גוף ונפש

הגוף כראי הנפש

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, טלי גרברציק
הנפש והנשמה שלנו הגיעו לעולם גשמי זה על מנת לבצע תפקיד מסוים. כדי לתפקד בעולם הגשמי ניתנה הנשמה בתוך גוף גשמי האמור לשמרה להגן עליה ולאפשר לה לבצע את תפקידה.

הנפש והנשמה שלנו הגיעו לעולם גשמי זה על מנת לבצע תפקיד מסוים. כדי לתפקד בעולם הגשמי ניתנה הנשמה בתוך גוף גשמי האמור לשמרה להגן עליה ולאפשר לה לבצע את תפקידה.

אחת הדרכים בהן מגן הגוף על הנפש היא לאותת לנשמה שהתנהלותה אינה נכונה בכך שהוא מפתח מחלה או כאב באיבר מסוים. לדוגמא: אם הנשמה שלי רוצה להרגיש חופשית אך אמונה שגודלתי על פיה אומרת לי שאני צריכה להישאר במסגרת עבודה קיימת למרות שאין לי שם כל חופש. הגוף שלי, שמבטא את הנשמה שלי, יפתח כאב מסוים או מחלה שלא יאפשרו לי להמשיך ולתפקד באותה עבודה ואז אעזוב את העבודה. מצד אחד נפטרה הבעיה. אני כבר לא בעבודה הכובלת מנגד הגוף ששלם מחיר כבד של מחלה והתמודדות עם כאב, שכדי לא לחזור לעבודה ממשיך להחזיק באותו הכאב. כך הנשמה פתרה בעיה אחת אך קבלה בעיה אחרת והיא התמודדות עם כאב ומחלות שגם מגבילים את הנשמה.


בחורה מדהימה יצירתית ופעילה מאוד הגיעה אלי כי סבלה ממיגרנות קשות שאילצו אותה לשכב במיטה בחדר חשוך שלושה ימים אחת לחודש. בשיחה טיפולית אחת זיהינו כי היה לה קושי לומר לבנותיה אמא עייפה והיא צריכה לנוח בצהריים גם מול בעלה זיהינו שהיה לה קושי לקחת זמן לעצמה. הקושי נבע מכך שהייתה לה אמונה, שאימא טובה זו אמא שמטפלת בבנותיה 24 שעות ביממה ואישה טובה זו אישה שתמיד מתייצבת לצדו של בעלה. כאשר הבחורה זיהתה את האמונה וקיבלה אמונה חדשה שאימא טובה זו גם אמא שמטפלת בעצמה, ולאישה טובה מותר שיהיה לה זמן משל עצמה, היא לא נאלצה "לייצר" כאבי ראש שיאפשרו לה מנוחה אלא הצליחה להתחבר לנפשה ולדאוג שתקבל את מנוחתה הנחוצה לה. הבחורה הזו שילדה מאז ילד נוסף מדווחת כי כבר שנתיים שאינה סובלת מהתקפי מיגרנה שסבלה מהם תקופה ארוכה מחייה.

דרך נוספת בה הגוף מגן על הנפש היא, שהגוף מייצר מחלות או כאב כך הוא מאותת לנו שישנה בעיה. כאשר אנחנו לא קשובים מספיק לנפשנו איננו נותנים לנפש את מה שהיא זקוקה לו הגוף כדי להקל על הנפש יצור מחלה כדי לשחרר את המוגלה או הכאב.

סיפור עתיק מספר על מלך שהיה נושא לו נסיכה ומבודד אותה מכל משפחתה וחבריה וכך קרה ששנה בשנה הייתה מגיעה נסיכה חדשה לארמון תמורת ההון הרב שהציע אך אף נסיכה לא שרדה וכולן מתו. עד שהגיעה בת מלך, שהסכימה לתנאי שהתנה המלך, שעליה להיפרד ממשפחתה וחבריה. והנה עוברים ימים והנסיכה מתנהגת כתמיד אינה מראה סימני מצוקה ואינה חולה. המלך שחשד בנסיכה החליט לעקוב אחריה וראה אותה נכנסת לחדר ושמע אותה מדברת עם מישהו. בחמת זעמו נכנס המלך לחדר והתנפל על הדמות שישבה מול הנסיכה ודקרה. לתדהמתו ראה שהדמות הינה בובה אך מתוך בטנה הדקורה יצאה מוגלה. הבין המלך שאת כל תסכולה ורגשותיה העבירה הנסיכה לבובה וכך התנקזה המוגלה מגופה. מובן שלאחר המקרה הסכים המלך שאשתו תתראה עם בני משפחתה וחברותיה והם חיו באושר ועושר עד עצם היום הזה.

