הדרכת הורים

טיפול בקשיי התארגנות אצל ילדים

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ארז פיגלש
קשה לכם להתארגן? כיצד לטפל בקשיי התארגנות אצל ילדים?

במאמר זה נלמד כיצד לטפל בקשיי התארגנות אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. כששאלתי את אחד המתאמנים שלי על החדר סיפר שהחדר שלו מאוד מבולגן. ספרים, מחברות, בגדים מפוזרים על שולחן העבודה והרצפה. כשבאים חברים הוא מבקש מהם להיכנס בלי נעליים כדי שלא ידרכו לו על הדברים. כשהוא רוצה ללמוד הוא לוקח את כל הדברים מהשולחן ושם על הרצפה, כדי שיוכל להתרכז רק במה שהוא לומד עכשיו, אחרת כל הבלגאן שעל השולחן מסיח את דעתו. נשמע מוכר? ילדים ובני נוער רבים עם הפרעות קשב וריכוז מתקשים לשמור על חדר, תיק בי"ס או שולחן עבודה מסודרים. למה?


הנה הצצה למוחו של ילד או נער עם הפרעות קשב וריכוז:
אני חוזר הביתה מבי"ס. השעה 14:00. אני עייף ורעב. אני שם את התיק ליד הדלת. אחר כך אקח אותו לחדר. קודם אני צריך לאכול משהו. הטלפון מצלצל, ואמא מזכירה לי שבשלוש אני צריך לקחת את אחי מהגן. יש זמן. אני מחליט לנוח קצת מול הטלוויזיה כשפתאום ניר מתקשר. צריך להגיש מחר את העבודה בהיסטוריה. הוא שואל מתי אני בא. אני אומר לו שאני לא יודע ושאתקשר אליו אחר כך. אני נזכר שעוד לא אכלתי. בדרך למטבח אני רואה שבטלוויזיה התחילה תוכנית שאני ממש אוהב. זה פרק שעוד לא ראיתי. אני מסתכל בשעון. השעה 14:15. יש מספיק זמן אז אני מתיישב לצפות. באמצע התוכנית אני שומע את הטלפון מהחדר השני אז אני רץ לבדוק מי מתקשר. זה דני. קבענו שנלמד למבחן באנגלית ושואל מתי אני בא. פתאום אני מבין שקבעתי גם עם ניר להיום. אני אומר לו שתיכף אתקשר אליו כי אני צריך לבדוק משהו. אני מסתכל בשעון, והשעה 14:50. איך זה קרה? רק עניתי לשני טלפונים וראיתי קצת טלוויזיה. אפילו לא הספקתי לאכול. אני יוצא בריצה ונתקל בתיק שלי ליד הדלת. אני חייב לזכור לקחת אותו לחדר כשאחזור. בדרך לגן אני פוגש את רן. הוא קיבל אתמול אקס בוקס חדש עם מצלמת תנועה והוא מספר לי כמה זה מגניב. פתאום אני שם לב שכבר 15:05 ועוד לא אספתי את אחי מהגן. אני רץ מהר ואוסף את אחי. כשאני מגיע הביתה אני נורא עייף ורעב. אני מחליט לאכול מול הטלוויזיה. פתאום אני מסתכל בשעון ורואה שהשעה חמש. אני מתקשר לניר לשאול אם אני יכול לבוא. הוא אומר שעכשיו הוא יוצא לחוג, ויחזור רק בשבע, ואז יהיה מאוחר מדי. הוא כועס עלי שבגללי לא נגיש את העבודה מחר. אני מתקשר לדני. דני אומר שבגלל שלא התקשרתי הוא כבר לומד עם עמית. אני נורא מתוסכל. התיק לא במקום, לא למדתי, החברים כועסים עלי, וגם אמא כועסת כי איחרתי לאסוף את אחי. בסך הכול מאוד רציתי ללמוד ולעשות את הדברים בזמן, למה אני כזה מבולבל?

סדר, ארגון והרגלים קבועים
אחת ההשפעות המכריעות ביותר על ילדים ונערים עם הפרעות קשב וריכוז הם סדר, ארגון והרגלים קבועים. ככל שהסביבה שלהם מסודרת יותר ומאורגנת יותר קל להם להישאר ממוקדים ולסיים משימות. ישנם כמה כלים פשוטים שיכולים לעשות שינוי משמעותי בחייהם.

אז מה עושים?
מתחילים מהבסיס: חדר ועמדת עבודה מסודרים. בסוף כל יום להקפיד לסדר את החדר, לאסוף את כל הבגדים המלוכלכים ולהשליך לכביסה, לאסוף את הספרים והמחברות ולסדר במגירות או במדפים. אפשר לעשות חלוקה של מה דחוף (חייבים לעשות למחר או מחרתיים) ומה לא דחוף (שיעורים לעוד כמה ימים). כדי שזה לא ייחשב למטלה מעיקה, אפשר להמציא משחק: כמה מהר יצליח לסדר בלי טעויות. בעלי הפרעות קשב חושבים מהר מאוד, זה מאתגר את יכולות החשיבה המהירות שלהם ועוזר לשמור על מיקוד.


השלב הבא הוא לקנות לוח מגנטי או לוח שעם, לתלות אותו במיקום שתמיד יהיה מול העיניים. עליו תולים את המערכת השבועית, לוח מבחנים, סדר יום, וגם לוח שנה חודשי. יש היום לוחות שהם חצי שעם וחצי מגנטיים מחיקים – אלה השימושיים ביותר. במקרים מסוימים אפשר להיעזר בתזכורות בסמארטפון. ממשיכים עם בניית הרגל שהתיק יורד מהגב רק בחדר. כשיושבים להכין שיעורים מרוקנים את התיק לגמרי (כך לא יישכחו שם סנדביצ'ים ופירות עתיקים, או ספרים שלא צריך לקחת מחר). לפני השינה מסדרים את התיק לפי המערכת למחר. 

יש להקפיד על כך עד שזה הופך ממש לטכס. להרגל אוטומטי. לשם כך על ההורים להתגייס במלוא הרצינות ולהשקיע את הזמן והמאמצים הדרושים בליווי, עידוד ותמיכה. לחגוג הצלחות. בניית הרגלים לוקחת לפחות חודש – תלוי בעוצמת הפרעת הקשב – אך כשזה יהפוך להרגל, גם אתם וגם ילדיכם תוכלו לנשום לרווחה, ולהתנהל באופן רגוע הרבה יותר.


מאמרים קשורים

Back to top button