קריאה בקלפי טארוט

קלפי הזוגות והשפעתם על מי שאנחנו

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, אילנה הראל
האנימה והאנימוס בתוכנו, כמו ארכיטיפים אחרים חיים, נושמים ומפעילים אותנו. הכרה בכוחם ועשיית שימוש מודע באנרגיות אלה עשויות לקדם אותנו לקראת הכרת מי שאנחנו באמת.

גם התבוננות שטחית בקלפי הטארוט מפגישה אותנו עם גלריה מגוונת של דמויות נשיות וגבריות כאחד, רמות מעלה ועממיות, גלריה שלא נעדרים בה דמויות, אבירים רכובים על סוס, מלכים, מלכות, עלמות חן ונערים עולי ימים. לרגע מתקבל הרושם כאילו אנו שותפים לחזיון רב-פנים כזה שהיו עדים לו הצופים במחזותיו של שקספיר.

התבוננות נוספת מזהה זוגות של קלפים המשקפים איכויות גבריות ונשיות כפי שטבועות בתודעה הפרטית והקולקטיבית שלנו. מהי המשמעות של ההדהוד הרפלקטיבי הזה על מי שאנחנו? מה טבעו ומה שורשיו?

תורת יונג (ששורת מאמרים זו מתייחסת אליה) עשויה לתת הסבר פסיכולוגי ו… לתופעה זו. יונג טוען שבתת-המודע הקולקטיבי טבועים הארכיטיפים, אותה תבנית קדמונית המוצאת ביטוי במיתוסים ובפולקלור, באגדות עם, בחלומות ובדמיונות שלנו. ככל שהם חיוניים יותר הם משפיעים ומרגשים יותר. הארכיטיפ מהווה מורשת קדומה, ונסתרת בתוך הווייתנו האנושית האינסטינקטיבית. האנימה והאנימוס הם שני ארכיטיפים הפועלים את פעולתם, משפיעים עלינו באופן לא מודע ומכתיבים דרכי התנהגות והתייחסות אל הזולת ובעיקר אל המין הנגדי.


מיוחד לגולשי אלטרנטיבליפריסת קלפי טארוט אונליין

¤ פריסת טארוט אהבה / מערכת יחסים

¤ כל סוגי הפריסות בטארוט

 קריסטל המזל שלך – קריסטלים שיעזרו להגשמה עצמית, התמודדות ומיצוי הפוטנציאל

 הכנסו לחנות קריסטלים מבית אלטרנטיבלי

האנימה היא האנשה של הטבע הנשי הלא מודע בגבר והאנימוס היא האנשה של הטבע הלא-מודע הזכרי אצל האישה. האנימה והאנימוס באים לידי ביטוי בעיקר בדימויים, חלומות, פנטזיות.
האנימה הנמצאת בלא מודע הגברי מבטאת את העולם הרגשי, את ההקשבה לאינסטינקט ואת דמות האישה האידיאלית (לא אישה מסוימת) מבחינה חושנית ואירוטית. גבר שאינו מודע לחלק זה בחייו או מתכחש לו מושגיו על גבריות אינם יכולים להכיר או להכיל תחושות אלה העומדות בסתירה לעולם המושגים שלו על גבריות האגו – המודע לתדמית שברצונו להציג מבטא התנגדות זו על-ידי רוגז ודחיית ביטויים של קרבה ורוך. מאידך, מודעות לארכיטיפ הנשי באישיות הגבר וזיהוי הכוח המעצב מימד זה באישיותו מאפשרת זיהוי ומתן ביטוי לכוח היצירתי המרפא המכיל והמזין של אנרגיה זו. הכחשה של מימד זה בתודעה הגברית מנשלים אותו מכל מה שארכיטיפ האנימה עשוי להביא ולהעצים בחייו.

ארכיטיפ האנימוס – הוא האנשה של הטבע הגברי בלא מודע הנשי – זהו צירוף של דעות ואמונות ספונטניות המפעילות השפעה רבה על חיי הרגש של האישה, בעוד שלאנימה נטייה וקרבה ללא מודע, לדו-משמעי ולמסתורין, הרי האנימוס שואף אל הברור, הוודאי, המוחצן, האקטיבי.
נוכחותו בנפש האישה מבטא אנרגיה אקטיבית, יוזמת, המוחצנת בנפשה. ארכיטיפ זה הוא גם דימוי של הגבר המושלם, אידיאלי (לא ממשי) ותכונות גבריות רצויות בעיניה.

