הדרכת הורים

רגישות יתר למגע – רגישות טקטילית

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, רחלי ברקוביץ
רגישות יתר טקטילית היא מצב בו קיימת עוררות יתר בתחושת המגע בעור. עוררות זו גורמת לתפיסה לא תקינה של גבולות ומרחב הגוף.

דן (שם בדוי) תלמיד בכיתה ד', מרבה להתבודד בהפסקות בבית הספר, בכיתה נוהג להסתתר מתחת לשולחן, נמנע מהתקהלויות וממקומות הומים אדם, דן מתלונן שהילדים מציקים לו ומרבים להיתקל בו ולדחוף. הוא אינו מרוכז בשיעורים, מתנגד לכתוב ולהעתיק מהלוח, מחברותיו מרופטות, אינן מאורגנות ומלוכלכות.

אימו מספרת שבגן הילדים מעולם לא התפלש ולא הכין עוגות מחול, לא אהב לשחק בפלסטלינה גם כשהסייעת הכינה במיוחד עבורו בצק ריחני בצבע שאהב, דן נמנע מלצייר בצבעי אצבעות כמו כל ילדי הגן, לא אהב להחזיק צבע ולא מכחול, מעט מאוד מעבודותיו היו תלויות בגן.

נשיקות מוחק מיד ומחיבוקים מתחמק, בחורף מתנגד ללבוש בגדים עבים וצמודים, את מכנס הג'ינס והמעיל החדש שקיבל מסבתו בחו"ל מעולם לא לבש. 


בכל בוקר כשכולם ממהרים לביה"ס ולעבודה, דן מתקשה לבחור גרביים נוחות, נעל הספורט לוחצת, החולצה מגרדת, המכנס כואב… אמא כועסת ומזרזת, דן האומלל לא מבין מה קורה לו… ולמה תמיד כועסים עליו.

בערב הדרמה במקלחת חוגגת, דן מסרב לחפוף השיער, ציפורניים מסרב לקצוץ וממברשת השיער מתחמק.

זהו תיאור מהלך יומו של ילד הסובל מרגישות יתר למגע – רגישות טקטילית. רגישות יתר טקטילית היא מצב בו קיימת עוררות יתר בתחושת המגע בעור. עוררות זו גורמת לתפיסה לא תקינה של גבולות ומרחב הגוף ויוצרת הצפה של גירויים וחוויות מגע המביאות לאי שקט, קושי תפקודי והימנעות ממגע.

רגישות היתר של דן במערך החושים גורמת לו להצפה של גירויים לגוף ולמוח. הרגישות למגע כפי שמתבטאים אצל דן מביאים לרמת מוסחות גבוהה, דורשים כמות עצומה של אנרגיה לניסיון הוויסות, ולכן מקשים על מיקוד הקשב והריכוז במהלך היום.

המאמץ לווסת את רגישות היתר והצורך במגע שנכון לו, גורם למתח רב, אי שקט גופני, לעומס עצום ולקושי תפקודי.

במהלך שנות חייו של דן, בשלבי ההתפתחות השונים, נחסכו ממנו התנסויות שונות ונוצר חסר בפיתוחן של מיומנויות מוטוריות חיוניות ובסיסיות בשל הפרעה זו, בעקבות זאת התפתחו קשיים נלווים כמו: קושי במוטוריקה העדינה ובגרפומוטוריקה, קשיים בציור ובכתיבה, קשיים חברתיים ורגשיים. 

מספר גורמים לרגישויות יתר:
1. נוירולוגי, חוסר וויסות עקב הפרעה ביוכימית במוח.
2. הישרדותי, חיים בסביבה אלימה ידרשו לחוש מרחוק את הסכנה ובשלה מפתחים יכולת חישה מרחוק.
3. רגשי, חוסר מגע וחוסר נוכחות של האם או ריחוק רגשי שלה בתקופת הינקות המוקדמת, המצב יפוצה ע"י תחושת המגע מרחוק, כדי להרגיש קרוב יותר אל האם.

הטיפול הוא טיפול הדרגתי וממושך, אשר בא לווסת את עוצמת הגירויים שהילד קולט.
הטיפול כולל עיסויים ומגע בעזרת חומרים שונים וטקסטורות שונות, ממגע עדין מאוד ועד למגע חזק ועמוק, תרגול מבוקר של תנועה וכוח עד ליצירת רמת מודעות גבוהה של חלקי הגוף, תרגול המוח לויסות החושים דרך מדיטציה ודמיון מודרך, בניית גבולות גוף ברורים, הטיפול משולב בפיתוח יכולות נשימה והרפייה. 


חשוב שהורים לילדים טקטילים יקבלו הדרכה ויחסכו סבל מילדיהם.
יש לדאוג לסביבה תומכת בגן/כיתה, קיימת חשיבות למיקום הישיבה של הילד בכיתה.
מומלץ להורים החושדים שלילדיהם יש רגישות למגע, לא להפתיע ילד טקטילי במגע פתאומי, אלא, לבקש את רשותו: "אפשר לחבק אותך?", "אפשר לנשק אותך?", "אתה מוכן לקבל עיסוי? היכן?"

זכרו! אין ילד שלא צריך מגע! המגע הוא צורך בסיסי המהווה תשתית להתפתחות רגשית, פיסיולוגית וחברתית של כל אדם. בדקו איזה סוג מגע מתאים לילדך והוא יהיה מסוגל לקבל.

בנוסף, ניתן להקל על ילדים טקטילים בכך שנגזור את כל הטיקטים מהבגדים, ניתן לרכוש גרביים ללא תפר, גופיות ללא תפר, או להלביש את הבגד הפוך.

ליצירת קשר ופרטים נוספים על רחלי ברקוביץ.


מאמרים קשורים

Back to top button