נטורופתיה

טיפול טבעי בהפרעות / נדודי שינה – INSOMNIA

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, דליה ורדי
אנו מבלים כשליש מחיינו בשינה ולא בכדי. השינה חשובה לנו על מנת לאפשר לרקמות הגוף להשתקם לאחר יום של פעילות בלתי פוסקת ונלאית.

נטורופתיה מאפשרת טיפול טבעי בהפרעות שינה ונדודי שינה – INSOMNIA.
שינה טובה ותקינה היא דבר נפלא. כבר בתנ"ך, כתוב על אודותיה בחיבה: "מתוקה שנת העובד" (קׂהלת ה' 11). על קשיי השינה שרה יהודית רביץ "ארבע לפנות בוקר לא נרדמת", והוסיף לכך שלמה ארצי "לילה לא שקט"…

אנו מבלים כשליש מחיינו בשינה ולא בכדי. השינה חשובה לנו על מנת לאפשר לרקמות הגוף להשתקם לאחר יום של פעילות בלתי פוסקת ונלאית.

הגוף זקוק להרבה אנרגיה בכדי ליצור תאים חדשים במקום אלו שסיימו את מחזור החיים, ובה בעת מוטלת על הגוף המעמסה לפנות את התאים המתים. מנוחה לא מספקת, או שינה טרופה, מובילים את הגוף לפעילות עם הספק ירוד ואנרגיה מועטה.

הבלאי של הגוף יהיה הרבה יותר מהיר מהצפוי והביטוי לכך יהיה בהזדקנות מהירה והתפתחות מחלות רבות. נדודי שינה כרוניים מאפיינים כ-10%-15% מכלל האוכלוסייה. ההפרעה שכיחה יותר בקרב נשים (פי שלושה) והשכיחות עולה עם העלייה בגיל.


התסמינים הבולטים הם:
קושי בהירדמות, שינה בלתי רצופה, נחירה חמורה או היחנקות חמורה, סיוטי לילה, יקיצת בוקר מוקדמת או לחילופין קושי להתעורר בבוקר, שנת יתר והירדמויות במשך היום ללא שליטה (נרקולפסיה).

הגורמים לאינסומניה עלולים להיות מתח/ התרגשות/ חרדה/ דיכאון/ עצב/ טראומה/ משבר, כאבים או אי נוחות, עווית שרירים, תנועות רגליים לא רצוניות, היפוגליקמיה, הפרעות נשימה, ג'ט–לג, צריכת קפאין, צריכת אלכוהול [גורמת לקיצור שנת החלום (REM) וליקיצות תכופות במהלך הלילה], תרופות מכילות חומרים דמויי אפדרין (תרופות לאלרגיה ונזלת), תרופות מסוימות לדיכוי תיאבון, תרופות אנטי דיכאוניות מסוימות, גלולות למניעת היריון הנלקחות לפני השינה, טיפול הורמונאלי חלופי לבלוטת התריס, אי סבילות למזונות (נפוץ אצל תינוקות אשר אלרגיים לחלב פרה), אנורקסיה (ירידה בזמן השינה) ובולימיה נרווזה דיכאונית (עלייה בזמן השינה), עודף משקל ועוד.

הטיפול הקונבנציונלי כולל בעיקר תרופות שינה, שיכולות לגרום למעגל קסמים: סיבולת לתרופה, הידרדרות באיכות השינה, עלייה במינון, שוב הופעת סיבולת וחוזר חלילה. כל ניסיון להפסיק את הטיפול התרופתי כרוך בהופעתן של תופעות גמילה שכוללות הפרעות שינה קשות, סיוטים וחרדה רבה במשך היום.
תרופות נפוצות הינן ממשפחת הבנזודיאזפינים: נובמין, בינדורמין דיאזפאם וכו'.

הטיפול הנטורופתי

תזונה
– הימנעות ממזונות מכילי קפאין ומשתיית אלכוהול.
– תפריט היפוגליקמי / אנטי אלרגי במידת הצורך.
– אכילת מזונות מכילי מגנזיום כגון עלים ירוקים, ומזונות עשירים בטריפטופאן (אחת מחומצות האמינו כגון גרעיני דלעת, אבוקדו, בננה, אורז מלא…). כדאי להרבות בפירות וירקות היוצרים בסיס (ולא חומצה).


