נטורופתיה

נטורופתיה: יתר לחץ דם

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, דליה ורדי
אנשים רבים סובלים מיתר לחץ דם אך לא מודעים לכך. זהו מצב ללא תסמינים ולכן מכונה "הרוצח השקט".

אנשים רבים סובלים מיתר לחץ דם (יל"ד), אך לא מודעים לכך. למשל, מס' האמריקנים הסובלים מיל"ד, מוערך ביותר מ-50 מליון. זהו מצב ללא תסמינים (ולכן מכונה "הרוצח השקט"), שבו לחץ דם גבוה במידה אנומלית בעורקים מגביר את הסכנה להיווצרות בעיות כדוגמת שבץ, אי ספיקת לב, אוטם, מחלות עורקים, נזק בכליות ועוד…יל"ד מוגדר כעלייה כרונית של לחץ הדם מעל 90/140 ממ"כ. 
   
הסיבות ליל"ד הם עודף משקל, מתח, טרשת עורקים, צריכת נתרן מוגברת, סוכר גבוה, צריכת קפאין, עישון, אלכוהול ומחסור בפעילות גופנית. הסימפטומים עלולים להיות כאבי ראש, דופק מהיר, הזעת יתר, הפרעות ראייה, קוצר נשימה וסחרחורת.

הטיפול הקונבנציונלי כולל תרופות להרחבת כלי דם באופן מלאכותי, הגורמים לעורקים לאבד את גמישותם במשך הזמן, ומכיוון שהעורקים במוח אינם גמישים כמו עורקים אחרים, התרופות האלה עלולות לגרום לאורך הזמן לשבץ מוחי. תרופות משתנות גורמות להפרשת יתר של מינרלים חיוניים כגון אשלגן, מגנזיום אבץ וסידן. ישנן תרופות נוספות ממשפחות שונות (חוסמות סידן, בטא ועוד) שעלולות לגרום לנזקים שונים כגון פגיעה במנגנון קרישת הדם, במערכת העיכול, דפרסיה, אימפוטנציה, עייפות, בחילות ועוד. 


הטיפול הנטורופתי

תזונה: 
ב – 50% מהמקרים של יל"ד, הורדת מלח פותרת חלק גדול מהבעיה, ולעיתים ירידה במשקל בלבד מורידה לחץ דם. "דיאטת אורז" בד"כ עובדת בצורה מדהימה, ומורידה את לחץ הדם באופן מהיר ויעיל.
חשוב להימנע מנתרן, קפאין, אלכוהול, שומן המחי וחלבון מרוכז שגורם לעומס כלייתי. 
יש להגביר סיבים תזונתיים (שסופחים מיצי מרה ומפחיתים רמות כולסטרול), אשלגן (שנמצא באגוזים, שקדים, גרעינים, פומלית, אגסים, בננות, תפ"א…), מגנזיום (בירקות ירוקים עליים, דגנים מלאים), אומגה 3 (בדגי ים צפוני, זרעי פשתן), אומגה 9 (שמן זית), ירקות ופירות (במיוחד סלרי, שום כתוש, בצל ירוק ועירית), מיצי ירקות ספציפיים, מרתיחים שונים כגון זרעי שומר, פטרוזיליה ועוד. 

צמחי מרפא: 
קיימים צמחי מרפא רבים ומגוונים, ויש להתאימם באופן אישי ע"פ הדרוש, לדוגמא: צמחים משתנים כמו טרקסקום, אפיום, טיליה, עוזרר,  אכילאה…, צמחים מרחיבי כלי דם כמו קרטגוס, צמחים מרגיעים/ אנטי ספזמודיים, וקצרה היריעה מלהזכיר את כולם. 

רפלקסולוגיה: 
העבודה ברפלקסולוגיה כוללת בעיקר שחרור עמוד שדרה בחוליות הצוואר, חוליות 1+2 שאחראיות על מאזן לחץ הדם, חוליות חזיות אחרונות, מותניות ראשונות (המטפלות בכליות לצורך שיתון), ועבודה על הכבד במקרה של הצטברות כעסים הגורמים לעומס על הכבד. 
בבית ניתן לעשות עיסוי של כפות הרגליים (סיוע של בן הזוג יועיל בהחלט), תוך מתן דגש על עבודה מלמעלה (מקצות האצבעות) למטה (עד העקב).


ארומתרפיה:
שמנים ארומתיים כגון: מיורן, מליסה, קלארי סייג', לבנדר, לימון, היסופ ועוד… ניתן לשלבם במבער, בעיסוי עדין, ברפלקסולוגיה ובאמבטיות. יש להתאימם באופן אישי!!!

פרחי באך:
 יש לאבחן את הגורם הספציפי לבעיה, ולרקוח תמציות בהתאם. יש לשים דגש על פעילות גופנית על מנת לחזק את הלב, לשמור על האלסטיות של כלי הדם, וכמובן מסיבות רבות וטובות אחרות.

טיפול אנטי סטרס – חשוב לדעת לווסת את המתח (במידה וקיים, ובד"כ אכן קיים) ע"י הרפיה, יוגה, דמיון מודרך, נשימות נכונות ועוד.

– צריך לתת את הדעת על כמות ואיכות השינה. במידה וזאת אינה תקינה יש ירידה ברמות הסרוטונין, עלייה במתח ועייפות, וכך עלייה בלחץ הדם. יש לטפל בבעיות אלה במידת הצורך.

– יש לבדוק את רמות ההומוציסטאין (מטבוליט רעיל שנוצר בגוף בעקבות חוסרים של B6, B12, וחומצה פולית), ולטפל במידה והרמות אינן בטווח הנורמה (5-12  נחשבות לרמות תקינות).

ולסיום – חשוב ביותר!! ע"פ הגישה הנטורופתית, כל אדם הוא עולם ומלואו, ולכן הטיפול שונה מאחד למשנהו. ישנם גורמים רבים הנלקחים בחשבון בזמן הרכבת טיפול. לדוגמא: מטופל עם הפרעה הורמונאלית (שבעטיה נובע יתר לחץ הדם), אדם עם בעיה כלייתית, או מישהו שסובל מפתולוגיה נוספת. הבדלים כדוגמת אלו יובילו לטיפול אינדיבידואלי פרטני וספציפי.

וזכרו! נפש בריאה בגוף בריא!


מאמרים קשורים

Back to top button