גוף ונפש

להבריא מהטראומה

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, מיטל וייסמן
יתרונות שיטת NLP והדמיון המודרך בתהליכי הבראה עם קורבנות אלימות פיזית ונפשית.

אחד היסודות עליהם מושתת ה- NLP מדבר על כך שכל אדם עושה הכי טוב שהוא יודע ויכול בכל רגע נתון. הצעד הראשון והחשוב הוא: ההבנה כי חיי אדם כקורבן לאלימות הוא בהחלט לא נורמאלי ואילו כל התנהלות בסיטואציה כזו וכל קושי שעולה מהווים תגובות מובנות ולגיטימיות לחלוטין.
NLP ודמיון מודרך הם שילוב יוצא דופן של עבודה דרך קידוד מחדש במוחנו ליצירת שינוי רגשי והתנהגותי.

מכיוון שההנחה הבסיסית של ה-NLP היא: כי אנו קולטים את העולם דרך החושים ומגיבים לסיטואציות על-פי החוויות שנקלטו, נוכל לייצר עתיד חדש על אותן חוויות שנקלטו באותם נוירונים וסינפסות במוחנו.

אחת מיתרונות השיטה המופלאה הזאת הוא כי השינוי נעשה דרך התת מודע והאדם לא צריך 'להתאמץ' על מנת לשנות את הרגשתו, אלא שהשינוי נעשה בקידוד מחדש של אמונות, ערכים, רגשות ומחשבות ישירות בתת מודע. יתרון משמעותי נוסף הוא כי האדם אינו צריך לחוות את הסיטואציות שוב ולספר את פרטי המקרה שכמובן כ"כ קשה ומעלה חוויה של חזרה על האירוע, טיפול בטראומות על ידי שיטת NLP יכול ליצור שינוי הרגשות ובמחשבות ללא הצפה או חסיפה של פרטי האירוע.


שיחזור הטראומה עלול ליצור הצפה ולעלות את הכאב מחדש, ה-NLP שומר על המונחה ומגן עליו מפני שיחזור החוויה שוב וניתן לעשות שינוי לכל הפרטים והתוכן של האירועים.

סימפטומים פיזיולוגים ואיך NLP יכול לעזור?
אנשים אשר חוו אלימות במשפחה חיים בתחושת פחד עצומה, לעיתים רבות מתפתחת פוסט-טראומה אשר משפיעה על הביטחון האישי ברבדים שונים בחיים.
כל חוויה והתנסות מלווה בשינויים פיזיולוגיים במוח, בכך שהיא גורמת, בין היתר, לחיזוק קשרים בין נוירונים במסלולים מסוימים. אירועים הכוללים גם חוויה רגשית משמעותית עבור העצמי, מעלים את הסבירות לחיזוק קשרים מסוימים במסלולים ספציפיים, אך גם קשרים בין מסלולים של מחשבה, רגש, תפיסת המציאות וסכמות לתגובה והתנהגות. משמעות הדבר היא שבזמן חשיפה לגירוי המקושר לזיכרון אותה חוויה, המסלולים הנוירלים ש"חוזקו" יעוררו ביתר קלות. במצב תקין, הדבר מאפשר לנו תגובה יעילה, סכמטית ומהירה בסיטואציות מסוימות.
חווית הטראומה כוללת חוויה של איום ממשי על הקיום שלנו ואז מופעלים מסלולים שקשורים גם ברגשות של פחד, אשר בין היתר מערבים גם הפרשה של הורמוני סטרס (לדוגמא קורטיזול).

אופי זה של הזיכרון הטראומטי גורם לו להיות מקודד במוח בעוצמה גבוהה מזיכרון שאינו רגשי ונוצר קישור בין האירוע עצמו וכל הסממנים הקשורים אליו לבין חווית הפחד והאיום, כולל העוררות הפיזיולוגית.

עצם העובדה כי החוויה מאיימת גם ברמה רגשית עשויה להוביל לכך שאותו קידוד בזיכרון יהיה מאוד חזק. כך בפעם הבאה שניתקל ברמז שיכול להזכיר לנו את החוויה הטראומטית עלולות להתעורר בנו תגובות רגשיות ופזיולוגיות דומות לאלה שחווינו במהלך הטראומה, למרות שברב המקרים האירוע בהווה כלל לא מהווה סכנה. לדוגמא, אישה שחוותה התעללות מינית בילדותה ופוגשת גבר שמזכיר לה את המתעלל עלולה לחוות את חווית העוררות הפיזיולוגית (קיפאון, בהלה, שליפה של זיכרון וויזואלי של האירוע, דפיקות לב, מתח רב, זיעה קרה וכו').
בNLP אנו נברר מה הוא החוש הדומיננטי שבו נקלטה החוויה (ריח, ראיה של תמונות או סרט, מישוש , מגע או טעם) ובחוש הזה ספציפית או בכמה חושים נערוך את  תהליך השינוי וההבראה של החוויה.

