רפואה סינית

אבחון על פי הרפואה סינית

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, איל חסיד
כיצד מתבצע אבחון על פי הרפואה הסינית ומהם היתרונות של הרפואה הסינית

אבחון על פי הרפואה סינית שונה מאבחון המתבצע ברפואה המערבית. המאפיין הייחודי לרפואה הסינית וזה שבזכותו היא נפוצה עד היום, הוא תיאוריה רפואית הסדורה ומובנית, שפותחה ושומרה במהלך השנים ושיסודה באמצעי אבחון טבעיים (לא טכנולוגיים). הסינים השתמשו בארבע שיטות אבחון:
 1. הסתכלות/התבוננות במטופל והקשבה לו
 2. אבחון באמצעות מגע
 3. אבחון בבדיקת דופק
 4. אבחון לשון


1.כבר בשיחת הטלפון הראשונית מחדד המטפל את חושיו כדי "לקלוט" ולאבחן את האדם שמשוחח עימו, מקשיב לטון דיבורו ועוצמת קולו. במפגש פנים אל פנים, המטפל מתייחס לפניו של המטופל ול"אור" שמוקרן מתוך עיניו. צבע עור בהיר עד חיוור מעיד על חסר דם, צבע אדום על חום פנימי, צבע שנוטה לכהה מעיד על תקיעות. מה שמוקרן מתוך עיניו משקף את האנרגיה הנפשית של המטופל, אם האדם חיוני או כבוי.

2. אבחון במגע נעשה באזורים מסוימים בגוף, שמעידים על רמת האנרגיה של המטופל. אזורים אלה מרוכזים בגב ובעיקר בבטן, וכל אזור מייצג איבר פנימי ואת מצבו האנרגטי –  אם הוא בעודף אנרגיה או בחסר. אבחון מגע נוסף מתייחס למתח העור. לשם המחשה, אצל ילדים העור הרבה יותר מתוח מאשר אצל מבוגרים או קשישים והדבר משקף את עוצמת האנרגיה וזרימתה.

3. באבחון דופק המטפל מתמקד באיכות הדופק ולא במספר הפעימות כפי שמקובל ברפואה המערבית. בשיטה זו נבחן הדופק בכמה עמדות על הזרוע – ימין ושמאל. עוצמת הדופק והאופי שלו מעידים על רמת היין והיאנג, על מצבי עודף חסר ועל סימפטומים נוספים כמו חום או קור פנימי, עודף נוזלים, חסר דם, דימומים.

4. אבחון הלשון הוא מהמדויקים והאמינים ביותר. הלשון היא שריר גלוי לעין ומצבה משקף באופן ישיר ומיידי את מצב האיברים הפנימיים. הקריטריונים הם צבע, צורה, חיפוי, סימני שיניים, וחריצים קיימים לאורך או לרוחב הלשון – שמיקומם קשור לאיברים הפנימיים כמו הלב, הכליות, הקיבה ועוד.


לשון "בריאה" אמורה להיות אדמדמה – כזו שהדם והאנרגיה זורמים בה בצורה חלקה, ללא סימנים מיוחדים, ושצורתה אליפטית יפה. לשון חיוורת מעידה על חסר דם או על קור, לשון אדומה על חום, לשון סגלגלה/כחלחלה על תקיעות של דם. מצב מערכת העיכול משתקף בחיפוי שעל הלשון. חיפוי עבה מעיד על לחות במערכת העיכול, חיפוי צהוב מעיד על לחות חמה שמחייבת טיפול בהתאם.
 
על שיטות האבחון העיקריות האלה המטפל יכול להוסיף טכניקות נלוות, שאחת המקובלות בהן מבוססת על חמשת היסודות הסיניים: אדמה, מתכת, מים, עץ ואש. על פי התורה הסינית כל יסוד מחזק את זה שניזון ממנו ומבקר את המנוגד לו (ראו הסכמה להלן). המאבחן "מדרג" את מצב היסודות אצל המטופל ומאזן ביניהם באמצעות הדיקור וצמחי המרפא.  
                            
אבחון מדויק נעשה על סמך סיכום והצלבת המידע שהתקבל מכל אחת מהדרכים ורק לאחריו נקבעת אסטרטגיה טיפולית. 

ליצירת קשר ופרטים נוספים על אייל חסיד


מאמרים קשורים

Back to top button