הדרכת הורים

פיתוח ביטחון עצמי אצל ילדים

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, סיגל תמיר
הדרך הנכונה והבטוחה לפתח בטחון עצמי אצל ילדים.

ריכזנו עבורכם פעולות פשוטות שמעלות ביטחון עצמי אצל ילדים – כי לכולם ידוע שלהורים יש השפעה אדירה על פיתוח הביטחון העצמי של ילדיהם

ילד שמקבל תמיכה וביטחון בבית לא ינזק חברתית, יגיע לחברה מוכן בעל ביטחון עצמי גבוה ויקרין שפע חום אשר יעזור לו להיות מקובל חברתית. התפתחות הביטחון העצמי מתחילה בינקות. התינוק קולט את יחס הסביבה לאו דווקא בדיבורים אלא גם במבטים, בהתנהגות.

כאשר מחליפים לתינוק את הטיטול ועושים פרצוף או מגיבים באופן שלילי זה יכול לפגוע בביטחונו העצמי של התינוק והילד. לעומת זאת כאשר מעניקים לו יחס טוב על ידי העברת מסרים חיוביים הוא חש טוב והדימוי העצמי שלו מתפתח בהתאם.

ילדים אחרים נעשים חסרי ביטחון במהלך התבגרותם בעקבות אירוע חיצוני או טראומה כמו גירושי הורים, מעבר דירה. אך יחד עם זאת ילד בעל בטחון עצמי גבוה לא יושפע מהסביבה כלומר מעבר לדירה אחרת או החלפת בית ספר לא יפחיתו בדימוי העצמי שלו ולא יפחיתו את בטחונו העצמי. לעתים ההורים משתדלים לפרגן ולעודד את הילד אך למרות כוונתם הטובה הם אינם עושים זאת בצורה הנכונה.


בניית בטחון עצמי היא תהליך ממושך ומורכב, אשר נבנה לאט במהלך החיים, אין נוסחת פלא ואף לא כיסוי לכך שילד עם בטחון עצמי יגדל למבוגר בעל בטחון עצמי. אך יחד עם זאת ישנם מספר דברים שהורים צריכים לדעת ולעשות למען ביטחונם העצמי של ילדיהם.

כיצד לפתח בטחון עצמי אצל ילדים:
 לא להזכיר לילד שאמרתם לו מליון פעם משהו, נסו לבקש ממנו בעדינות מבלי לפגוע בביטחונו העצמי.
 לא לפתח בילד ציפיות גבוהות מדי : ילד שידרוש מעצמו יותר מדי עלול להיות מתוסכל ולגרום גם להוריו לתסכול.
 להימנע מהערות הפוגעות בילד- לא לומר לו את הדברים השליליים כמו אתה כל כך מפוזר אלא לומר את הנקודות החיוביות שאתם מוצאים כמו ארון הבגדים כל כך מסודר כל הכבוד.
– לעודד את הילד להתנסות גם בדברים חדשים על מנת למנוע תלות בהמשך.
– לקבל את הילד כמו שהוא לא לגרום לא להרגיש שהוא צריך להיות מישהו אחר על ידי השוואות לחבר , לאח או לקרוב משפחה.
 לא לדחוק את הילד להסתגל מהר מדי או לצעוק ולכעוס עליו כשאינו רוצה. לדוגמא יש ילדים שלא אוהבים מסיבות יומהולדת, על ההורים לקבל זאת ולא לנסות להכריח אותם לרקוד ולהשתתף.
– על ההורה לשדר בטחון וכך הילד ילמד להיות בעל בטחון.

איך לשפר ביטחון עצמי:
יש לזכור שאתם כהורים אחראים ברוב הזמן לבניית בטחונו של ילדכם. בשנות הילדות הראשונות לומד הילד על מעגלים חברתיים בתוך המשפחה כאשר הבסיס הניתן לו שם הוא חזק, סיפק לו בטחון אהבה חום ואכפתיות יוכל הילד להשתלב במסגרות חברתיות אחרות ביתר קלות.


הורה המשדר אמון שמחה ובטחון באנשים יאפשר לילדו להרגיש נוח בקרבתם של אחרים ולתרגל מיומנויות חברתיות. לעומת זאת כאשר הילד חווה קשר משפחתי גרוע יהיה לו קושי ליצור קשרים חברתיים נורמליים. ילד שגדל במשפחה מסוגרת ומבודדת יגדל להיות חשדן המתקשה ליצור קשרים תקינים עם הסובבים אותו.

כבר בגן ניתן לראות ילדים בעלי בטחון עצמי וילדים בישנים חסרי בטחון, כאלו שמתבלטים וכאלו שמעדיפים לשחק לבד. אצל הילדים הדברים מתבטאים באופן התנהגותם ילד חייכן ונחמד יהיה אהוד על הילדים לעומת זאת ילד מוזר לא נעים מכה ושתלטן לא ייחשב לאהוד בעיני הילדים ויסבול מבחינה חברתית. בכל מקרה הילד צריך להרגיש שבבית מחכים לו הורים שאוהבים אותו, שיושבים ומדברים איתו ולא נותנים לו להתמודד עם בעיותיו לבד, חשיבה משותפת ומספר עצות מועילות יתנו לילד תחושה שמבינים אותו, שהוא מסוגל להתמודד עם הדברים.


מאמרים קשורים

Back to top button