הדרכת הורים

כיצד לערוך מפגש משפחה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ליסה גרוסמן
האם חשבתם שהגיע הזמן לשינוי התקשורת במשפחה שלכם? אחת הדרכים המהירות והיעילות ביותר לעשות שינוי היא דרך מפגשי משפחה

האם חשבתם שהגיע הזמן לשינוי התקשורת במשפחה שלכם? משהו שיתדלק אתכם כהורים ויחדיר בילדים מוטיבציה לעשות דברים שהם לא רוצים לעשות? האם נמנעתם מללכת ל"טיפול" כי לא רציתם להתחיל תהליך שעלול להסתיים בלי פתרונות יעילים? אחת הדרכים המהירות והיעילות ביותר לעשות שינוי היא דרך מפגשי משפחה.

מפגש משפחה הינו מפגש מתוכנן המאפשר תקשורת פתוחה בנושאים המאתגרים את בני המשפחה. מפגש משפחה הינה דרך יעילה לפתרון קונפליקטים וליצירת הרגלי תקשורת חיוביים. מפגש משפחה נותן הזדמנות לכל ילד להביע את דעתו ולהשתתף בהבעת תמיכה המטרה של מפגש משפחה הינה הקניית ערכים כמו לקיחת אחריות, חשיבה יצירתית, יושרה, שיתופיות, הקשבה וכבוד הדדי. בהדרכת הורים, אני מלמדת הורים כיצד לתכנן ולהפעיל מפגש משפחה. במפגשים עם הורים, אני מדגימה את ההתנהלות הרצויה של ההורים דרך עריכת מפגש משפחה לדוגמא. איך מתחילים?

1. מחליטים יחד מה המטרות, לדוגמה:
• תכנון סדר ולו"ז שבועי 
• הגדרת כללי תקשורת 
• עיצוב גבולות 
• פתרון מריבות 
• חלוקת מטלות בית 
• ניהול תקציב 
• "ניקוי שולחן" לאחר מריבות 


2. קובעים זמן למפגש ומזמינים את הילדים: "אנו רוצים להיפגש באופן קבוע על מנת לשפר את האווירה בבית. לכל אחד מבני המשפחה תהייה הזדמנות להתבטא ולתרום לשיפור. " 

3. לפני הפגישה, מכינים כיבוד קל כמו פופקורן ובוחרים פעולה מהנה לסיום המפגש, כמו משחק קלפים, צפייה בסרטי משפחה, סיפור בדיחות וכד'. 

מה הנהלים של מפגש משפחה?
לאחר תכנון מטרות, בחירת זמן ושיחת הבהרה, מסבירים בתחילת המפגש את המטרה של המפגש הראשון. לדוגמא, "כאשר ילדים הם קטנים, ההורים מחליטים את הכול. עכשיו, כאשר אתם גדולים קצת יותר, אנו מעוניינים לשמוע מה דעתכם לגבי כל מיני נושאים. אנו יודעים שאתם חושבים על מה לא בסדר במשפחה, ורוצים להציע שנחשוב ביחד מה ניתן לשפר, כדי שנהנה יותר. הנושאים יכולים לכלול: תכנון פעילות כמו חופשים, וחילוקי דעות על מטלות. נתחיל תמיד עם הקשבה לכל אחד." 

מיד לאחר ה"הקדמה", מציגים כללים שיאפשרו למפגשים להתנהל ברוגע

1) הורים מנהלים את המפגשים הראשוניים, ישמרו על גבולות הזמן ויכתבו את ההחלטות שהתקבלו. 

2) כל שבוע יהיה מנהל אחר מבני המשפחה, ומזכיר שרושם את הסכום וההחלטות שהתקבלו. 

3) כל משתתף מדבר לזמן מוקצב (2-5 דקות עם ,טיימר")

4) מקשיבים למי שמדבר, כלומר: לא מפריעים לדבריו לא מציקים ולא מעירים

5) אם מישהו מפריע, הוא מקבל אזהרה אחת. אם הוא לא מפסיק, הוא מתבקש לעזוב, ולחזור לאחר שנרגע

6) אחרי הקשבה, אפשר לשאול שאלות הבהרה, להביע תמיכה ולהציע פתרונות

7) המנהל מודה למשתתפים


במשך השבוע בני המשפחה אחראיים לעקוב אחר השינויים, ב "דף מעקב". כל אחד יכול לקבוע נושא למפגש הבא באמצעות "קופסת רעיונות" שהורים מכינים.

במפגשי הדרכת הורים, אני מאמנת הורים בכישורי תקשורת חיוניים המאפשרים ניהול משפחה באופן אסרטיבי ודמוקרטי. חשוב שהורים ילמדו להקשיב ללא שיפוט, ולהגיב בגמישות ובהומור במצבים שבעבר היו מעוררים זעם ותגובה אגרסיבית. הדרכת הורים העוסקת בהקניית כישורי מנהיגות, הינה המפתח להצלחה של כל שינוי התנהגותי ורגשי.

דרך מפגשי משפחה, ילדים לומדים להקשיב, לבטא רגשות בצורה מקובלת, להביע תמיכה, ולחשוב באופן הגיוני. בני המשפחה לומדים לערוך משא ומתן, לכבד את תפיסות שונות ולהגיע לפשרות הדורשות וויתור סיפוקים מיידיים למען הישגים לטווח הארוך. במילים אחרות, מפגשי משפחה מהווים כלי לשיפור האינטליגנציה הרגשית.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על ליסה גרוסמן


מאמרים קשורים

Back to top button