קוסמטיקה טבעית

זה יופי, זה קוסמטיקה טבעית

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, שירי כספי
משחר האנושות רב היה השימוש בצמחי מרפא, ותכונותיהם המחטאות והמרפאות היו ידועות. השתמשו בצמחים לריפוי מחלות ואף למניעה ושמירה על בריאות, ניקוי וטיפוח.

טיפוח זה דבר מהנה. נשים וגברים בכל העולם ובכל גיל משמשים במוצרים לטיפוח וניקוי של הגוף – מתנקים עם סבון ושמפו במקלחת, מורחים קרם לחות להזנה של עור הפנים, אפטרשייב לאחר הגילוח וקרם להגנה מנזקי השמש, משתמשים בדאודורנט ובבשמים.

מי לא מקנא קצת בקליאופטרה ובאמבט החלב שהכינו לה? או באסתר המלכה, שבמשך שנה שלמה לפני פגישתה עם המלך אחשוורוש נמשך גופה בשמנים של מור ולבונה, שעידנו את עורה ושמרו על בריאותה?

משחר האנושות רב היה השימוש בצמחי מרפא, ותכונותיהם המחטאות והמרפאות היו ידועות היטב. צמחי המרפא היוו חלק מרכזי בטקסי פולחן לשם יצירת אווירה של התעלות. השתמשו בצמחים לריפוי מחלות ואף למניעה ושמירה על בריאות, ניקוי וטיפוח.

בעולם בו אנו חיים היום, עם קצב החיים הגובר והמדע המתפתח בצעדים גדולים, קצת נזנחו הצמחים המרפאים ונשכחו, ואת מקומם תפסו חומרים סינטטיים, שמקורם בתהליכי התיעוש הנרחבים שהתרחשו בעולמנו (למשל חומרים פטרו-כימיקלים, שהם תוצרי לוואי של נפט וכימיקלים סינטטיים אחרים שמיוצרים באופן מלאכותי).
את החומרים האלו אנו מוצאים במוצרים בדברים איתם אנחנו באים במגע יומיומי- חומרי ניקוי שונים, חומרי הדברה ודישון, צבעי מאכל המוספים למזון וחומרים משמרים, בשמים ותמציות ריח סינטטיות, מוצרי הקוסמטיקה ועוד.

עד לפני זמן לא רב, הדעה הרווחת הייתה שחומרים שאנו מורחים על העור אינם חודרים לגוף ואינם מזיקים לו. היום אנחנו כבר מבינים שהעור שלנו הוא איבר חי, נושם, סופג ואף מפנה פסולת. תפקודו התקין חשוב ביותר לבריאותנו, ואם אחד מתפקודי העור נפגע תתפתח תחלואה של העור, שעשויה לגרום לפגיעה גם באיברים פנימיים.


החומרים הסינטטיים האלו הם זרים לגוף ופוגעים בתהליכים טבעיים שמתרחשים בגוף. הגוף שלנו אינו מזהה אותם ולכן אינו יכול לפרק אותם היטב, כך הם מצטברים ברקמות, ובמקרים רבים גורמים לנזק רב. חומרים אלה אינם מתפרקים היטב גם ברמה הביולוגית ואפשר לראות היום שהפגיעה שלהם היא גם סביבתית- פגיעה בחי ובצומח והנזק הוא גלובלי.

אם נעיף מבט ברשימת החומרים המרכיבים את אחד הקרמים שנמצאים במדפי הקוסמטיקה נראה רשימה ארוכה של חומרים סינטטיים שרבים מהם מקושרים לאלרגיות, גירויים, אסטמה של העור, פריחות, הזדקנות מוקדמת של העור ועוד. 

אז איך קורה בעצם שתכשירים האמורים להביא לריפוי וטיפוח של העור מכילים חומרים הגורמים לנו לתגובה הפוכה?
השימוש בתכשירי טיפוח קונבנציונליים אמנם מעניק שיפור במראה העור בטווח המיידי, אך שימוש יומיומי ולאורך זמן גורם דווקא לנזק ולפגיעה בתאי העור, להאצה של תהליכי הזדקנות ואף להתפתחות של מחלות עור

היופי נמצא בטבע
"אם אי אפשר לאכול את זה, אז אני לא אמרח את זה על העור שלי"- זה אחד הדברים שאני תמיד מספרת ללקוחות שלי כאשר אני מציגה את מוצרי הטיפוח שאני מייצרת מרכיבים טבעיים בלבד.