אם האישה מתכחשת לאנרגיה עוצמתית זו היא עשויה להפוך לכוח מכלה ומהרס המופנה כלפי פנים, אך במידה והיא מודעת לאנרגיית ארכיטיפ זה וחיה עימה מתוך קבלה ואישור, היא נותנת לה ביטוי חיובי ואפקטיבי, יוזמת, מפעילה, מעודדת את היצירתיות שלה ומטפחת הכרה ומימוש של צרכים רוחניים, מנטליים, רגשיים ופיזיים. אנימוס חיובי – מרפא ומזין את הטבע הנשי מבלי לגרום לה להפוך לקורבן או לאישיות הנכנעת לצווים שאינם הולמים את טבעה ודרכיה, מסייעת לזהות, לחתור למטרותיה בתקיפות, אך להימנע מתוקפנות, לגלות אומץ ולהימנע מכוחנות לשמה. אנימוס מודחק עלול לגרום לתחושת קיפוח, חוסר אונים, רכושנות או נקמנות ואף קורבנות.

קלפי הטארוט וגלריית הדמויות העשירה המופיעה בהם מזמנת לנו מפגש אמיץ ומאתגר עם עולם ארכיטיפים החי בתוכנו. איננו מודעים להם, אך הסינרגיה שלהם מהדהדת בחיינו (בארכיטיפים אחרים נדון במאמרים הבאים). האנרגיה העוצמתית של ארכיטיפ האנימה והאנימוס יכולה להיות מחזקת או לעוות את תפיסתנו ולשבש תהליכי חשיבה, רגש לעצמנו ו/או התייחסות לזולת. אי מודעות לעוצמה זו כיצד היא משפיעה עלינו ומה היא מקרינה על חיינו יכולה להיות מסוכנת ומבלבלת.

רבים הם קלפי הזוגות במערך 78 הקלפים, אלה בולטים בעיקר בין קלפי הארקנה הבכירה.
הקיסרית והקיסר, הכהנת והכהן, קלף הכוח הוא בבחינת פנים האחרות הפונות פנימה של קלף המרכבה. בקלף האוהבים (הקלף העוקב אחר שני צמדי הקלפים הבאים לפניו), אנו פוגשים סצנה מסיפור גן העדן, הפעם הראשונה בה נולד האגו המתוודע לניגוד האמביוולנטי – גבר אישה, זכר נקבה. בקלף הזה מופיעות הדמויות נטולות כל כיסוי או בגד, בשונה מן הדמויות המלכותיות המקרינות סמכות, שליטה ומודעות עצמית. בקלף האוהבים מופיעות הדמויות ללא "בגד" כלומר העירום אינו פיזי אלא בעיקר ביטוי של מהות פנימית – האנימה (ארוס) והאנימוס (הלוגוס) בטהרתם. קלף הכוהנת וקלף הקיסרית הן ביטויים שונים של הטבע הנשי האנימה – המסתורין, הלא מודע (כהנת) והטבע המכיל מזין והמפרה (קיסרית). הלבוש של כל אחת מהן מבטא ומיצג מהויות אלה וכן המקום שכל אחת מהן ממוקמת בו במקדש (כהנת) ובטבע (קיסרית), זהו ביטוי אולטימטיבי סמלי של טבע האנימה וכוחה.

לעומת זאת, קלף הקיסר וקלף הכהן הם ביטויים סמליים של האנימוס (הלוגוס), הקיסר – שיודע לנהל את ענייני החומר להשליט סדר על-פי חוק, לפעול, ליזום, לנהל.
הכהן – ביטוי של עוצמה רוחנית, הוראה, לימוד, מסורת, הנחיה, חוק רוחני, הדרכה.