צמחי מרפא:

ולריאנה רפואית – צמח מרגיע ואנטי חרדתי, היפנוטי (משרה שינה), אנטי ספזמודי (פעילות נוגדת כיווצים ועוויתות), משכך כאב מתון, מפחית לחץ דם, ובעל השפעה מיטיבה עם הכבד.
– שעונית (פסיפלורה) – כנ"ל (למעט ההשפעה הכבדית).
– כשיש נטייה לעצירות ניתן לשלב ESCHOLZIA.
– במצבים בהם כאבים מפריעים לשינה – PISCIDIA.
– בנטייה לחרדות – HYPERICUM.
– בהפרעות נשימה ושיעול – LACTUCA VIROSA.
הפרעות שינה בילדים – CHAMAEMELUM, NEPETA CATARIA.
– צמחים נוספים משרי שינה ומרגיעים עדינים – TILIA , TRIFOLIUM.

כמובן שיש צורך להתייעץ לגבי המינונים, השילובים והתוויות הנגד.

שמנים ארומתיים:
ישנם שמנים רבים המביאים לרגיעה ומסייעים בבעיות השינה השונות. ניתן להשתמש בשמנים באמבט, במבער ובעיסוי.

שמנים לדוגמה: מיורן, לואיזה, פטיט גרין, נרולי, לואיזה, ילאנג ילאנג, רוזווד, לבנדר, וטיבר, אלמי, פרנקינסנס וספיקנרד (לטיפול בבעיות שינה חריפות).

שוב, יש להתייעץ לפני השימוש, מכיוון שלא כל שמן מתאים לכל אחד, המינון שונה מאחד למשנהו, וגם לגבי אופן השימוש יש לקבל הסבר!

טיפולי רפלקסולוגיה יכולים לבוא במקום כל טיפול אחר, או בנוסף לאמצעים הנ"ל, ומחוללים נפלאות גם כנגד רמת המתח, כנגד חרדות וכמובן לבעיות השינה.

הטיפול ברפלקסולוגיה מתמקד בעיקר בטכניקות הרגעה, בעיסוי אזור הראש בכף הרגל ועבודה על עצבי הראש והסינוסים, עמוד שדרה תוך מתן דגש על החוליות הצוואריות ובמיוחד חוליה C1 , עבודה על הסרעפת ועל נקודה שנקראת סולר פלקסוס (מקלעת השמש), בעזרתה מבצעים תרגילי נשימה, על מנת להחדיר חמצן לגוף, ועבודה על המערכת האנדוקרינית.

רמת עוררות גבוהה מתבטאת במתיחות שרירים, דפיקות לב ומחשבות טורדניות.
טכניקות המפחיתות את רמת העוררות כוללות הרפיה, מדיטציות, דמיון מודרך, נקודות לחיצה ספציפיות בכפות הידיים והרגליים ובראש (אותן אני מלמדת את המטופל כיצד לבצע לפני השינה) וטכניקות עיסוי כמו ניקוז (דריינינג) ראש.

פעילות גופנית חייבת להתבצע לפחות שעתיים לפני מועד השינה, מכיוון שהיא מגבירה את רמת הערנות. פעילות גופנית סדירה משפרת את הרווחה הכללית, מורידה רמות מתח וחרדה, מסייעת בשמירה על משקל תקין ומעודדת שיפור באיכות השינה. כדאי להתעמל בבוקר או מוקדם בערב, ובעוצמה מתונה.

חשוב לטפל בהפרעות כרוניות במערכת הנשימה העליונה כמו סינוסיטיס ואלרגיות (במידה וקיימות), משום שמצבים אלה עלולים לגרום לדום נשימה בשינה.

פרחי באך:
יש לאתר את הגורם לבעיות השינה ולטפל ההתאם.
טיפוסים שמחשבותיהם נודדות כל הזמן לאפיקים בלתי רצויים, פחדים למיניהם, טיפוסים שאימה בלתי נשלטת מחלחלת לגופם, דאגה יתרה לאחרים ועוד.

אגב,ספירת כבשים כבר יצאה מהאופנה, ובכל אופן כשמגיעים לכבש השישה עשר – היעילות מתפוגגת… כדאי שתישנו על זה.. ליל מנוחה!!


מאמרים קשורים

Back to top button