במטבח שלי תמיד מצאתי דברים שמהם אפשר להכין מוצרים לטיפוח וריפוי של העור. דבש טבעי למשל הוא דבר נפלא כבסיס למסכת הזנה לעור. השתמשתי גם במסכות שהכנתי מאבוקדו ומאפרסק בשל או מלפפון טרי, אני מכינה מסיכת לטיפוח השיער ממיצוי של צמחים בשילוב עם שמן זית, שימוש בשמן שומשום במקלחת של סוף היום מעניק ניקוי וריכוך נפלא לעור. וכך, מתוך התנסויות שונות התחלתי להשתמש בקוסמטיקה טבעית.

בהמשך, כאשר התוודעתי לארומתרפיה והתחלתי לשלב את השמנים אתריים, שהם התמצית המזוקקת של הצמח, בתוך מוצרי הטיפוח שלי, ראיתי תהליכים נפלאים של ריפוי. הבנתי שלשימוש בקוסמטיקה טבעית יש יתרון עצום לעומת השימוש בחומרים הסינטטיים.

השימוש בארומתרפיה בקוסמטיקה הוא חדש יחסית, אך הוא מתבסס על ידע מסורתי והיכרות רבת שנים עם השפעת הצמחים ומביא רפואה שלמה לנפש ולגוף. פעילותם הנפלאה של השמנים האתריים מאפשרת חיזוק של כל מערכות הגוף, הם מרפאים ומטפלים בעיות במערכת הנשימה, מחזקים את מערכת החיסון, משפרים את העיכול, את פינוי הרעלים מהגוף ועוד.

איזה חומרים נוכל למצוא בקוסמטיקה טבעית שמורכבת על ידי נטורופטית מוסמכת?
שמנים צמחיים מוכרים, למשל שמן שקדים, שמן זית, שמן שומשום, שמן אבוקדו, שמן היפופיאה. חמאות טבעיות- חמאת שיאה, חמאת קוקוס, חמאת דקל. תמציות של צמחים שונים כמו קלנדולה, תה ירוק, קליפת אורן, גזר. אני משלבת במוצרים גם ויטמינים ומינרלים וכמובן שמנים אתריים. 

היום אני כבר יודעת שהמרכיבים הטבעיים האלו מהווים תחליף בטוח ויעיל בהרבה מרפאים את גופנו ושומרים על הבריאות בכל הרמות וגם שומרים על הסביבה. השימוש במוצרי קוסמטיקה טבעיים מתאים לכולם, גברים, נשים, ילדים ותינוקות.


קוסמטיקה טבעית בהכנה ביתית.
כל אחד במטבחו יכול למצוא חומרים מהם אפשר להכין מסכות ותכשירים לניקוי ולהזנה של העור והשיער בצורה פשוטה וקלה. חשוב להשתמש בחומרים טובים ואיכותיים.

מסכת הזנה:
כפית חימר ירוק
כפית מים
1/2 אבוקדו בשל

מערבבים את החימר עם המים למשחה חלקה.
את האבוקדו מועכים היטב. (את האבוקדו אפשר להחליף באפרסק או מלפפון, שמתאימים יותר לעור הנוטה לשומניות) מערבבים ביחד, מורחים שכבה אחידה על הפנים וממתינים כ-10 דקות.
שוטפים במים פושרים ומשלימים את הפעולה עם קרם טבעי.

מסכת ההזנה מומלצת לשימוש פעם בשבוע.

שמן שקדים לניקוי הפנים
לשמן שקדים יש יכולת נפלאה להמסה של לכלוך והוא מזין ומנקה את העור בצורה נפלאה, ואף מסיר איפור בצורה יעילה. חשוב להשתמש בשמן שקדים באיכות גבוהה.

אז מה עושים?
מרטיבים את הפנים בהרבה מים, לוקחים מעט שמן שקדים טהור בין כפות הידיים ותנועות סיבוביות ״מסבנים״ את הפנים היטב.
לוקחים צמר-גפן לח ומנגבים את שאריות שמן השקדים מהפנים.

מומלץ לבצע את הניקוי לפחות פעם ביום.


מאמרים קשורים

Back to top button