוקשות ברקמות הרכות, כולל השרירים, הגידים והרצועות.
בעבר הוגדרו הלוקים בתסמונת זו כבעלי הפרעה פסיכולוגית אך מחקרים הוכיחו כי למרות שהמחלה גורמת לסבל גופני ונפשי רב זוהי לא הפרעה נפשית או פסיכוסומטית. 
הפיברומיאלגיה נפוצה בטווח רחב של גילאים אך השפעתה הגדולה ביותר הינה בעיקר בקבוצות הגילאים 50 ומעלה.


גם במחלה זו, כמו ב-CFS, המחקר הראה שקיים תפקוד לקוי של מערכת העצבים המרכזית, המערכת האנדוקרינית ומערכת החיסון. חומרת המחלה שונה מחולה לחולה. המחלה מלווה בכאבים בעיקר בצוואר במפרקי הידיים והרגלים ובאזור הבטן. מכיוון שגורמי המחלה לא ידועים ממשיכים במחקר הרפואי. 

למרות שהסיבה למחלה לא ידועה עדיין, בהתאם למחקרים שנערכו עד עתה, נראה שהיא מתפתחת עקב לחץ פיזי או נפשי, שינה בלתי מספקת, פציעה, חשיפה לקור, זיהומים ויראליים, לפעמים דלקת מפרקים שגרונית, או בסמוך לאוסטראוטאתריטיס.

התסמינים: 
* עייפות וחולשה כללית. 
כאבי ראש כרוניים
* כאבי בטן. 
* תסמונת המעי הרגיז 
* קשיי ריכוז וזיכרון 
* רגישות לאור 
* רגישות לרעש 
* רגישות לשינויי טמפרטורה. 
* שינה חסרת מנוחה. 
* דיכאון
* חרדה. 
* התכווצויות של השרירים וכאבים.


הקולג' האמריקאי לראומטולוגיה מצא קריטריונים ברורים לאבחון המחלה: כאבים בשרירים ובשלד ורגישות בעיקר בצוואר, בכתפיים, חזה וקשת הצלעות, גב תחתון, צוואר הירך וברכיים אזורים אלה מועדים יותר לכאב.

החוקרים מצאו כי בדמם של הלוקים בFMS קיימת רמה מופחת של סרוטונין, דבר העלול להתבטא בהפרעות שינה וכאבים כרוניים. נמצא גם חוסר איזון הורמונלי בהפרשות הורמונלי יותרת הכליה.

יש טיפול?
במקרה של תסמונת העייפות הכרונית, יש צורך בטיפול הוליסטי – גוף נפש, כיוון שהרפואה הקונבנציונלית נותנת טיפול תרופתי כמו אספרין או תרופות נוגדות דלקת ולפעמים גם תרופות נגד דיכאון, או תרופות לשינה. כמו כן טיפולי פיזיותרפיה שאינן עוזרות, לפחות כך קרה למטופלת שהגיעה אלי בחוסר אונים.
 
הטיפולים האלטרנטיביים יכולים לכלול שילוב של רפלקסולוגיה ביחד עם טיפול בהילינג אנרגטי אשר מקלים על התופעות הקשות ואף עשויים לפתור אותן.

מבחינת תזונה ניתן לצרוך קטניות לצורך העלאת האנרגיה בגוף, וכמו כן בננות ואוכמניות – מקור למינרלים אשלגן ומגנזיום.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על תחיה כהן אביאלי


מאמרים קשורים

Back to top button