רגשות, צרכים והערכים האמתיים שלנו רוצים לבוא לידי ביטוי. כאשר אנו חוסמים אותם בולמים ולא אומרים מה שאנו זקוקים לו אנחנו מקפחים את הנשמה שלנו. כאשר בגלל אמונה ש"לא נעים, מה יגידו, חייבים, אסור, הצורך לרצות, הפחד להיות לבד, הפחד משינוי, שאסור לצעוק החוצה את התסכול, צריך להבליג, חייבים לסבול בשקט" ועוד ועוד כל אלו אינם מאפשרים לנשמה לבטא את צרכיה באמת ואז הגוף כמגן לנשמה מתגייס לעזרתה ובעזרת מחלה מאפשר לנשמה להשתחרר ממגבלה או מקושי. אשה מדהימה הגיעה אלי לאחר, שחלתה בסרטן בלוטת התריס. היא הבינה שכל שנותיה האמונה שעליה להיות טובה ו"לרצות אחרים" גרמו לה לשתוק ולא להגיד את רצונה עד, שהגוף לא יכול היה להכיל את כאבה של הנפש והתפרץ במחלה. לצערה, רק לאחר שחלתה הבינה מה גדול המחיר אותו היא משלמת. הנשמה ששתקה כל השנים הוציאה את כל כאבה במחלה בגרון שלא דיבר. היא הגיעה לטיפול בבקשה ללמוד "להגיד לא" ולהקשיב לנפש שלה.


אין צורך להגיע למחלה קשה וכאב כדי להבין שמשהו אינו תקין. ניתן לזהות זאת בצורה קלה מאוד גם בהיותכם בריאים.

ערכו רשימה של ערכים החשובים בעיניכם ובדקו האם אתם מתנהלים על פיהם. ערכים לדוגמא: שמחה, שלווה, אמונה, ביטחון, הוקרה, צדק, אהבה, נאמנות, אמון, שלום, יופי, אסתטיקה, אושר, יושר, נתינה וכו’. דרגו את עשרת הערכים החשובים לכם ובדקו האם ערכי משתקפים בחיי. האם מקום עבודתי והזוגיות שלי מאפשרים לערכי להתקיים. לדוגמא אם אני חייב צחוק ושמחה בחיי ובמקום עבודתי אסור לצחוק לספר בדיחות וכדו' קשה יהיה לשרוד שם. אם דרושה לי אהבה בחיי ובין זוגי אינו יודע להפגין ואפילו אינו מבין מה זו אהבה סביר להניח שהתסכול בחיי יהיה רב.

ערכים הם הזרקור שמורה לנו את הדרך, בלעדיהם סביר להניח שאולי נגיע לחוף כלשהו אך מלא סלעים ולכף רגלינו ונפשנו לא יהיה מנוח.
שאלה בסיסית שעליכם לשאול את עצמיכם היא: האם זה טוב לי? לא ממקום אגואיסטי אלא מתוך הבנה שאם אני מתנהל ממקום שאינו טוב עבורי לא אוכל להתמיד בכך לאורך זמן ולבסוף התנהלות כזו תפגע בי. במטופלים רבים נוכחתי לדעת, שכאשר הם למדו לשאול שאלה זו לגבי מצבי חיים ולהגיב כאשר התשובה הייתה זה לא טוב לי אז השתנו חייהם.
זכרו, הגוף הוא הקופסא המכילה את נפשכם. קופסא זו צריכה להחזיק מעמד כל זמן חייכם. טפלו בנפש והגוף יפרח טפלו בגוף ובנשמה.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על טלי גרברציק


מאמרים קשורים

Back to top button