הדרכת הורים

הורות מודעת ומשופרת – כיצד לטפל בהפרעות התנהגות אצל ילדים?

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ענת מנור
הורות מודעת כדי לשפר את התנהגות הילדים ומלמדת כיצד לטפל בהפרעות התנהגות אצל ילדים

רוצים לשפר את התנהגות ילדים? הורות מודעת כדי לשפר את התנהגות הילדים ומלמדת כיצד לטפל בהפרעות התנהגות אצל ילדים. אז איך מתחילים?

כדאי מאוד לתת משקל רב לנושא ההקשבה. הקשבה טובה יוצרת גשר לקשר טוב. נסו להיות מכוונים לצרכי הילד. הקשיבו לו עם מבט, הנהון וריכוז בנאמר. למרות שאנו נשים עסוקות ועובדות, תנו את מלוא הריכוז כשאתן בהקשבה.

עדיף לומר לילד- "הרגע הגעתי מהעבודה, תן לי לנוח מעט" (ערך- אני גם חשובה וקיימת) ועוד חצי שעה אהיה פנויה וקשובה לצרכיך. (ערך- אני רוצה להקשיב לך ב100%, כי אתה חשוב לי).

נושא נוסף ומאוד חשוב: אנו שונים האחד מהשני ורואים דברים אחרת. בשפת אדלר קוראים לזה: סובייקטיביות. נסו למצוא את נקודת האור בילדכם. (אני יודעת שזה לא תמיד קל, איך שהעוזרת סיימה והילד שפך שוקו, או כשאני רוצה לנמנם והוא בא בשקט ושואל אם אני ערה…)

הפעילו מודל אפר”ת. הסיטואציה לא משתנה, אלא הפרשנות. (זה לא נגדי, זה בעדו).

כדאי לפני טיפול בחינוך הילדים להשקיע בתיאום ציפיות בין בני הזוג. לבדוק מה אנו רוצים אחד מהשני, שיתופי פעולה, בקשות מיוחדות, ומה אני מוכן לתרום להצלחת התהליך בעוצמה.


אחד הדברים הבונים את הצלחתו של הילד/ בוגר/ אדם הוא חיזוק תחושת:

ההשתייכות – שייכות. אדם רוצה להיות שייך כמו אוויר לנשימה. חיזוק תחושת השתייכות מתאפשר ע"י שיתוף הילד במטלות בהתאם לגילו וליכולתו. שתפו כל ילד מגיל צעיר במטלות הבית. זה מעלה את הערך שלו, גורם לו להרגיש תורם וחיוני – כך הוא ירגיש שייך. 

אחד הכלים המועילים ביותר במשפחה הם שיתוף והתייעצות. אנחנו משתפים אנשים שאנחנו סומכים עליהם. ברגע שאנו משתפים את הילד אנו מעצימים את ערכו בעיניו.

ניתן לשתף בדברים פעוטים או גדולים.

כדי ליצור אדם מצליח עלינו לעודד אותו על מעשים קונקרטיים. (לדוגמא: הילד ישב והעסיק את עצמו לבד, שיחק ושמר על אחיו הקטן – זה נושא לעידוד. יש לומר לו: אהבתי מאוד איך שישבת והכנת שיעורים, או ששמרת בצורה נהדרת על אחיך הקטן. זה ממש שימח אותי).

לסיום, אוירה משפחתית היא אחד הנושאים החשובים ביותר. ההורים משפיעים ומעצבים את נפש הילד. אוירה מעודדת לעומת, אוירה תחרותית/ ביקורתית שמעכבת .


לנו כהורים יש השפעה רבה על עיצוב דמותו ואופיו של הילד הבוגר. וכדי להימנע מ"ליפול לבורות ומכשולים" – כדאי להפסיק לעבוד על "טייס אוטומטי", ולפתח מודעות.

במסגרת סדנאות הורות מודעת עולים נושאים נוספים שמעוררים לבטים אצל ההורים, כמו:
מריבות בין אחים, הצבת חוקים וגבולות ויישומם, שיקום הסמכות ההורית.
מאבקי כוח על מקלחת, הכנת שיעורים, שעת חזרה מבילוי ועוד.
הורות היא אתגר- אז בואו ביחד ניצור תהליך קל ומהנה.


מאמרים קשורים

Back to top button