הגשמה עצמית והעצמה

החופש לבחור להיות מאושר – זה הזמן שלך להיות מאושר!

מאת: פורטל אלטרנטיבלי, גלית בר-יוסף
כמה מאתנו באמת מאושרים בחיים שלהם? מהו אושר בכלל? מה עוזר לאדם להיות מאושר? במאמר זה אגע במספר נושאים המשפיעים על האושר בחיים.

מאות אלפי ספרים עוסקים בנושא האושר והחיפוש שלו. משחר האנושות נראה כי זהו הדבר העיקרי שהאדם מחפש. אבל בסופו של דבר זה כנראה משהוא הרבה יותר קטן ואישי. התבוננות אמיתית על הנושא מעלה כמה שאלות נוקבות. כמה מאתנו באמת מאושרים בחיים שלהם? מהו אושר בכלל? מה עוזר לאדם להיות מאושר? מזה הדבר הזה בכלל שאנו כה חושקים בו ותרים אחריו? האם באמת אפשר ללמוד להשיג זה? במאמר זה אגע במספר נושאים המשפיעים על האושר בחיים ורובינו אפילו לא מודעים אליהם ובנוסף מספר כלים שיעזרו לנו ליצור את האושר בחיים.

אחד הנושאים שרובנו מתוודעים אליו בתקופה האחרונה היא החשיבה החיובית. למעשה מדובר בכך שעל ידי שמירה על כיוון מחשבה חיובי אנו מצליחים להביא לכך שדברים שרצינו שיקרו קורים ובכך מעלים את רמת האושר שלנו. מאידך, גילוי נאות יראה כי לרובנו במהלך היום עוברות מחשבות מנמיכות, מבקרות, שופטות, מקטינות ומפחידות. מה החלק של מחשבות אלו ומה ההשפעה שיש להן על אושרנו הנכסף? אז ההשפעה הישירה המתבקשת בוודאי ברורה לנו אך מסתבר שבמקרים קיצוניים כשהמצב ממשיך לאורך זמן ארוך, מחשבות אלו עלולות להביא ממש לפגיעה בבריאות שלנו.


קיים חוק קוסמי האומר ש"דומה מושך דומה", למשל תמיד נראה שסביב אדם המקרין שמחה יהיו אנשים שטוב להם כמותו. אדם החי בתודעת שפע מושך לחייו הזדמנויות והצלחות מה שמסביר את המשפט "כסף הולך לכסף". באותה מידה כשאנו חושבים שלילי, מפחדים ומדוכאים אנו למעשה מכניסים לחיינו עוד יותר קושי וסבל וסיטואציות נוספות של התמודדות מגיעות לחיינו. ניתן לראות זאת כמו מגנט שמושך אליו תדר מסוים, אם אנו בקורבנות, כל הזמן מתמקדים במה חסר לנו, מה עוד לא הצלחנו להשיג, מה היה לנו ואין לנו עוד וכדומה. מאידך אם אנו נתמקד בחיובי נמשוך לחיינו את ההנאה ואת האושר.

אני באופן אישי, הייתי אדם פאסימי, רואה תמיד את חצי הכוס הריקה ומה חסר לי בחיים, הייתי בונה לעצמי "סרטים" בראש מרוב פחדים. למשל, אם בעלי היה מאחר, הייתי כבר מדמיינת את התאונה, הלוויה, האלמנה… ומכניסה את עצמי לחרדות ופחדים. זה פגע בי ובסובבים אותי וגרם לי להיות כעוסה וממורמרת. כשהתחלתי להיכנס למודעות ולהבין עד כמה המקום הזה מנהל אותי, עד כמה התחושות הקשות האלו פוגעות בי ובאהוביי, החלטתי לא עוד! כן, כל כך פשוט. אנו אחראים על מה שנכנס לנו למחשבות ומסתבר שאפשר ממש לאמן את המוח לחשוב חיובי.

שנים רבות מילדות, הכניסו אמונות אלו בנו ע"י "שטיפת מוח" שלילית ואנו המשכנו לתחזק אותם בעצמנו. כל אחד בתחומים הרגישים המדברים אליו. למשל: החיים קשים, אחרי כל טוב יבוא רע, צריך לעבוד קשה, אל תחשוב על עצמך, אתה עצלן, לא מוכשר ועוד ביקורות והקטנות למיניהן.  אנו נהפכנו "מומחים" לבקר את עצמנו ולהכין את עצמנו לגרוע מכל, שלא ניפגע ובעצם אנו פוגעים בעצמנו ללא הפסק.