חיזוק בטחון והעצמת משאבים: 
במפגשים הראשונים כמו בשאר התהליכים האדם בד"כ מגיע שהוא חווה תחושות קשות ומעוניין למצוא דרך לפיתרון, עזרה, מקור כוח, לכן תחילת התהליך חשוב להתמקד בבניית הקשר, חיזוק משאבים ויצירת אמון. אדם שחווה טראומה בדרך כלל איבד אמון וזהו הדבר הראשון שכדאי להקדיש זמן ומשאבים על מנת לעבוד עליו.

מדיטציה ודמיון מודרך: 
טראומה נהפכת להיות פוסט טראומה בעקבות שחזורה מספר רב של פעמים בזיכרון. הכי טוב לטפל באירוע טראומתי כמה שיותר קרוב למאורע, ככל שעובר הזמן האירוע נחרת יותר עמוק, כיוון שבכל שליפה מחדש של הזיכרון מתחזק קידודו המאיים. הנחיה בדמיון מודרך יכולה להבריא את הטראומה בעזרת חזרה של חוויה אחרת מספר רב של פעמים. עולמנו הפנימי שונה מאחד לשני. על-פי כך מומלץ ליצור הדמיות המותאמות באופן אישי למונחים דרך שימוש בשפה ובעולם הדימויים של האדם. המונחה מקבל דיסק מוקלט המותאם לעולמו הפנימי ורצויי לשמוע כ 21 יום כל יום פעם אחת לכל הפחות, חזרה זאת מקדדת מחדש חוויה חדשה של רגיעה.

סוויש: 
על מנת להגיע ממקום של טראומה למקום של צמיחה ועוצמה נבחר תחילה להעלות בזיכרון המונחה את היכולות והמשאבים שלו מרגעי שיא בחייו, שהמונחה מחובר לכוחות שבו ניתן להגיע לאירוע ממקום של צופה מהצד (עמדה שלישית, א-חיבור, דיסוציאציה)
המוח האנושי יכול לקלוט רק מספר של פריטים מכל אירוע ואת השאר הוא משמיט אין לנו יכולת לקלוט כל דבר ומה שחשוב לתהליך הבראה מהטראומה הוא מה שנקלט בזיכרון!


בתהליך NLP נברר מהו החוש הדומיננטי ואילו פרטים נקלטו ושוחזרו באופן שהפך את הטראומה לפוסט טראומה. התמונה הצלילים האמירות או הטון ברקע, הריח שיכול להיות חזק או חלש וכדומה. על חושים אלו שקלטו את הטראומה נבצע תהליך סוייש ונקדד מחדש את קליטת החוויה. תהליך זה יכול להיות יעיל ביותר ממש כעזרה ראשונה!

אמונות:
במשך חיינו אנו יוצרים אמונות הנבנות על ידי המציאות שאנו חווים. לדוגמא: "הוא אוהב אותי הוא לא התכוון…" "משפחה זה דם לא מים…" "ילדים צריכים אבא בבית…" לכולנו יש אמונות שנוצרו במשך החיים, השאלה המתבקשת היא: האם האמונה הזאת משרתת אותי? לעיתים האמונות שלנו מגבילות את המעשים שלנו וכאן נרצה את השינוי החשיבתי בתפיסת העולם. בעבודה עם אמונות נשים דגש שהמונחה יבחר מעולמו הפנימי את האמונה שהוא רוצה ואז נעשה שינויי אמונות בתהליכים המתאימים ביותר למונחה.

שלוש עמדות:
אישה אשר נתקפה תרגיש בהרבה מקרים אשמה כי לא מילאה את הצפיות הדרושות ממנה, כגון: "הוא בעלי אני לא בסדר שלא נתתי לו…" או "אני אשמה אני התלבשתי חשוף…"  או ילד החווה אלימות מילולית או פיזית ירגיש אשמה על מריבות הוריו ופעמים רבות ישאל את עצמו במה הוא לא בסדר. במצבים אלו חשוב מאוד יהיה לעבור לעמדה ראשונה ולעמדה שלישית, לאפשר לאדם (לנתקפת/ף) לראות את האירוע מהעניים שלו, להיות נאמן/ה לרצונות ולצרכים שיש שלו.  חווית הסיטואציה מזוויות שונות יכולה להוביל להבנה שמה שקרה לא בסדר ואין לנתקפת/ף כל סיבה לקחת אחריות על מעשים כאלה!

שחרור מתלות:
אם המונחה עדיין חש תלות לפוגע, תהליך של שחרור וראיה של העתיד כאדם משוחרר ובעל משאבים יכול להיות יעיל כחיזוק מהמשך התהליך המרכזי.

בתהליכי NLP ודמיון מודרך אין אנו משנים זיכרונות אלא משנים את התחושה כלפי הזיכרון ובעקבות כך הסימפטומים שהיו בעקבות האירוע משתנים. מהחוויה האישית שלי אני מאמינה כי NLP היא שיטה חיונית לשינויי חוויות העבר ויצירת עתיד חדש התואם לרצונות ולעולמו הפנימי של האדם.


מאמרים קשורים

Back to top button