שתי הדמויות הארכיטיפיות עטויות גלימה אדומה, צבע המייצג כוח חיים, עוצמה וחיוניות (בניגוד לצבע הדמויות הנשיות). סמכות ושלטון על החומר (קיסר) ועל הרוח (כהן).
הכהנת והכוהן – סמלים של רוח האנימה והאנימוס.
הקיסרית והקיסר – סמלים של הטבע הפיזי ארצי של ארכיטיפים אלה.

הדמויות בקלף האוהבים חפות מכל לבוש. העירום מיצג פגיעות, כנות, אמת, גילוי לב, יושר נכונות לפגוש את הזולת ואת העצמי ללא מסכות, שיקוף תוך קבלת השוני.
קלף האוהבים הוא ביטוי אולטימטיבי של ארכיטיפ האנימה והאנימוס ששבים ומופיעים בכל הרמות בקלפי הטארוט בצורות שונות.

זוג נוסף המבטא את שני הצדדים של העצמי בשלבים שונים של התפתחות הם הקוסם – קלף המבטא אנרגיה אקטיבית פעילה, יוזמת (יצירת מציאות) וקלף העולם, דמותה של העלמה העירומה (בעוד שהקוסם מכוסה בשמלה וגלימה), הוא השתקפות של כוחה של הנפש (הפסיכה) להכיר את כוחה וכשרונה, לרקוד את ריקוד החיים (אנרגיה אקטיבית), לקבל את המציאות המחזורית, לבטא כוחות חיים ולהתחדש תמיד. מחזוריות, התחדשות, טבע הם איכויותיה של הקיסרית. אקטיביות פעילה, יוזמה לחולל, במשמעות של ריקוד ועשייה, הם ביטויים של האנימוס ואנימה החיים בעצמי, מתוך הרמוניה וקבלה הדדית, והאני יוצא נשכר משילוב מפרה ומעצים זה. בידי העלמה 2 מטות בעוד שלקוסם 1 בלבד – המסע שעורך הגיבור מקלף הקוסם עד קלף העולם הוא תהליך של שינוי, התפתחות ואינטגרציה של כל כוחות הנפש מעצם ההכרה עד למימושם.

בין קלפי החצר שבות ומופיעות אנרגיות אלה בדמויותיהם של המלכים והמלכות, פנים שונות של אותה אנרגיה. הבגדים הם חלק אינטגרלי של הדמות. כל זוג כזה הוא שתי האיכויות המצויות בכל אחד מאיתנו, מודחק, מוכחש או מבקש לו ביטוי בתקופות או נסיבות מיוחדות של חיינו. האתגר של האני הוא לזהות כוחות אלה ולדעת לעשות בהם שימוש נכון, אפקטיבי, מבלי להירתע מעוצמתם או להתכחש להם.

ברמת הארקנה הזוטרה אנו מוצאים את המספר הגדול ביותר של קלפי הזוגות בסדרת הגביעים, שכן 2 גביעים, 6 גביעים, 10 גביעים בסדרת המטות – אנרגיה יצירתית ואקטיבית אנו מוצאים את קלף 4 המטות כדי להצליח ולהתקדם יש לחבור לפן האקטיבי והמכיל – זהו תחילתו של מסע ניצחון – אך ההמשך עדיין לא ברור. ברמת המטבעות אנו מוצאים את "הזוג " רק בקלף 10 המטבעות – קלף המבטא אינטגרציה שלמה ומלאה של כל חלקי הנשמה שהשיגה את כל מה שהחיים יכולים להבטיח.
בסדרת החרבות – קלף 6 חרבות מבטא את הפער ואת האפשרות שבשעות מכריעות יכולה וצריכה איכות אחת "לקחת פיקוד", לגונן על חלקים אחרים כדי לנווט, לעגן על חוף מבטחים.

האנימה והאנימוס בתוכנו, כמו ארכיטיפים אחרים (הצל, הפרסונה), חיים, נושמים, מפעילים אותנו. הכרה בכוחם ועשיית שימוש מודע באנרגיות אלה עשויה לקדם אותנו כגברים ונשים לקראת הכרת מי שאנחנו באמת, להעשיר את חיינו, לשפר את מערכות היחסים שלנו ולהעצים את יכולתנו לנווט לקראת מטרות רצויות.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על אילנה הראל


מאמרים קשורים

Back to top button