כלי נפלא שעוזר להתגבר על מחשבות מטרידות אלו, הוא "כלי הבועות": למעשה כל מחשבה שלילית שעולה, מכניסים לבועה, מרחיקים ומפוצצים ולאחר מכן, במקומה מכניסים שתי מחשבות חיוביות באותו הנושא. כך מפסיקים להזין את המחשבה השלילית באנרגיה ויוצרים כמות גדולה יותר של חשיבה חיובית. כלי פשוט זה עוזר להתמקד בחשיבה חיובית ולהשיג חיים מאושרים יותר.

הגיע הזמן שנתחיל לפעול לטובתנו, נחזק ונעצים את עצמנו, כי אף אחד אחר לא יעשה זאת במקומנו. הביטחון העצמי שלנו ומה שאנו חושבים על עצמנו משתקף לנו בסביבה שלנו. הם משמשים לנו מראה מדויקת למה שמתרחש בתוכנו. אם אנו לא מעריכים את עצמנו וחושבים שאנו לא מספיק טובים, לא ראויים, הסביבה תיצור מצבים שיוכיחו לנו זאת. למשל: הבוס שלנו כל הזמן, ידגיש שאנו לא מספיק יעילים, בת הזוג תטען שאין לך זמן אליה ואתה מזניח אותה ועוד.

בכדי להתחיל להכניס אושר לחיינו אנו צריכים להזכיר לעצמנו מי אנחנו, כמה אנחנו מוצלחים ושווים, ראויים ומוכשרים, נפלאים וקשובים ועוד. לרבים מאתנו זה יהיה קשה מאד, כי כל כך החדירו בנו את ההקטנה: אל תהיה שוויצר, אל תתגאה שלא יעשו לך עין רעה ועוד אמונות שונות ורבות, שאנו אפילו מפחדים להודות בכך ביננו לבין עצמנו. אנו מקשיבים יותר להגדרות הסביבה ונותנים להם כוח עלינו. וכך נוצר מצב שכשאנו מקבלים הערכה והוקרה מהסביבה, אני מאושר ושמח, בשנייה שמישהו רומז אפילו, איזה שהיא ביקורת עלי, אני נופל לתהומות ונכנס לדיכאון. אנו נותנים לסביבה שלנו להגדיר אותנו וזה מטלטל אותנו ללא הפסק, גורם לנו סבל וקושי ורצון לרצות כל הזמן את האחר ולבטל את רצונותינו.


שלב חשוב בהתפתחות האישית שלנו, היא להחזיר את הכוח אלינו! כשאני יודע מי אני, כשאני יודע מה אני שווה ומאמין ביכולותיי ובאמת שלי, אני לא תלוי בחיצון. הכוח הוא בי ולא משנה מה אחרים יגידו, אני לא אפגע או אפיל את עצמי. חשוב להקשיב ולפעמים להזכיר לנו, זה לא שלי, אני בוחר לא לקחת זאת. וכך אנו יכולים לפעול בעולם הזה ממקום יציב, בעל ערך ומשמעות.

תרגיל נפלא שעזר לי לעשות זאת, הינו תרגיל המראה – תרגיל לחיזוק הביטחון העצמי:

1. כותבים על דף את כל האיכויות והתכונות הטובות שיש בי. לרבים שלב זה קשה, הסכימו לראות אתכם דרך העיניים של האחרים בכל תחומי החיים: בעבודה, במשפחה, בזוגיות, עם חברים ולרשום מי אתם. מומלץ אפילו לשאול חברים קרובים ומשפחה שיכתבו לכם איכויות ותכונות טובות שלכם. אתם תופתעו מהערכה הגדולה שתקבלו בתשובות שלהם.

2. חשוב להוסיף גם דברים שהייתם רוצים שיהיו בכם. קיים מונח ""Fake it until you Make it. מושג זה עובד על נושא "שטיפת מוח חיובית" של תת מודע שלנו, ככל שאנו מכניסים לנו לראש דברים טובים אנו מתחילים להאמין בהם.

3. לעמוד מול המראה, להסתכל לעצמכם בעיניים (ראי הנשמה) ולומר בקול את הדברים.

לחזור על התרגיל יום יום במשך חודש לפחות ותראו איך אחרי זמן קצר הדברים יתחילו להרגיש אחרת. תרגיל זה ממש מתכנת את תת המודע שלנו ומסייע לנו להתחבר לעצמנו. שימו לב, יש לנו המון תירוצים שיעלו שימנעו מאתנו להיות שם "מה זה השטויות האלו?", "זה דבילי", "אין לי זמן", דעו שתירוצים אלו מנסים למנוע מכם להתפתח ולהעצים עצמכם ולכם יש אפשרות בחירה לא להקשיב להם.


מאמרים קשורים

Back to top button