נטורופתיה

טיפול טבעי בסבוריאה בעזרת נטורופתיה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, ריטה שטרן
סבוריאה היא מחלת עור דלקתית כרונית בשכבות העור העליונות, דומה לאקזמה, ומאופיינת ביצירה והפרשה מוגברת של חומר שומני מבלוטות החלב של העור. מתבטאת יותר בחורף ופחות בקיץ, מופיעה אצל כ – 15% מהאוכלוסייה.

כיצד ניתן לקבל טיפול טבעי בסבוריאה בעזרת רפואה משלימה ונטורופתיה
סבוריאה היא מחלת עור דלקתית כרונית בשכבות העור העליונות, דומה לאקזמה, ומאופיינת ביצירה והפרשה מוגברת של חומר שומני מבלוטות החלב של העור. מתבטאת יותר בחורף ופחות בקיץ, מופיעה אצל כ – 15% מהאוכלוסייה, שכיחה יותר בקרב הגברים, יכולה להתרחש גם בינקות (בדרך כלל בגיל שבין 2 ל 12 שבועות) או בגיל עמידה או בקשישים ויש לה פרוגנוזה של הישנות לכל חיים. 

הדלקת מופיעה בעיקר בפנים ובראש, אבל יכול להיות באזורים נוספים בגוף שעשירות בבלוטות חלב כמו כתפיים, גב עליון, בית השחי והמפשעה. הדלקת מתבטאת בתפרחת עור אדמומית ומתקלפת, קשקשת יבשה הגורמת לעיתים לתחושת גרד ואי נוחות. הבעיות בתסמונת זו הם בעיקר בעיה אסתטית של עור אדמומי וקילופים, והופעת קשקשים ונשירתם על הבגדים.

הסיבות להתפרצות הסבוריאה אינה ידועה אולם ידוע קשר לנטייה גנטית, למתח נפשי וחוסר השינה, תזונה לא נכונה, הפרעות וחוסר איזון הורמונאלי ולעיתים קשורה לזיהום קדידה.


מקובל לטפל בסבוריאה באמצעות משחות ושמפו למיניהם. משחות מסוג זה ניתן להרכיב בבתי מרקחת לפי מרשמים מיוחדים מרופאי עור. במקרים קשים אפשר להשתמש במשחות סטרואידאליות בעוצמה נמוכה. סוגי שמפו מיוחדים המכילים חומרים כנגד יכולים לעזור במקרים מסוימים של סבוריאה בעור הפנים. לנשים עם סבוריאה כדאי לבחור קרם לחות ללא שומן. 

ברפואה הנטורופתית נתייחס לסבוריאה כאל סימפטום ונשאף לטפל מבפנים החוצה תוך חיפוש שורש הבעיה. נאבחן ונטפל (אם קיים) בחוסר איזון הורמונאלי, בנטייה לאלרגיות, בדלקתיות יתר, בעצירות ובניקוי הגוף מרעלנות. נתייחס ונטפל במצבי סטרס, חוסר שינה וחוסר איזון בחיים. נמליץ על תזונה מותאמת למטופל, מאוזנת, עשירה, מגוונת ומלאה, נקייה מתוספי מזון וצבעי מאכל, ללא חומרים משמרים וללא מזון מתועש. נטפל באיזון צינור העיכול ובמעבר לתזונה אנטי דלקתית.

במבוגרים הוכח שסינתזה של חומצות שומן ארוכות שרשרת נפגעת בנגעי סבוריאה. תוסף של ויטמינים מקבוצת B קומפלקס (ביוטין, פירידוקסין, חומצה פנטותנית, ניאצין, תיאמין) חיוניים לחילוף חומרים של חומצות שומן וייתכן ויכולים לשפר ולמנוע את התפרצות התסמונת. נבקש להימנע ממזון אלרגני, נוסיף לתזונה כל יום כף זרעי פשתן טחונים טרי ונדריך לתזונה נטורופתית מותאמת.

בתינוקות נמצא קשר בין הופעת תסמונת דומה לסבוריאה ובין חוסר בביוטין (ויטמין B7). פרוביוטיקה יכולה לשפר פלורה של המעי ולמנוע חוסר בביוטין בתינוקות. בתינוקות נטפל במניעת אלרגיות אם ע"י הקפדה על מזון לא אלרגני, או, בתינוקות יונקים, נבקש מהאם להימנע מאכילת מזון אלרגני.
יש מספר צמחי מרפא המנקים את הגוף ויש להם זיקה לבעיות עוריות כמו Rumex ,Actium Lappa,Galium ,radix  Taraxacum, Calendula ועוד, אולם יש להתאים פורמולה בהתאם למאפייני המטופל.


בארגז הכלים הנטורופתי קיימת הארומתרפיה המיועדת בעיקר לטיפול חיצוני בשמנים אתריים. לטיפול עורי ארומתרפי נתאים בצורה פרטנית למטופל שמנים טיפוליים כמו למשל שמן קלנדולה, שמן סטלריה (כוכבנית), ורד, ברגמוט, יאלנג-יאלנג, פטשולי וסנדלווד.

ברמה האנרגטית נטפל ברייקי והילינג לאיזון בין גוף, נפש ורוח. ברמה הנפשית נפעל להביא למודעות על השפעות הלחץ הנפשי על התפרצות התסמונת ונלמד את המטופל שיטות הרפייה, דמיון מודרך, פעילות גופנית מרגיעה ומאזנת, פיתוח תחביבים ואימון למודעות. נטפל בטראומות ודפוסי התנהגות מגבילים ע"י פרחי באך ונשאף להחזיר את המטופל לאיזון והרמוניה.

לאריכות ימים בבריאות
התכנים המופיעים בכתבה זה נועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד ואינם מהווים המלצה ספציפית טיפולית או תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.


מאמרים קשורים

Back to top button