פותחים את ספר הזוהר

ספר הזוהר – מדריך למשתמש

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, קבלה לעם- ליאור גור
חמישה כללים בסיסיים שיעזרו לכם לנווט במסע קסום ומלא הרפתקאות בשבילי ספר הזוהר.

ספר הזוהר הוא כלי נפלא שביכולתו לפתוח בפנינו עולם ומלואו של גילויים עצומים ומפתיעים. הזוהר הוא מעין שער למציאות האמיתית, העליונה, שכרגע נסתרת מחושינו. אך כדי שנצליח להשתמש ביעילות בכוח הגילוי שטמון בו, עלינו להבין תחילה את צורת הלימוד הנכונה של הזוהר, כפי שנקבעה על ידי המקובלים הגדולים בהיסטוריה. חמשת הכללים הבסיסיים הבאים יעזרו לכם לצאת לדרך, ולהתכונן לקראת מסע ההרפתקאות הגדול שספר הזוהר מזמן לנו. מוכנים?

כלל ראשון – "אין החכם למד"
אל תחפשו הבנה שכלית. את ספר הזוהר לומדים עם "הלב", כלומר, דרך הרצון והרגש. למה הכוונה? בניגוד לצורות הלימוד הרגילות הנהוגות בעולמנו, המבוססות על עיבוד שכלי של עובדות ונתונים, כאן עלינו לפתח גישה שונה לחלוטין. לימוד הזוהר נועד לעורר בנו שינוי פנימי, ולהכשיר אותנו לקליטת המציאות הנסתרת. 

מידת ההצלחה בלימוד תלויה אך ורק במידת ההשתוקקות שלנו לגלות ולהרגיש את המציאות הזו. לכן אין כל צורך בידע מוקדם, בכישרון, או בחכמה מיוחדת! כל שנדרש מאיתנו הוא לפתח רצון פשוט ואמיתי, ממש כמו ילד סקרן שפוקח את עיניו לרווחה ורוצה "לבלוע" את כל העולם.


כלל שני – "האדם – עולם קטן"
פרשׁו נכון את המילים. ספר הזוהר מכיל תיאורים ומושגים רבים המוכרים לנו מן העולם הגשמי, כמו: עיר, מגדל, נהר, מסעות וכוכבים. חשוב להבין שכל הפרטים והדמויות המוזכרים בספר, אינם מדברים על העולם החיצוני הנמצא סביבנו, אלא אך ורק על מה שמתרחש בתוכנו.

הזוהר מספר על המבנה הפנימי של הנשמה, על ה"אנטומיה" הרוחנית הנסתרת של כל אחד מאיתנו. ממש כשם שהגוף הפיזי שלנו מורכב מחלקים ואיברים שונים, כך גם הנשמה בנויה כמערכת של רצונות הפועלים בתיאום ובתזמון מושלם ביניהם.

לכן בזמן שאנו קוראים את הזוהר, עלינו להשתדל לפרש את המילים הכתובות בו כביטוי לאותן פעולות פנימיות המתרחשות בנשמה. לראות את הטקסט כגשר המוביל אל הרצונות העמוקים ביותר שלנו.

כלל שלישי: "המאור שבה מחזירו למוטב"
חפשו את המאור. לא פעם אנו שומעים כי בספר הזוהר יש "סגולה" מיוחדת. סגולה היא חוק התפתחות טבעי שפועל בכל תהליכי החיים, ולא כוח מיסטי דמיוני. למה הכוונה?

המקובלים מסבירים כי העולם הגשמי שלנו נשלט כולו על ידי הרצון האגואיסטי לנצל את הזולת, ואילו בעולם הרוחני פועלת רק הכוונה להיטיב לזולת בנתינה אינסופית. לכן ניתן לנו אמצעי מיוחד שתפקידו לקשור בין העולמות ההפוכים, או במילים אחרות, לכוון את התכונות שלנו, בהתאם לתכונת הנתינה של העולם הרוחני – "המאור המחזיר למוטב".

צורת השפעתו של המאור נסתרת מהבנתנו כרגע, ולכן אנו מכנים אותה בשם "סגולה", או "נס". אבל מבחינתם של המקובלים, שנמצאים בהכרת העולם הרוחני, אין כאן שום "נס", אלא תהליך טבעי לחלוטין.

כל שעלינו לעשות, הם מדגישים, הוא לקרוא את ספר הזוהר ולרצות שהכוח הטמון בו יפעל עלינו בזמן הלימוד.

לאט לאט נגדל ונרגיש בשינוי הפנימי המתחולל בנו בזכות אותו מאור. העולם הרוחני ייפתח, ומה שנראה בעיננו בתחילה כ"סגולה", יהפוך לחוקיות ברורה ומובנת.


כלל רביעי – "אין דבר העומד בפני הרצון"
הכול תלוי ברצון. כולנו יודעים אילו מאמצים נדרשים מהתינוקות הקטנים כדי לעשות את צעדיהם הראשונים בעולם, ובאיזו התמדה מעוררת התפעלות הם עושים זאת. הם אינם מוותרים, ומנסים שוב ושוב עד שהם מצליחים. באותו אופן, הדגישו המקובלים, צריכים גם אנחנו להמשיך בלימוד הזוהר בסבלנות ובהתמדה, עד שנתחיל "ללכת" בכוחות עצמנו, ולגלות את העולם הרוחני. כל התנאים להתקדם כבר ניתנו לנו מראש. הדבר היחיד שעלינו לספק מצידנו, הוא הרצון לגדול.   

כלל חמישי – "כאיש אחד בלב אחד"
חיבור הוא המפתח. ספר הזוהר נכתב על ידי קבוצה של עשרה מקובלים, אשר הרכיבו ביניהם "כלי" שלם, רצון מאוחד לגילוי הכוח העליון של המציאות, הבורא. רק הקשר הפנימי ביניהם, האהבה והחיבור, אפשרו להם לפרוץ את גבולות העולם הגשמי, ולעלות לרמת הקיום הנצחי שעליה מסופר בזוהר. אם ברצוננו ללכת בעקבותיהם, עלינו לנסות לבנות בינינו קשר דומה, לחפש את עוצמת החיבור ששררה בין תלמידיו של רבי שמעון בר יוחאי. הזוהר נולד מתוך אהבה, ולכן גם גילויו המחודש בזמננו יתאפשר רק מתוך אהבה.

טיפ קטן לסיום: השתמשו בטכנולוגיה! כיום, בניגוד לעבר, אין עוד צורך להיכנס למערה חשוכה וקרה, לאכול חרובים וללמוד עשרות שנים… כלי התקשורת המודרניים, הטלוויזיה והאינטרנט, מאפשרים לנו לבנות מעין "מערה וירטואלית" חדשה, רשת חברתית שבאמצעותה נוכל לחלוק מידע, ללמוד ולהתקדם במהירות שיא.

בהצלחה!


מאמרים קשורים

Back to top button