נטורופתיה

עקרונות הרפואה הנטורופתית

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ריטה שטרן
הרפואה הנטורופתית היא אסכולת ריפוי הוליסטית, מבוססת מחקרית, המשלבת ידע מודרני עם רפואה טבעית ומסורתית.

"לקחת אחריות על החיים"
במודעות הכללית האחריות על הבריאות היא בידי הרופא. אנחנו מצפים ממנו שיפתור את כל בעיות הבריאות, ומהר, כדי שנוכל להמשיך באותו מירוץ ואורח חיים שאפשרו, מלכתחילה, את התנאים לחלות. רובינו לא מודעים לאחריות העצומה שיש לנו בלשמר את בריאותינו.

הרפואה הנטורופתית היא אסכולת ריפוי הוליסטית, מבוססת מחקרית (EBM – Evidence Based Medicine) המשלבת ידע מודרני עם רפואה טבעית ומסורתית. הנטורופתיה משלבת ריפוי, חינוך ורוחניות ככלים בסיסיים לשימור בריאות ולטיפול בבעיות בריאות.

הנטורופתיה מבקשת לעודד את המודעות שהאחריות על הבריאות שלנו נתונה בידינו. הבריאות שלנו בדרך כלל אינה תלויה ב"כמה הרופא בקופת חולים טוב" אלא בכמה אנחנו מוכנים להקשיב לעצמינו, לצרכים שלנו ולסגל לעצמינו אורח חיים בריא.

הנטורופתיה בראש וראשונה קוראת למודעות ומניעה. מחלה, לפי הפילוסופיה הנטורופתית, היא ניסיון של ריפוי, תהליך ביולוגי של הגוף המנסה להחזיר את מערכותיו למצב של איזון ובריאות. גורמים תורשתיים, סביבתיים, נפשיים, הצטברות של עודפי פסולת בגוף, תזונה לקויה, מצבי לחץ כרוניים והרגלי חיים עלולים להוציא את הגוף מאיזון .


הנטורופתיה היא פילוסופיה יישומית, מניעתית וטיפולית, מונחית על ידי ששת העקרונות הבאים:

עקרון מס' 1: כח הריפוי הטבעי של הטבע –  The healing power of nature
בבסיסו של עקרון זה עומדת העובדה שהטבע פועל תמיד ובצורה תמידית והרמונית לשמור ולהשיב את הבריאות בגוף ובנפש. אם משהו השתבש, הטבע בכל עוצמתו עושה להחזרת המצב לאיזון הטבעי, זהו הכוח הויטלי  "Vital power" השואף להבריא את הגוף והנפש. הנטורופתיה שואפת לאפשר לגוף את התנאים האופטימאליים לריפוי עצמי טבעי. הנטורופת משתמש בשיטות, תרופות, וטכניקות תוך הרמוניה עם הטבע והדגשת הפוטנציאל האדיר שיש לאדם ולגופו להבריא את עצמו. האבולוציה היא דוגמא לתהליך בו אורגניזם חי שואף לתקן ולשפר את עצמו.

ברוח זו אמר לאונרדו דה וינצ'י, אבי הרפואה הטבעית: "הטבע חזק יותר מכל תחליף שהאדם יכול להמציא"

עקרון מס' 2: טפל באדם השלם  –  Treat the whole person
לפי עקרון זה, בריאות או מחלה הם תוצאה של יחסים מורכבים בין הפיזי, הרגשי, התזונה, הגנטיקה, הסביבה, סגנון החיים ופקטורים נוספים. השלם שווה יותר מסכום חלקיו. אי אפשר להבין בריאות או מחלה ללא הסתכלות כוללת על כל המרכיבים הנ"ל. הנטורופת מתחשב בכל אחד מהאספקטים והפרמטרים האלו באדם. ברפואה הקונבנציונאלית, ייטפל הרופא בסימפטומים של מחלה ללא התחשבות בפרמטרים הנוספים, ולכן כל חולה יקבל עבור אותם סימפטומים את אותו הטיפול. הנטורופת ינסה להבין כיצד המטופל מושפע מכל הפרמטרים האלו וישאף לטפל בו תוך כדי התחשבות והמלצות על סמך מכלול הפקטורים ולא רק הסימפטום. כאשר יש פגיעה באחד הפרמטרים זה פוגע במכלול ועל הנטורופת לקחת בחשבון את כולם.

עקרון מס' 3:  – טפל בשורש הבעיה -Treat the cause
לכל מחלה יש סיבה, בדרך כלל בגלל סגנון חיים, תזונה או הרגלים. תפקידו של הנטורופת למצוא את שורש הבעיה, ולטפל בה. הרופא הקונבנציונאלי יחפש את הסיבה שניתנת לבדיקה על ידי בדיקות מעבדה, צילומי רנטגן או ניתוח, ואם לא מצא אותה יטפל בסימפטום. הנטורופת ימשיך ויחפש את הסיבה בנוסף לבדיקות הקונבנציונאליות גם בסגנון החיים, בתזונה, בסיבות נפשיות, בהרגלים ואורח חייו של החולה. האתגר הגדול ביותר של הנטורופת הוא ליצור שיתוף פעולה עם החולה על מנת להגיע לשורש הבעיה ביחד איתו ולהשיג היענות, כדי לטפל בשורש הבעיה.

עקרון מס' 4: מעל הכל – אל תגרום נזק –   First do not harm
בראש ובראשונה לא לגרום לנזק! אם הנטורופת לא יכול לטפל בכלים העומדים לרשותו – עליו להפנות את המטופל לגורמים מתאימים יותר. הטיפול הנטורופתי שואף למזער את הסיכון שבטיפול ובתגובות לא רצויות לטיפול. נטורופת לעולם לא ימנע ולא ייעץ להפסיק טיפול קונבנציונאלי – ייתכן ואם הוא יכול, הוא יוסיף לטיפול הקונבנציונאלי מיימדי טיפול נוספים.


עקרון מס' 5: נטורופתיה כרפואה מחנכת לבריאות-  Doctor as Teacher
הנטורופתיה מחנכת את המטופל לקחת אחריות על אורח חייו, הרגליו ועל תזונתו כדי להגיע לבריאות שלמה. האתגר הנטורופתי הוא להגיע להיענות המטופל לשנות את אורח חייו על ידי: יצירת אמון, יצירת מוטיבציה, הנחיה, והדרכה מתוך כבוד הדדי ולא הכתבה או ציווי. הנטורופת חייב להיות קשוב, מבין ואמפתי כדי לגרום למטופל להיענות להמלצותיו ברצון והבנה.

עקרון מס' 6:  Preventive Medicine
הגישה הנטורופתית דוגלת במניעת מחלות על ידי החדרת מודעות ועקרונות כיצד לחיות חיים בריאים ולמנוע מחלות או החרפתן.

ולסיכום, הנטורופתיה מחנכת לשמירה על אורח חיים בריא תוך שימת דגש על מניעה של מחלות כשההתייחסות היא לאדם כמכלול, ואם כבר חלה – אזי יש להיעזר בכוח הריפוי הטבעי של הגוף והטבע, לטפל בסיבה ולא רק בסימפטום, להתייחס לכל מרכיבי החיים ולעולם לא לקחת סיכון בלגרום נזק. להיות קשוב ולגלות אמפטיה, להעצים את המטופל ולגרום לו לעזור לעצמו. לשאוף לידע ומקצוענות תוך הכרה במגבלות ולהוות דוגמא אישית כדי להוביל את השינוי.
הגיע הזמן לקחת אחריות על חייך.


מאמרים קשורים

Back to top button