אימון אישיטיפול בפחד וחרדה

התמודדות עם לחץ ופחד

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, פנינה סדרינה
הפרעות מסוימות יכולות לגרום למתח באדם אחד, אך לא לאדם אחר, תלוי בהשקפת עולמם ותגובותיהם הרגשיות של בני האדם.

הפחד מגביל אותנו, החופש מהפחד מצמיח לנו כנפיים.

בתשדיר בגלי צה"ל אומר החייל "בשבילי שמירה זה ים של מחשבות"…
זכור לי היטב כאשר בני היה בשרותו הצבאי, כל יום ראשון כאשר היינו נפרדים לשבועיים, המבט בעיניו אמר הכל. ראיתי שם במבטו את השאלה, האם נפגש שוב?

כאשר הוא התגייס אני זוכרת את ים החששות והחרדות שלי, לא ידעתי כיצד להתמודד על מנת לשמור על שפיות ואורח חיים תקין. התרגיל הדמיוני שהמצאתי עזר לי לעבור את התקופה ואני בטוחה שגם שמר עליו.

ילדינו עולה לכתה א'.
איזה דאגה, מתח, מחשבות שלא מרפות. רק שהכל יהיה בסדר, כיצד הוא יתמודד, עם עצמו עם החברים עם המורה, האם היא אכפתית? נחמדה? ואם יקבל מכה, האם היא בכלל או מישהו אחר יראה ויעזור לו? האם המורה מחבקת כאשר ילדי יבכה? מה יהיה בהפסקה? מי משגיח? ואם הוא ייגש לגדר ויבקש לטפס? האם השמירה בשער בית הספר מספיק מקצועית? אולי תגיע חוליית מחבלים?

יציאה לדייט ראשון.
כל המחשבות והחששות עולות במערבולת בראשנו.
האם הבן זוג נעים, מריח טוב, סימפטי, מצחיק, אכפתי… מה אעשה אם ארצה לברוח לאחר מספר דקות? אולי ארגיש תקועה/תקוע? כל המחשבות והחששות כבר מכסים אותי ובטוח שלא אהיה אני עצמי.


גירושין.
מה יהיה איתי? איך יתמודדו הילדים? האם אפשר להמשיך כרגיל או שהחוקים משתנים לחלוטין? האם אצליח לא להשמיץ את בעלי/אשתי בגין הכעסים והמשקעים שלי בפני הילדים?
איך אסתדר כלכלית? לבד…. האם כספי המזונות יגיעו בזמן? האם יהיה לי מספיק כסף לכלכל את ילדי ואת עצמי? כיצד אשלם מזונות? האם אצור לי זוגיות חדשה? אולי אשאר לבדי? אולי אזדקן לבד?

לידה.
איך תעבור הלידה? כמה כואב? כמה להכיל? והילד כיצד יוולד? בריא, רגוע? ואם יוולד עם פגם כלשהו? מה יהיה לאחר הלידה, כיצד אחזור לעצמי עם כל המשקל העודף הזה?
האם אני בכלל סקסית עדיין? האם אני עוד שווה? מדברים על דיכאון לידה כל הזמן, מה זה? ואם יתקוף אותי כיצד מתמודדים? והתינוק ירצה לינוק האם אצליח להניק? איך אפשר לא לישון כל כך הרבה לילות ולהמשיך לתפקד?

בדידות.
רבים חשים תחושת בדידות. בדידות הינה מכשול אמיתי בחיים.
כיצד ייתכן שאני בודד אם יש לי את עצמי?

רגשות אשם.
רגשות אשם חונקים את צמיחתנו. הם נוטלים את אחריותנו להתנהגותנו. אנו חשים אחריות למה שעשינו ולמה שלא עשינו, פרדוקס. נלמד להיות הוגנים בטרם הפעולה לחשוב אחרת.

פחד ממחלות.
מיחוש או כאב קטנטן מפעיל את מחשבותינו וכל מחשבה הופכת לסיפור, הכל מתעצם, גדל מעבר לפרופורציה המתאימה.
המחשבה המתמשכת על חולי כביכול, מעלה סימפטומים פיזיים, המגבירים את המחשבה כך אנו נעים בעולם המחשבות השליליות, המביאות בסופו של דבר לחולי פיזי אמיתי.

פחד מהתבגרות.
בגילאים מסוימים אנו נכנסים לתקופת מחשבות על הזקנה. היופי בהתבגרות נשכח, הניסיון שצברנו לא נלקח בחשבון. נלמד לקבל את מצבי החיים ולצמוח מהם.
אנו מתמודדים עם אירועים מלחיצים לעיתים קרובות, בצורה של הפרעות חיצוניות כפי שצויין, העלולות ליצור תגובות רגשיות חזקות. חשוב להבין שאירוע חיצוני מפעיל "לחץ" הוא איננו הגורם. מה שגורם למתח הוא התפיסה שלנו את האירוע כאיום שלאחריה באה תגובה רגשית חזקה.

הפרעות מסוימות יכולות לגרום למתח באדם אחד, אך לא לאדם אחר, תלוי בהשקפת עולמם ותגובותיהם הרגשיות של בני האדם.

המקור הראשוני למתח הוא המודע והתת מודע שלנו המגיבים לאירועים, כלומר הפירוש והתגובה שאנו נותנים לאירוע.
אנו יכולים לעשות משהו בנדון כדי שהמתח והלחץ לא יווצרו או לחילופין להקטין את פרק הזמן שאנו נתונים בלחץ על ידי עבודה אנרגטית.

 

תרגיל פשוט בן 5 דקות המבוצע פעם ביום לפחות באופן קבוע ועל בסיס יום יומי, משחרר את המתח והלחץ, נותן בהירות מחשבה.

כאשר אדם מתמודד עם סכנה, לחץ, פחד, או יותר נכון כאשר האדם תופס את המצב ככזה, "האדרנלין מתחיל לזרום". מופיעה תופעת הילחם או ברח.

המוח מקבל איתות ומיד שולח הודעות דרך הגוף: כימיקל משתחרר מבלוטת יותרת המוח(הראשית) הוא נע בתוך זרם הדם ומעורר את בלוטת יותרת הכליה המשחררת 2 הורמונים, אדרנלין וקורטיזון, הורמונים אלה נעים במחזור הדם דבר המגביר את רמת חילוף החומרים של התאים וגם מספקים דלק להגברת פעילות השרירים.

האדרנלין מגביר את קצב הנשימה, קצב הלב ולחץ הדם.
הקורטיזון גורם לכבד לשחרר סוכר ושומן לתוך מחזור הדם.
כל זאת על מנת שנקבל אנרגיה מהירה.
כתוצאה מכך לגוף יש יותר סוכר ושומן, יותר חמצן ויותר דם נדחף אל המוח ואל השרירים.
האיברים דרוכים עם טונוס שרירים מוגבר.

כאשר האדם איננו יכול להתמודד ביעילות עם ההפרעה, באמצעות "הילחם או ברח" הוא נתקע חסר ישע בשלב הזה וממשיך להיות חשוף להפרעה תוך כדי תגובה רגשית מלווה במחשבות ורגשות שליליים, מה שיוצר תחושת חרדה בגופנו.

כעת האדם צריך להתמודד גם עם ההפרעה וגם עם רגשותיו, הגוף מתוח, תחושת אין אונים פיזית ורגשית מלווה את האדם.

המערכת כולה הפיזית והרגשית מגורה מעבר לזמן המקובל, דבר המביא לאורך זמן קריסה פיזית.
האנרגיה האוניברסאלית מציעה פתרון מושלם להבאת המערכת פיזי- רגשי להומיאוסטזיס, איזון וזרימה.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על פנינה סדרינה.


מאמרים קשורים

Back to top button